Ingezonden: Knappende koppeldraden op de Westerschelde

Op 12 september stond in Weekblad Schuttevaer een artikel over de Westerschelde. Schipper Harm Drost van de duwboot Matricaria kwam in de problemen door de zeevaart op de Westerschelde. Hij voer op die dag met zijn twee nieuwe bakken met 9500 ton erts naar Zijlzate. Ook de koppeldraden van de bakken waren nieuw.

Toen hij op het middelgat richting Terneuzen zat, liep het zeeschip Pulpca hem op. De Pulpca kwam uit de richting Kallo hij stopte nog af naar 11,5 mijl. Het zeeschip voer dus veel te hard en hij was het duwstel amper voorbij of hij begon al weer 14,5 mijl per uur te varen. Kapitein Drost heeft nog afgestopt maar door de hoge golven stond het water hoog in de gangborden en braken twee koppeldraden die kwamen recht op hun af. Het was heel gevaarlijk en met grootte moeite en improvisatie konden ze de bakken bij elkaar houden. Een ander kleiner binnenvaartschip dat voor hun uitvoer kreeg ook nog veel water over de luiken en in de woning.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Ingezonden: Knappende koppeldraden op de Westerschelde | Schuttevaer.nl

Ingezonden: Knappende koppeldraden op de Westerschelde

Op 12 september stond in Weekblad Schuttevaer een artikel over de Westerschelde. Schipper Harm Drost van de duwboot Matricaria kwam in de problemen door de zeevaart op de Westerschelde. Hij voer op die dag met zijn twee nieuwe bakken met 9500 ton erts naar Zijlzate. Ook de koppeldraden van de bakken waren nieuw.

Toen hij op het middelgat richting Terneuzen zat, liep het zeeschip Pulpca hem op. De Pulpca kwam uit de richting Kallo hij stopte nog af naar 11,5 mijl. Het zeeschip voer dus veel te hard en hij was het duwstel amper voorbij of hij begon al weer 14,5 mijl per uur te varen. Kapitein Drost heeft nog afgestopt maar door de hoge golven stond het water hoog in de gangborden en braken twee koppeldraden die kwamen recht op hun af. Het was heel gevaarlijk en met grootte moeite en improvisatie konden ze de bakken bij elkaar houden. Een ander kleiner binnenvaartschip dat voor hun uitvoer kreeg ook nog veel water over de luiken en in de woning.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer