Nieuwe schutten stuit op weerstand

Rijkswaterstaat blijft aansturen op een ander systeem voor schutten bij sluizen. Nu is de volgorde van aankomst nog belangrijk, in ‘het nieuwe schutten’ wordt van tevoren bepaald welk schip wanneer door de sluis kan. Op die manier wil RWS de noodzakelijke uitbreiding, en daarmee de kosten, van sluizen in verband met het toenemende vervoer over water voorkomen. Dat is de vrees van de binnenschippers en Koninklijke Schuttevaer. Zij zijn tegen. ‘Dit gaat niet gebeuren’, meldt directeur Kees de Vries.

Rijkswaterstaat kwam vorige week op een bijeenkomst in Amsterdam opnieuw met het plan op de proppen om de toerbeurt bij sluizen los te laten. De bijeenkomst was in opdracht van RWS georganiseerd door onderzoeksbureau Ergo. Die had op haar beurt Werkgroep Binnenvaartbelangen Amsterdam (WBA) ingeschakeld. Een tiental schippers was op de uitnodiging ingegaan. Zij konden hun mening geven over een aantal zaken, waaronder het nieuwe schutten. Zes mensen van de hoofddirectie van RWS keken en luisterden via een videoverbinding in een andere ruimte naar het gesprek.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • Hoe willen ze gaan realiseren als ze een advies willen uitbrengen over hoe laat je beter kan vertrekken? Een nieuwbouw vaart zo’n beetje 20 kilometer per uur een schip die een paar slagen kleiner is misschien 10 kilometer per uur. Wat is efficiënter een schip een half uur laten wachten of een schip een half uur te laat bij de volgende sluis laten komen, net als de trein “DE SLUIS WACHT NIET”.

    Geplaatst door: schipperinnetje op
  • Wie gaat er dan uitmaken wie hoelaat op zijn bestemming moet zijn??Wel leuk voor onze vrachtenslopers,kan er misschien hier en daar nog een duppie af als je weet dat je vlug vaart,ideaal natuurlijk!!

    Geplaatst door: haantje de voorste op
  • Nog vergeten: stelt u op de “druk” bezochte spiegeldagen (o.i.d) of tijdens een van de vele meetings en vergaderingen maar eens een poll of andersoortige stemming op vaart.nl ofzo voor. En laat vastleggen dat die uitslag zeer serieus wordt genomen in de besluitvorming. We leven in een democratie, niet vergeten.
    Ik zie al wat ambtenarenkontjes op hun stoeltjes draaien en keren hoor, tot 17:00 uur.
    Dan weer vanaf 08:30 uur.

    Geplaatst door: out-insider op
  • Dames en heren, staakt uwen wild geraas, want ik u verzekeren dat RWS niet tot zulke nauwsluitende plannen in staat is. Een nieuwe stoel voor sluismeesters duurt al meer dan twee jaren alvorens die besteld is, en dan nog gaat zoiets mis.
    Het is interessant gedoe van een paar(!) overheidsambtenaren die wellicht volgend jaar weer elders te werk worden gesteld. Deze mensen hebben nauwelijks water en schepen gezien en geven straks weer alles ter toetsing af aan TNO.
    Zo gaat het al jaren. U heeft echt geen idee!
    Niets aan de hand dus. Gewoon u schouders ophalen, niet serieus nemen, niet “meepraten”, meedenken en vooral gewoon uw toerbeurtje opeisen. Klaar. Echt waar.

    Goede reis, en weest niet bevreest, RWS is bij u, :-))

    Geplaatst door: out-insider op
  • Lang geleden, in de tijd van de fooi, toen het nog heel druk was op het kanaal door Zuid Beveland was er nogal eens ongenoegen over de indeling van de sluizen en hadden de particulieren wel eens het gevoel achtergesteld te worden.
    Ik was nog jong en voegde de hoofdsluismeester van Hansweert, in het bijzijn van nogal wat sluisbedienden de schone woorden toe”u bent bij mij in dienst als vaarweggebruiker en niet andersom”
    Ik heb het jarenlang moeten verduren.
    Gaan we die kant weer op?

    Geplaatst door: Niek Deen op
  • Hoe kan je dit nou ooit gaan waarmaken zoals ze zeggen het is nog niet concreet dat het in 2010 of 2011 er door is maar zelfs in 2020 zou je nog met een probleem zitten dat schippers niet zomaar hun beurt afstaan.
    Maar wel leuk gezegt zoals de snelheid dan ipv 16 km per uur naar 12 km per uur en dan staat de sluis goed maar hoe realiseer je dat.
    Vb op het twente kanaal hou je je aan de snelheid en zou delden goed moeten staan dan komt er in lochem een van de kant die in hengelo verder moet lossen of laden die man of vrouw moet hem dan maar stil leggen.
    Dat gaat toch nooit werken……

    Geplaatst door: d.p op
  • @ Freek,

    Ik kan geloof ik, niet helemaal volgen wat jij bedoeld. En daarbij is het door jou gestelde nog eens feitelijk onjuist:
    Ook ik ben van mening, dat ik wel eens vaker ergens een mening over heb(of het soms zelfs beter weet?): Maar ik had nog niet gereageerd….

    Nu wel, …. 😉

    Geplaatst door: Christian Jans_zn. op
  • De mensen (schippers) die het allemaal zo goed weten hebben nu al gereageerd.Het zijn altijd de zelfe schreeuwers die het beter weten.

    Geplaatst door: freek op
  • RWS is een zichzelf controlerend orgaan,dan krijg je een rare denkwijze. Schutten op beurt van aankomst is voor iedereen het eerlijkst,als je dat anders gaat regelen,krijg je ook wantoestanden van de mensen die zichzelf belangrijker vinden dan een ander,en kan jij wel een half dagje wachtten.Zo ook het op afstand schutten,worden de sluizen vanaf Neeltje Jans bediend, een verdere uithoek kun je niet bedenken,denk eens aan een drenkeling of een anderee calamiteit,niemend te bereiken de eerste 2 uur,dus verdrink maar gewoon,weer een minder.Het is puur en alleen maar prestige,verder is er geen ander reden te bedenken voor dit megalomane plan en dat van die 2 uur,is niet overdreven, om een nieuwe zekering te plaatsen op St.Andries,moet de monteur van Maastricht komen,dus veel gekker moet het niet worden

    Geplaatst door: Jantina op
  • De link voor inschrijving voor spiegeldag2009, zaterdag 7 nov., Zaantheater, te Zaandam:
    http://www.rijkswaterstaat.nl/water/plannen_en_projecten/spiegelnet/spiegeldag_2009.aspx

    Geplaatst door: Gerald V. op
  • Beste lezers,

    Als één van de aanwezigen(in Amsterdam) wil ik nog het volgende toevoegen.

    RWS heeft tijdens de nabespreking toegezegd; om tijdens de komende Spiegeldag over betrouwbaarheid (van reistijden) een uitgebreide presentatie van dit onderzoek te geven(enquête & de focusgroep).

    In een andere uiting van RWS heb ik gelezen dat men de schippers op de Spiegeldag 2009, middels stemkastjes(!) over voorstellen van RWS wil laten stemmen…

    Reden te meer om zaterdag 7 november 2009, massaal met alle schippers te komen naar het Zaantheater te Zaandam(vanaf 9.00 uur). Dan kunnen we met zijn alle op een manier stemmen, dat RWS gelijk kan zien dat als Koninklijke Schuttevaer (namens ons) iets kwalificeert als ‘een minder goed idee’. Dan kan RWS dat dan ook gerust geloven, en kan het gelijk zo weer geld in haar schatkist houden; om bijvoorbeeld z.s.m. met daadwerkelijke bouw van extra kolken te beginnen!
    Prio-lijstjes zijn ook te krijgen op Vaste Land 12, te Rotterdam (op loopafstand van het SVC).

    Inschrijving voor Spiegeldag2009 mogelijk op:

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Gerald V. op
  • Op de A1 staat sNachts ook nooit file, vraag de werknemers die naar hun werk moeten of ze sNachts willen werken.
    Heb trouwens nog nooit 3 uur bij de sluizen gewacht op de route Rotterdam Antwerpen.
    Het is mij wel overkomen dat ik ben gevraagd bij de sluis van Vreeswijk een tanker voor telaten i.v.m. de diepgang dat het water te veel wegliep, maar dit is geheel vrijwillig.
    Dus RWS leuk die goedbedoelde meningen en plannen maar ga de volgende keer eerst met Koninklijke Schuttevaer om tafel kost niets en brengt gelijk de mening van de schipper, nu is er een buro die mooi weer speelt met onze belastingcenten, en daar betaal ik liever geen belasting voor als u teveel heeft stort het dan terug in de staatskas.

    Geplaatst door: hagens op
  • Het idee vloeit waarschijnlijk voort vanuit de gedachte dat de beroepsbinnenvaart moet worden gediend door voor die schepen de schutvolgorde te bepalen. Dat is onjuist. Alle gebruikers van de vaarweg hebben evenveel rechten en plichten. Op dit moment wordt de schutvolgorde bepaald door de volgorde van aankomst bij de sluis. Er is geen wet die voorschrijft dat de beroepsvaart dan altijd voorrang moet krijgen. Als een schipper mij als recreatievaarder vriendelijk vraagt of ze voor mag, valt daar altijd over te praten. Maar ik wijk niet voor iemand die vindt dat ie voor mag, omdat ie de grootste heeft.

    Geplaatst door: Simon J. de Waard op
  • ‘k Zou zeggen: We spreken die mensen van RWS wel weer als ze groot zijn..

    Geplaatst door: Gert op
  • Rijkswaterstaat wil zich nu ook daar al mee bemoeien, dit is weer zo’n plan van mensen die teveel tijd hebben, en deze tijd niet besteden aan werken maar aan oeverloos dom kletsen en wazige plannetjes maken.
    Je hoeft in ieder geval niet in het bezit te zijn van enige vorm van logisch nadenken om bij dat zooitje te werken.

    Geplaatst door: Fred op
  • ze kunnen een heel hoop willen maar ze krijgen het nu al niet voormekaar dat de scheepvaart een goede doorstroming krijgt.goed voorbeeld is de volkrak . en daarbij komt nog dat mensen die wat met water hebben de laan worden uitgestuurt en die er niks mee van doen hebben aantrekken ,die er een aardig zooitje van kunnen maken .en in algemeen zitten er een paar bij die niet weten voor wie ze er zitten.en dan maar klagen we kunnen geen personeel krijgen .het hele rijkswaterstaat gebeuren maken de stropdas heren er een aardig zooitje van.zorg ook is op de dienstkringen dat daar mensen komen te zitten die verstand van zaken hebben .want nu is het een grote hiele likkerij

    Geplaatst door: dees op

Reageer

Nieuwe schutten stuit op weerstand | Schuttevaer.nl

Nieuwe schutten stuit op weerstand

Rijkswaterstaat blijft aansturen op een ander systeem voor schutten bij sluizen. Nu is de volgorde van aankomst nog belangrijk, in ‘het nieuwe schutten’ wordt van tevoren bepaald welk schip wanneer door de sluis kan. Op die manier wil RWS de noodzakelijke uitbreiding, en daarmee de kosten, van sluizen in verband met het toenemende vervoer over water voorkomen. Dat is de vrees van de binnenschippers en Koninklijke Schuttevaer. Zij zijn tegen. ‘Dit gaat niet gebeuren’, meldt directeur Kees de Vries.

Rijkswaterstaat kwam vorige week op een bijeenkomst in Amsterdam opnieuw met het plan op de proppen om de toerbeurt bij sluizen los te laten. De bijeenkomst was in opdracht van RWS georganiseerd door onderzoeksbureau Ergo. Die had op haar beurt Werkgroep Binnenvaartbelangen Amsterdam (WBA) ingeschakeld. Een tiental schippers was op de uitnodiging ingegaan. Zij konden hun mening geven over een aantal zaken, waaronder het nieuwe schutten. Zes mensen van de hoofddirectie van RWS keken en luisterden via een videoverbinding in een andere ruimte naar het gesprek.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • Hoe willen ze gaan realiseren als ze een advies willen uitbrengen over hoe laat je beter kan vertrekken? Een nieuwbouw vaart zo’n beetje 20 kilometer per uur een schip die een paar slagen kleiner is misschien 10 kilometer per uur. Wat is efficiënter een schip een half uur laten wachten of een schip een half uur te laat bij de volgende sluis laten komen, net als de trein “DE SLUIS WACHT NIET”.

    Geplaatst door: schipperinnetje op
  • Wie gaat er dan uitmaken wie hoelaat op zijn bestemming moet zijn??Wel leuk voor onze vrachtenslopers,kan er misschien hier en daar nog een duppie af als je weet dat je vlug vaart,ideaal natuurlijk!!

    Geplaatst door: haantje de voorste op
  • Nog vergeten: stelt u op de “druk” bezochte spiegeldagen (o.i.d) of tijdens een van de vele meetings en vergaderingen maar eens een poll of andersoortige stemming op vaart.nl ofzo voor. En laat vastleggen dat die uitslag zeer serieus wordt genomen in de besluitvorming. We leven in een democratie, niet vergeten.
    Ik zie al wat ambtenarenkontjes op hun stoeltjes draaien en keren hoor, tot 17:00 uur.
    Dan weer vanaf 08:30 uur.

    Geplaatst door: out-insider op
  • Dames en heren, staakt uwen wild geraas, want ik u verzekeren dat RWS niet tot zulke nauwsluitende plannen in staat is. Een nieuwe stoel voor sluismeesters duurt al meer dan twee jaren alvorens die besteld is, en dan nog gaat zoiets mis.
    Het is interessant gedoe van een paar(!) overheidsambtenaren die wellicht volgend jaar weer elders te werk worden gesteld. Deze mensen hebben nauwelijks water en schepen gezien en geven straks weer alles ter toetsing af aan TNO.
    Zo gaat het al jaren. U heeft echt geen idee!
    Niets aan de hand dus. Gewoon u schouders ophalen, niet serieus nemen, niet “meepraten”, meedenken en vooral gewoon uw toerbeurtje opeisen. Klaar. Echt waar.

    Goede reis, en weest niet bevreest, RWS is bij u, :-))

    Geplaatst door: out-insider op
  • Lang geleden, in de tijd van de fooi, toen het nog heel druk was op het kanaal door Zuid Beveland was er nogal eens ongenoegen over de indeling van de sluizen en hadden de particulieren wel eens het gevoel achtergesteld te worden.
    Ik was nog jong en voegde de hoofdsluismeester van Hansweert, in het bijzijn van nogal wat sluisbedienden de schone woorden toe”u bent bij mij in dienst als vaarweggebruiker en niet andersom”
    Ik heb het jarenlang moeten verduren.
    Gaan we die kant weer op?

    Geplaatst door: Niek Deen op
  • Hoe kan je dit nou ooit gaan waarmaken zoals ze zeggen het is nog niet concreet dat het in 2010 of 2011 er door is maar zelfs in 2020 zou je nog met een probleem zitten dat schippers niet zomaar hun beurt afstaan.
    Maar wel leuk gezegt zoals de snelheid dan ipv 16 km per uur naar 12 km per uur en dan staat de sluis goed maar hoe realiseer je dat.
    Vb op het twente kanaal hou je je aan de snelheid en zou delden goed moeten staan dan komt er in lochem een van de kant die in hengelo verder moet lossen of laden die man of vrouw moet hem dan maar stil leggen.
    Dat gaat toch nooit werken……

    Geplaatst door: d.p op
  • @ Freek,

    Ik kan geloof ik, niet helemaal volgen wat jij bedoeld. En daarbij is het door jou gestelde nog eens feitelijk onjuist:
    Ook ik ben van mening, dat ik wel eens vaker ergens een mening over heb(of het soms zelfs beter weet?): Maar ik had nog niet gereageerd….

    Nu wel, …. 😉

    Geplaatst door: Christian Jans_zn. op
  • De mensen (schippers) die het allemaal zo goed weten hebben nu al gereageerd.Het zijn altijd de zelfe schreeuwers die het beter weten.

    Geplaatst door: freek op
  • RWS is een zichzelf controlerend orgaan,dan krijg je een rare denkwijze. Schutten op beurt van aankomst is voor iedereen het eerlijkst,als je dat anders gaat regelen,krijg je ook wantoestanden van de mensen die zichzelf belangrijker vinden dan een ander,en kan jij wel een half dagje wachtten.Zo ook het op afstand schutten,worden de sluizen vanaf Neeltje Jans bediend, een verdere uithoek kun je niet bedenken,denk eens aan een drenkeling of een anderee calamiteit,niemend te bereiken de eerste 2 uur,dus verdrink maar gewoon,weer een minder.Het is puur en alleen maar prestige,verder is er geen ander reden te bedenken voor dit megalomane plan en dat van die 2 uur,is niet overdreven, om een nieuwe zekering te plaatsen op St.Andries,moet de monteur van Maastricht komen,dus veel gekker moet het niet worden

    Geplaatst door: Jantina op
  • De link voor inschrijving voor spiegeldag2009, zaterdag 7 nov., Zaantheater, te Zaandam:
    http://www.rijkswaterstaat.nl/water/plannen_en_projecten/spiegelnet/spiegeldag_2009.aspx

    Geplaatst door: Gerald V. op
  • Beste lezers,

    Als één van de aanwezigen(in Amsterdam) wil ik nog het volgende toevoegen.

    RWS heeft tijdens de nabespreking toegezegd; om tijdens de komende Spiegeldag over betrouwbaarheid (van reistijden) een uitgebreide presentatie van dit onderzoek te geven(enquête & de focusgroep).

    In een andere uiting van RWS heb ik gelezen dat men de schippers op de Spiegeldag 2009, middels stemkastjes(!) over voorstellen van RWS wil laten stemmen…

    Reden te meer om zaterdag 7 november 2009, massaal met alle schippers te komen naar het Zaantheater te Zaandam(vanaf 9.00 uur). Dan kunnen we met zijn alle op een manier stemmen, dat RWS gelijk kan zien dat als Koninklijke Schuttevaer (namens ons) iets kwalificeert als ‘een minder goed idee’. Dan kan RWS dat dan ook gerust geloven, en kan het gelijk zo weer geld in haar schatkist houden; om bijvoorbeeld z.s.m. met daadwerkelijke bouw van extra kolken te beginnen!
    Prio-lijstjes zijn ook te krijgen op Vaste Land 12, te Rotterdam (op loopafstand van het SVC).

    Inschrijving voor Spiegeldag2009 mogelijk op:

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Gerald V. op
  • Op de A1 staat sNachts ook nooit file, vraag de werknemers die naar hun werk moeten of ze sNachts willen werken.
    Heb trouwens nog nooit 3 uur bij de sluizen gewacht op de route Rotterdam Antwerpen.
    Het is mij wel overkomen dat ik ben gevraagd bij de sluis van Vreeswijk een tanker voor telaten i.v.m. de diepgang dat het water te veel wegliep, maar dit is geheel vrijwillig.
    Dus RWS leuk die goedbedoelde meningen en plannen maar ga de volgende keer eerst met Koninklijke Schuttevaer om tafel kost niets en brengt gelijk de mening van de schipper, nu is er een buro die mooi weer speelt met onze belastingcenten, en daar betaal ik liever geen belasting voor als u teveel heeft stort het dan terug in de staatskas.

    Geplaatst door: hagens op
  • Het idee vloeit waarschijnlijk voort vanuit de gedachte dat de beroepsbinnenvaart moet worden gediend door voor die schepen de schutvolgorde te bepalen. Dat is onjuist. Alle gebruikers van de vaarweg hebben evenveel rechten en plichten. Op dit moment wordt de schutvolgorde bepaald door de volgorde van aankomst bij de sluis. Er is geen wet die voorschrijft dat de beroepsvaart dan altijd voorrang moet krijgen. Als een schipper mij als recreatievaarder vriendelijk vraagt of ze voor mag, valt daar altijd over te praten. Maar ik wijk niet voor iemand die vindt dat ie voor mag, omdat ie de grootste heeft.

    Geplaatst door: Simon J. de Waard op
  • ‘k Zou zeggen: We spreken die mensen van RWS wel weer als ze groot zijn..

    Geplaatst door: Gert op
  • Rijkswaterstaat wil zich nu ook daar al mee bemoeien, dit is weer zo’n plan van mensen die teveel tijd hebben, en deze tijd niet besteden aan werken maar aan oeverloos dom kletsen en wazige plannetjes maken.
    Je hoeft in ieder geval niet in het bezit te zijn van enige vorm van logisch nadenken om bij dat zooitje te werken.

    Geplaatst door: Fred op
  • ze kunnen een heel hoop willen maar ze krijgen het nu al niet voormekaar dat de scheepvaart een goede doorstroming krijgt.goed voorbeeld is de volkrak . en daarbij komt nog dat mensen die wat met water hebben de laan worden uitgestuurt en die er niks mee van doen hebben aantrekken ,die er een aardig zooitje van kunnen maken .en in algemeen zitten er een paar bij die niet weten voor wie ze er zitten.en dan maar klagen we kunnen geen personeel krijgen .het hele rijkswaterstaat gebeuren maken de stropdas heren er een aardig zooitje van.zorg ook is op de dienstkringen dat daar mensen komen te zitten die verstand van zaken hebben .want nu is het een grote hiele likkerij

    Geplaatst door: dees op

Reageer