Woensdag 17 juni heeft een bijeenkomst plaatsgehad over de crisis in de binnenvaart. Nu heette het al voorlichtingsbijeenkomst, dus dat suggereerde dat er weinig inbreng mogelijk was. Maar mij werd op het hart gedrukt door de heren Vogelaar (CBRB) en Van Toor (Kantoor Binnenvaart) dat de bijeenkomst een open karakter zou hebben, waar ruimschoots tijd uitgetrokken zou worden voor inbreng van de schippers. Wat een ontzettend teleurstellende bijeenkomst bleek het te zijn.
Er werd meer tijd uitgetrokken voor drankjes voor en na het overleg dan voor de vragen en opmerkingen uit de zaal. Dit was geen raadpleging en er is nergens gepeild wat schippers van welk plan dan ook vonden. Enige werkelijke inbreng werd niet op prijs gesteld, dat was wel duidelijk. Wel mag men eventuele vragen alsnog inleveren bij het CBRB. Waar slaat dat op? Op welke plaats zet het CBRB zichzelf? Willen we dan geen open discussie?
Welnee. Er is vast wel een hele grote diepe la bij het CBRB die daar uitermate geschikt voor is. Ben ik negatief? Helaas spreek ik uit ervaring, want alle inbreng van de ASV is volledig uit de discussie geschrapt. Dus wat gaat er dan gebeuren met de inbreng van individuele schippers? En wie meet zichzelf het recht toe te bepalen wat de schippers wel of niet voorgelegd krijgen?
Is er nu sprake van het Calimero-effect? Ongetwijfeld. Maar is dat gek als je twee dagen ervoor samen met het CBRB en de Kantoorbonden hebt afgesproken dat de bijeenkomst heel anders zou verlopen en ik speciaal daarom nog eens extra heb gevraagd te komen? Kennelijk kan men er niet onderuit een overleg te hebben met de ASV en anderen, maar daar hoef je dan blijkbaar verder niets mee te doen. En steeds hoorde ik maar weer dat woord ‘zelfrespect’. Dit lijkt me nogal ondermijnend voor ons zelfrespect.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?