Opinie: ‘Toerbeurtsysteem wordt bewust buiten discussie gehouden’

Sunniva Fluitsma, lid van de Denktank van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV), vond de voorlichtingsbijeenkomst van het Crisisberaad Binnenvaart ‘ontzettend teleurstellend’. In dit opiniestuk legt ze uit waarom. ‘Ronduit schandalig hoe er met de schippers is omgegaan.’

Opinie: ‘Toerbeurtsysteem wordt bewust buiten discussie gehouden’

Woensdag 17 juni heeft een bijeenkomst plaatsgehad over de crisis in de binnenvaart. Nu heette het al voorlichtingsbijeenkomst, dus dat suggereerde dat er weinig inbreng mogelijk was. Maar mij werd op het hart gedrukt door de heren Vogelaar (CBRB) en Van Toor (Kantoor Binnenvaart) dat de bijeenkomst een open karakter zou hebben, waar ruimschoots tijd uitgetrokken zou worden voor inbreng van de schippers. Wat een ontzettend teleurstellende bijeenkomst bleek het te zijn.
Er werd meer tijd uitgetrokken voor drankjes voor en na het overleg dan voor de vragen en opmerkingen uit de zaal. Dit was geen raadpleging en er is nergens gepeild wat schippers van welk plan dan ook vonden. Enige werkelijke inbreng werd niet op prijs gesteld, dat was wel duidelijk. Wel mag men eventuele vragen alsnog inleveren bij het CBRB. Waar slaat dat op? Op welke plaats zet het CBRB zichzelf? Willen we dan geen open discussie?
Welnee. Er is vast wel een hele grote diepe la bij het CBRB die daar uitermate geschikt voor is. Ben ik negatief? Helaas spreek ik uit ervaring, want alle inbreng van de ASV is volledig uit de discussie geschrapt. Dus wat gaat er dan gebeuren met de inbreng van individuele schippers? En wie meet zichzelf het recht toe te bepalen wat de schippers wel of niet voorgelegd krijgen?
Is er nu sprake van het Calimero-effect? Ongetwijfeld. Maar is dat gek als je twee dagen ervoor samen met het CBRB en de Kantoorbonden hebt afgesproken dat de bijeenkomst heel anders zou verlopen en ik speciaal daarom nog eens extra heb gevraagd te komen? Kennelijk kan men er niet onderuit een overleg te hebben met de ASV en anderen, maar daar hoef je dan blijkbaar verder niets mee te doen. En steeds hoorde ik maar weer dat woord ‘zelfrespect’. Dit lijkt me nogal ondermijnend voor ons zelfrespect.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (31)

  • Ik heb niet eens alles gelezen maar het enige wat de meeste schippers kunnen is niet anders als strond naar elkaar gooien. Het is een moeilijke tijd en we moeten de handen ineen slaan en er samen uit zien te komen en dan heb je er niets aan om met modder te gooien.

    Een toerbeurt zou een goede oplossing zijn maar dat is Europees niet haalbaar dus moeten we roeien met de riemen die we hebben. We hebben te lang en te groot gebouwd en daar pukken we nu de vruchten van. Ik denk dat het nu afwachten is wie de langste adem heeft. Want ook de pools hebben effect op korte termijn maar is ook geen oplossing voor langere termijn. En dat het langer gaat dren dan een jaar is wel te verwachten.

    GJ

    Geplaatst door: H.J.Jager Zwiers op
  • Wat een geblaat van de ASV zeg.
    Ik herrinner me de teer, eieren en batterijen nog goed die van de brug af kwamen zeilen een aantal jaren geleden.
    De ASV ers hadden de grootste bek en gingen aan ons echt niet vragen of we het er mee eens waren dat ze het voor de kop dicht gingen gooien.
    En nu maar blaten dat ze met het overleg niet mee mogen doen, laat me niet lachen en probeer eerst je eigen problemen eens op te lossen!!!

    Geplaatst door: aa op
  • Eindelijk een bond die er normaal over denkt. Een beleid willen ontwikkelen die gericht is op de toekomst van de binnenvaart en niet alleen maar met de banken wil redden.Daar kan “het kantoor” nog wat van leren.

    Geplaatst door: varensman op
  • Voor de goede orde: de ASV heeft het zeker niet alleen over toerbeurten. Om precies te weten wat wij voorgesteld hebben aan de bonden en uitgereikt hebben aan het misisterie plaats ik hieronder een deel van de betreffende brief. Je kunt het er best mee oneens zijn, maar het was toch goed geweest het tenminste mee te nemen in de discussie

    Sunniva

    Rotterdam, 13 mei 2009

    Aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de staatssecretaris, mevrouw Huizinga-Heringa, en de vaste kamercommissie van Verkeer en Waterstaat

    Geachte dames en heren,

    Hierbij overhandigen wij u dit schrijven,(….)
    1. Als eerste aandachtpunt noemen wij:
    Het aanmelden van deze crisis in het vrachtvervoer over de binnenwateren bij de Europese Unie.
    Dit is noodzakelijk om ervoor zorg te dragen dat er passende maatregelen getroffen kunnen worden, noodzakelijke maatregelen in deze uitzonderlijke situatie

    2. als tweede aandachtspunt noemen wij:
    Het treffen van crisismaatregelen in Europees verband
    De ASV spreekt de voorkeur uit crisismaatregelen te treffen in Europees verband (en niet alleen voor de Nederlandse binnenvaartvloot)
    (….)
    3. Als derde aandachtspunt noemen wij:
    Het opzetten van een Europees vervoersbeleid
    In het Verdrag van Rome staat dat er een Europees Vervoerbeleid moet worden opgezet. Wij wijzen er u op dat het onderhand eens tijd wordt om daar mee te beginnen. De huidige crisis lijkt daar een goed moment voor.

    Voorstellen van de ASV:

    De ASV heeft een aantal voorstellen op een rijtje gezet om op korte termijn de sector weer wat adem te geven. Maar daar blijft het niet bij. Ook wil de ASV voorkomen dat deze situatie zich mogelijk weer kan voordoen. Daarom heeft de ASV naast de korte termijn voorstellen, ook voorstellen waarbij de sector op termijn een gezondere basis heeft om te kunnen blijven voortbestaan. Hierbij is het streven de positie van de individuele schipper ten opzichte van andere partijen te versterken, het marktevenwicht moet bevorderd worden. Ook de concurrentiepositie van de binnenvaartmarkt dient vergroot te worden. (zie het convenant uit 1993)

    Zaken te regelen om op korte termijn de sector te ontlasten:
    1. Alle onnodige extra kosten worden geschrapt met als eerste de ROSR (CCR eisen) voor schepen van voor 1976. De eisen zullen gelijk zijn aan de eisen zoals ze er lagen vóór 2003.
    2. als er sprake zou zijn van stillegregelingen dan zouden deze moeten worden georganiseerd en bekostigd door de staat.
    3. banken verlenen uitstel van betaling aan binnenvaartschepen die in liquiditeitsproblemen komen, wat betreft de te betalen rentekosten gedurende een bepaald termijn. In het geval van een stillegregeling geldt dit in ieder geval voor de periode dat het schip stilgelegd is (zie punt 2)
    4. banken verlenen uitstel van betaling aan binnenvaartschepen die in liquiditeitsproblemen komen, wat betreft de te betalen aflossingen gedurende een bepaald termijn. In het geval van een stillegregeling geldt dit in ieder geval voor de periode dat het schip stilgelegd is (zie punt 2)
    5. eventueel kortere vaardagen instellen, maximaal 14 uur per dag varen (in ieder geval de vaartijdenwet handhaven zoals die nu is, handhaven in de zin van de wet)
    6. eventueel kortere vaarweek invoeren: maximaal 6 dagen per week is een optie.
    7. Er worden geen garantiekredieten verstrekt voor financiering van uitbreiding van de vloot, noch voor afbouw van schepen.
    8. Er vindt een gedwongen nieuwbouwstop plaats voor schepen boven de 2.000 ton
    9. Er komt een importverbod op nieuwe schepen
    10. Bij faillissementen van schepen boven de 2.000 ton worden die schepen uit de markt gehouden, tot de markt gestabiliseerd is en er weer behoefte is aan schepen.

    Voorstellen om op langere termijn de sector een gezondere basis te geven:
    1. Alsnog een evaluatie houden over de uitwerkingen van de afspraken gemaakt in het convenant binnenscheepvaart (1993) waarin gesproken is dat de evaluatie na 2 jaar zou plaatsvinden. (Als dit al is gebeurd dan dient dat in ieder geval openbaar gemaakt te worden)
    2. Invoeren van bodemtarieven en (daaraan gekoppeld)
    3. Invoeren van een toerbeurtsysteem, eventueel per tonnages: geen commerciële samenwerkingsverbanden (die werken slechts prijsverlagend)
    4. subsidie verstrekken (geen belastingmaatregel) om bestaande schepen te verbeteren
    5. markttransparantie: De markt moet inzichtelijk zijn (internet) voor eenieder op minimaal de onderstaande punten:
    o welke vrachten (lading) er aangeboden worden,
    o wat de bodemtarieven daarvoor moeten zijn
    o welke schepen beschikbaar zijn, en
    o wat er betaald wordt voor welke reis.
    .

    Wat willen we in ieder geval niet?
    1. Geen sloopgelden gebruiken om de schepen kunstmatig in de markt te houden.
    2. Geen uit de markt nemen van de schepen die nu al zo hard nodig zijn. We denken hierbij aan de schepen beneden de 1.500 ton. Daarom:
    3. geen extra niet perse noodzakelijke kosten voor bestaande schepen. (CCR!!!)

    Verduidelijking:
    Om onze standpunten te verduidelijken vindt u op de ASV site de complete brief inclusief achtergrondinformatie.

    Geplaatst door: sunniva Fluitsma op
  • We willen bereiken dat er 4 Schepen nodig zijn naar Krotzenburg ipv 3 schepen . Het zelde geld voor grind en moezelwerk. Zo kom vraag en aanbod weer in evenredigheid. Afijken naar 250 geeft een capiciteitsinkrimping van MEER dan 25 % . Voor de kleinere schepen veranderd er weinigdie gaan niet veel dieper dan 250.Maar met dat verschil dat grote schepen van kleinere partijen blijven dus beter ook voor de kleine schepen . 2 x 1000 ton duurd veel te lang voor ons

    Groetjes Patrick

    Geplaatst door: Rifaut Patrick op
  • vraag aan patrick: wat wil je bereiken met de 2e ijk zetten op 2.50 m.??, wij zijn zelf maar 2.50 m. diep en laden zelfs al niet meer af

    Geplaatst door: P. op
  • iedereen zit op iedereen te vitten, de nieuwbouwers zijn dikwijls geviseerd…ze hebben het zoals altijd “weer eens” gedaan , maar er is gewoon te weinig werk!!! als we met z’n allen “NEEN” zeggen gaat de prijs vanzelf omhoog…iedereen weet hoe het moet, alleen niemand doet het zoals altijd…realiteit is dat de crisis moet overwaaien.

    Geplaatst door: belgica op
  • Toch heb ik nog steeds bewondering voor de mensen achter de tafel in de maassilo’s .Maar ze zouden meer varende mensen moeten toelaten in hun crisis beraad .Ook in Bonn werd op 25/6/2009 over ons gepraat maar door wie ? Tip aan de Heren 2 de ijk plaatsen op 250 en het zal al veel beter gaan met de vtacht!!!!!!!

    mvg Patrick

    Geplaatst door: Rifaut Patrick op
  • Gelukkig dat de berichtjes steeds vriendelijker worden. De laatste eindigt zelfs met ‘vriend’……
    Het is jammer dat er nu mensen zo in het nauw zitten dat ze gedwongen voelen om voor genoemde prijzen naar Budapest, en weer terug te varen. Geen gezonde situatie, maar om dat daarom hier met naam en toenaam te noemen zonder zelfs je eigen naam te durven noemen, dwingt bij mij in ieder geval ook maar heel weinig respect af. Wie de schoen past, trekt hem aan.
    Denk daarbij ook eens aan het feit dat dit een openbare site is waar iedereen zo maar op kan kijken. Ik denk dat het dreigen met stenen en wrijfhouten van zo een bedenkelijk niveau is, dat we dat dan beter helemaal niet, of anders persoonlijk naar elkaar moeten doen, maar niet op deze manier.

    Nog even over de CAB: Ik vind ook dat de ideeén, zoals nu geopperd, niet constructief zijn. Het pakt de kern van het hele probleem namelijk niet aan. Namelijk dat we er zelf mee instemmen om te varen voor een prijs die nog niet eens de vaste kosten dekt. Hogere vrachten is de enigste oplossing. Met uitstel van aflossing en uitstel van rente (?) creeér je, volgens mij juist een nog verdere daling van de vrachtprijzen. En buiten dat, wie zegt dat het over 2 jaar beter is? En dan, pakt de bank dan alsnog zijn verlies, of kijken ze het dan nog langer aan?

    Bovendien denk ik dat er een heleboel financieringen zijn verstrekt waarin het in de exploitatie al volkomen duidelijk was dat het schip alleen met varen niet terug was te verdienen, ook in de betere tijden al niet, laat staan nu.
    De speculatie op de waardevermeerdering resulteert dus direct in een paniek-markt, wanneer die waarde vermeerdering er niet inzit.
    Ik vind het onbegrijpelijk dat men op zo’n manier een financiering heeft willen aangaan, zowel de ondernemer, als ook de banken gaan hier in mijn ogen niet vrijuit.
    Dergelijke speculanten zijn we denk ik liever kwijt dan rijk in onze sector, dus wat mij betreft mogen ze op de ‘blaren’ zitten.
    Maar diegene die een nieuw en groter schip hebben gekocht om er mee te varen, zonder dat er in de berekening is gespeculeerd op waardevermeerdering, daar zal ik geen kwaad woord over zeggen. Jammer is het dat iedereen nu vaak over één kam word geschoren.

    In ieder geval
    iedereen veel wijsheid en succes gewenst.

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • jonge jonge jonge kapje

    Een kleine badkuip of niet,ik hoef me in elk geval nergens druk om te maken,heel toevallig maar dat omdat ik net mijn bootje heb verkocht aan de sloopwerf voor een leuke prijs,ik hoop dat jij de ware eens tegen gaat komen vriend

    Geplaatst door: johan op
  • Jtsonge jonge wat een zwart makerij.
    natuurlijk is het zo dat een ieder die ver onder een kostprijs vaart volslagen gek is, idioot en een echte markt verzieker.
    die mensen hebben gewoon een i.q. dommer dan een ezel.
    waarschijnlijk snappen ze het woord i.q. nog niet eens.
    nee laat die domme ganzenmaar tegen beter weten in lekker varen voor niks en alle gezonde bedrijven ook daardoor om zeep helpen.
    mensen denk nou eens nou over deze beroepstak.
    het is een mooi beroep die de laatste jaren al is overgegaan naar een echte bedrijfstak en niet als vroeger man vrouw bedrijf.
    dat is niet anders is de tijd, maar als deze uitspraken naar elkaar maakt het niet beter en dan gaat het steeds verder en komt weer de tijd om met elkaar op de vuist te gaan want een kat in het nouw maakt rare sprongen.
    doe allemaal effe lekkerr normaal en gebruik je verstand

    Geplaatst door: peter op
  • Zoals zo vaak gezien: als er stront aan de knikker is in ondernemend varensland wordt er te laat, te schreeuwerig en met wisselende belangen een, reeds vooraf ernstig beladen vergadering op touw gezet.
    De CAB zou beter eens opnieuw beginnen met een zorgvuldig uitgekozen gezelschap te formeren (achter de tafel) die, ergens ver weg dan maar, een gelijke noemer hebben. Pas dan kom je m.i tot een enigszins afgewogen plan waar velen zich wellicht in vinden.
    Het CAB-initiatief is dan wel aardig, maar de beroepsgroep is in meerder opzichten te groot om even iets snel in elkaar te flanzen en daarmee dan het braafste jongentje uit de klas te willen zijn.
    Mevrouw Fluitsma heeft het gelijk aan haar zijde. Niet alle alternatieven bestudeerd. En vele (gelijke!)belangen zijn niet gedient bij haastige en afgekapte besluiten, die toch wat rieken naar enige belangenverstrengeling.
    En, denk ook eens zelf na, misschien? Uw contributie aan uw gekoesterde clubje 1 wil niet zeggen dat het plan van clubje 2 volslagen onzin is. Ieder clubje heeft zo zijn speerpunten. Consensus bereiken onderling betekent uiteindelijk gezonde binnenvaartondernemingen, die niet met steentjes door elkaars stuurhutluikje moet worden afgedwongen.

    Geplaatst door: out-insider op
  • twas zn eigenbroer die het over de marifoon vertelde.en nee hij is het niet alleen.wel al die dwazen die er voor dat geld varen.sally2 is dat geen opgevooerde en verhoogde badkuip?en kom maar oop met die stenen ik kop ze wel trug.ze zeggen toch dat ik bord voor mn kop heb dus wil wel eens weten of het echt zo is.

    Geplaatst door: kap op
  • Hee KAP!

    nou hoop ik toch zo dat jij zeer snel gepakt word door een stel stenengooiers vanaf een brug,zo door je dakraampje heen,idioot!
    Je gaat hier toch niet iemand proberen te overtuigen dat dat specifieke schip het alleen doet?!
    Je hebt dat natuurlijk weer gehoord van een 1 of andera malloot die het nog weer beter weet zeker!
    Welk schip zit jij dan?ik ga stenen gooien op mensen die wrijfhouten naar iemand gooit!

    MvG ms/sally2

    Geplaatst door: johan op
  • Mevr.F.heeft gelijk dat er onvoldoende gelegenheid was voor discussie in de Maassilo. De organisatoren mogen zich deze terechte kritiek aantrekken. Nu ze de gelegenheid krijgt om in de Schuttevaer haar mening te geven lees ik een bekend verhaal waar zowel de Europese wetgeving als de akte van Mannheim haaks op staan en waar onvoldoende steun voor is in onze bedrijfstak.
    Als de crisis tot solidariteit leidt zou een coöperatie de enige uitweg kunnen zijn. Boeren hebben dit al decennia lang met succes bewezen. De animo om in coöperatieverband te varen is in de binnenvaart echter nooit groot geweest maar misschien komt door de crisis het inzicht dat de huidige versnippering tot ons aller ondergang leidt.

    Geplaatst door: p.m. op
  • k neem aan dat je het over die [SCHEEPSNAAM VERWIJDERD. Red.) hebt? hoeft ook geen respect. dat heefthij ook niet voor mij.dan zou ie gewoon 20 euro hebben naar budapest of meer.tzijn meer oelewappers die er aan mee doen maar van hem weet ik het zeker.als ik iets zeker weet ben k pitbull.grrrr .zulke ondernemers verdiene geen respect alleen een… zal ik maar niet zeggen,

    Geplaatst door: kap op
  • De ASV zegt gewoon waar het op staat van mannen met stropdassen hoeven we niets te verwachten,zijn alleen hun eigen hachje aan t redden.

    Geplaatst door: Rosa op
  • Kap
    ik vind dit niet kunnen wat jij hier doet. je kan hier geen collega’s zwart lopen maken dit is een teken van weinig respect. laat ieder doen wat hij zelf voor goed vind en kraak niemand af.

    Geplaatst door: F op
  • horen zeggen is gevaarlijk.en als het zover is is het gelaat als je met een reiz bezig bent.als er 10 schippers zijn die zeggen dat ze geen geld meer krijge.of lang op moeten w88 dan wil ik het geloven.dan is 8-1 nog 10 tegaan dan .

    Geplaatst door: kap op
  • De kritiek van de ASV op de voorlichtingsbijeenkomst is juist. Bijna geen discussie mogelijk. Is ook goed maar kom dan met een goed plan. VBKO leden weten nog wel wat er met een opligpot gbeurd. DE OPLOSSING IS SIMPEL: HOGERE VRACHTEN !!!!!!!!!!!
    Iedereen heeft er belang alleen iemand moet er GECOORDINEERD mee beginnen. Laten we volgende week dinsdag eens met z’n allen die leeg zijn naar dde maashaven varen. Er is vast wel een 110 mtr bij waar we in het ruim vergaderen kunnen. Zetten we een statement naar verladers/bevrachters en kunnen we als schippers eens kijken wat we hier aan gaan doen.
    P.S. ik huur wel 500 klapstoeltjes de voor en na borrel zelf meenemen.
    bekanees

    Geplaatst door: bekanees op
  • Heb vernomen dat transito op het randje staat.Dus je gaat vanzelf op je wenken bediend worden. De rotte appels gaan vanzelf vallen. Duurt niet lang meer.
    Voor 10000 euro met een koppelverband naar krotzenburg kun je geen maanden volhouden.

    Geplaatst door: Ali op
  • Het kon toch niet op? Voor kapitalen roetsvrijstaal in de maschienekamer verwerkt, waarom? Roest het daar zo hard? De auto moest nog mooier en groterdan die van de buurman.Ik zie steeds groter,geroterer en nog groter snelle motorboten, maar de voorgescheven bijboot zie ik niet. Hoef dat niet meer van de SI?Of is die ergens verstopt uit schaamte, ze zijn ook zo klein.Ben ik even blij dat ik niet in Rotterdam ben geweest.Het is net als altijd, hoe kan ik ze doen geloven dat ik het beste met ze voor heb en er ongemerkt beter van wordt.Ik vind het oprecht hel erg voor diegene die altijd normaal gedaan hebben, hard gewerkt en op een normale mannier vooruit zijn gegaan, dat dit nu gebeurd.Maar met 28 jaar een nieuw koppelverband laten bouwen dan is er een steekje los en bij de bank ook.En geloof ij nu echt dat alles wat einde verhaal is, goed koper op de markt terug komp en voor lagere prijzen kan varen? Wie steekt er nou geld in dat binnenvaart cassino.Er zijn winsten behaald in de handel niet in het vervoer.Dat helegedoe in de Silo heeft veel weg van GTS.Velen met mij hebben vele jaren zelf de broek opgehouden, vijf of zes weken ingevroren we kwamen erzelf. Hoogwater stremming en menigeen zit gelijk te janken.Om het plat te zeggen de geldjagers mogen op hun bek gaan.

    Geplaatst door: varensman op
  • dat schip heeft geen vrij schip is nagel nieuw.kheb geen probleem mee dat ie nieuw heeft.is in de goeie tijd besteld. wel dat ie voor zn godeloze vracht vaart.tis de [NAAM VERWIJDERD, Red.] en vaart voor [NAAM VERWIJDERD, Red.].als we nu eens zulke bevrachters niet meer bellen he dan schiet het al 2 euro naar boven.transito.de korte en dan nog een paar die kunnen jullie wel even op de site zetten.scheelt mij weer paar wrijfhouten.want dat duurd niet lang meer.of dr spingt er een uit zn vel hier.

    Geplaatst door: kap op
  • Hoewel ik lang niet alle standpunten die de ASV naar voren brengt deel(zeker niet wat betreft toerbeurten) en ik de toon van het stukje wel een beetje dik aangezet vind,ben ik van mening dat er inhoudelijk weinig op af te dingen is.Deze vergadering was een farce.Niet meer en niet minder.
    Het gaat ook niet aan om nu zielig te gaan staan roepen dat het ook nooit goed is wat je als sociaaal-economische organisatie ook doet want daar vraag je om als je je leden niet vanaf het begin overal in betrekt vóór dat je
    met andere partijen om de tafel gaat zitten.Ik wil vertegenwoordigt worden niet betuttelt.
    Behalve de pijn die er zit tussen de
    ASV en de kantoorbonden waar ik te weinig van weet om er een mening over te hebben deel ik de kritiek van Sunniva
    volledig.Ook al ben ik dan al sins 1981 ONS-lid en dus KB-lid maar of ik dat blijf…..?

    Geplaatst door: Henk op
  • CRISIS BERAAD WAS EIGELIJKE EEN LACHTERTJE.ZATEN ALLEEN MAAR MENSEN ACHTER HET BUREAU DIE HET VAN DE SCHIPPERS MOESTEN HEBBEN.WANT JE ZIET HET ZIJN MENSEN DIE HUN BROOD DAAR MEE VERDIENEN EN ZE SPREKEN VOOR DE VERLADER .ANDERS HADDEN ZE DEZE MENSEN OOK UITGENODIGD.OM EENS MET MEKAAR OM DE TAFEL TE ZITTEN .NEE DAAR PASSEN ZE VOOR OP.ZE HEBBEN ZE MISSCCHIEN NOG WEL EENS NODIG OM EEN TWEEDE DAMCO OP TE ZETTEN. EEN TOERBEURT HOUDEN ZE BEWUST AF.MAAR ALS EEN SCHIPPER VOOR ZIJN MENING EN WAT DIE EIGELIJK WEL WIL ,DAT WORD DOOR EEN KLEINE GROEP MENSEN DE GROND IN GEBOORD.JIJ MAG ALLEEN DOEN WANT HUN ZEGGEN ,DAAROM ZEGT EEN KONTRAKT OOK HELEMAAL NIKS .EN ALS ER SCHIPPERS ZIJN DIE VOOR EEN 10 EURO NAAR BOEDAPEST GAAN EN VOOR 14 WEER TERUG .DAN IS HET TE HOPEN DAT DIE MAN EEN VRIJ SCHIP HEEFT EN EEN PAAR EURO OP DE BANK.WANT ALS DIE DAAR EEN HEEL JAAR HEEN EN WEER VAART. DAN HEEFT ER EEN TON HYPTHEEK BIJ.OP HET EIND VAN HET JAAR. JE MOET TOCH OOK AAN ALLE EISEN VOLDOEN EN BIJ .OOK PERSONEEL? OF HIJ MET EEN KLEIN DEKSMANNETJE.ZONDE VAN ONSE MOOIE BINNENVAART.

    Geplaatst door: DONAUVAARDER op
  • Zo kennen we de ASV weer! Flink schoppen en achteraf zeuren en zelf geen andere oplossing kunnen bedenken dan die eeuwige toerbeurt.
    Schei toch eens uit met die achterhoede gevechten en probeer een constructief ergens mee te komen in plaats van een vijandsbeeld van de andere bonden te schepppen.

    Geplaatst door: Skippie op
  • de asv is een zelfuitgeroepen hobbyclub die nu doet alsof ze de status van de bonden en grote verenegingen kunnen evenaren en zijn derhalve flink op hun lange tenen gtrapt als er niet naar de mening van een handvol frankrijkvaarders wordt gevraagd.
    Zielpoten!

    Geplaatst door: jan op
  • toerbeurt en iedereen denkt dat de schippers die wel gewoon hun schip varen de houden dat ze hun werk op gaan geven voor een stelletje klootviolen die de markt verpest?

    Goed bedacht hoor maar wij doen daar niet aan mee

    Geplaatst door: m op
  • toerbeurt bewijst van een niet gezonde economie en concurentie.dan moeten ern gewoon een paar schippers stoppen met varen.simpel.de [NAAM VERWIJDERD, Red.] is al aardig bezig met zn nieuwe.varen voor een 10 euro naar budapest.en hoogwater. en kan voor 14 euro trug laden naar nl vanaf mohacs.zulke ondernemers zijn nog niet waard een wrijfhout naar zn stuurhut tegooien.kosten ook een 80e van tip top.

    Geplaatst door: kap op
  • En wat zouden ze tegen de toerbeurt hebben ? Gewoon dat dit instrument zich niet in korte termijn gerealiseerd kan worden. En dan een toerbeurt voor heel europa ???

    Geplaatst door: Cornelis op
  • geen toerbeurt.geen oplig regeling.nix doen dat ist beste.tis wereldwijde crissis.alleen de gezonde bedrijven zullen overleven.

    Geplaatst door: kappie op

Reageer

Opinie: ‘Toerbeurtsysteem wordt bewust buiten discussie gehouden’ | Schuttevaer.nl

Opinie: ‘Toerbeurtsysteem wordt bewust buiten discussie gehouden’

Sunniva Fluitsma, lid van de Denktank van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV), vond de voorlichtingsbijeenkomst van het Crisisberaad Binnenvaart ‘ontzettend teleurstellend’. In dit opiniestuk legt ze uit waarom. ‘Ronduit schandalig hoe er met de schippers is omgegaan.’

Opinie: ‘Toerbeurtsysteem wordt bewust buiten discussie gehouden’

Woensdag 17 juni heeft een bijeenkomst plaatsgehad over de crisis in de binnenvaart. Nu heette het al voorlichtingsbijeenkomst, dus dat suggereerde dat er weinig inbreng mogelijk was. Maar mij werd op het hart gedrukt door de heren Vogelaar (CBRB) en Van Toor (Kantoor Binnenvaart) dat de bijeenkomst een open karakter zou hebben, waar ruimschoots tijd uitgetrokken zou worden voor inbreng van de schippers. Wat een ontzettend teleurstellende bijeenkomst bleek het te zijn.
Er werd meer tijd uitgetrokken voor drankjes voor en na het overleg dan voor de vragen en opmerkingen uit de zaal. Dit was geen raadpleging en er is nergens gepeild wat schippers van welk plan dan ook vonden. Enige werkelijke inbreng werd niet op prijs gesteld, dat was wel duidelijk. Wel mag men eventuele vragen alsnog inleveren bij het CBRB. Waar slaat dat op? Op welke plaats zet het CBRB zichzelf? Willen we dan geen open discussie?
Welnee. Er is vast wel een hele grote diepe la bij het CBRB die daar uitermate geschikt voor is. Ben ik negatief? Helaas spreek ik uit ervaring, want alle inbreng van de ASV is volledig uit de discussie geschrapt. Dus wat gaat er dan gebeuren met de inbreng van individuele schippers? En wie meet zichzelf het recht toe te bepalen wat de schippers wel of niet voorgelegd krijgen?
Is er nu sprake van het Calimero-effect? Ongetwijfeld. Maar is dat gek als je twee dagen ervoor samen met het CBRB en de Kantoorbonden hebt afgesproken dat de bijeenkomst heel anders zou verlopen en ik speciaal daarom nog eens extra heb gevraagd te komen? Kennelijk kan men er niet onderuit een overleg te hebben met de ASV en anderen, maar daar hoef je dan blijkbaar verder niets mee te doen. En steeds hoorde ik maar weer dat woord ‘zelfrespect’. Dit lijkt me nogal ondermijnend voor ons zelfrespect.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (31)

  • Ik heb niet eens alles gelezen maar het enige wat de meeste schippers kunnen is niet anders als strond naar elkaar gooien. Het is een moeilijke tijd en we moeten de handen ineen slaan en er samen uit zien te komen en dan heb je er niets aan om met modder te gooien.

    Een toerbeurt zou een goede oplossing zijn maar dat is Europees niet haalbaar dus moeten we roeien met de riemen die we hebben. We hebben te lang en te groot gebouwd en daar pukken we nu de vruchten van. Ik denk dat het nu afwachten is wie de langste adem heeft. Want ook de pools hebben effect op korte termijn maar is ook geen oplossing voor langere termijn. En dat het langer gaat dren dan een jaar is wel te verwachten.

    GJ

    Geplaatst door: H.J.Jager Zwiers op
  • Wat een geblaat van de ASV zeg.
    Ik herrinner me de teer, eieren en batterijen nog goed die van de brug af kwamen zeilen een aantal jaren geleden.
    De ASV ers hadden de grootste bek en gingen aan ons echt niet vragen of we het er mee eens waren dat ze het voor de kop dicht gingen gooien.
    En nu maar blaten dat ze met het overleg niet mee mogen doen, laat me niet lachen en probeer eerst je eigen problemen eens op te lossen!!!

    Geplaatst door: aa op
  • Eindelijk een bond die er normaal over denkt. Een beleid willen ontwikkelen die gericht is op de toekomst van de binnenvaart en niet alleen maar met de banken wil redden.Daar kan “het kantoor” nog wat van leren.

    Geplaatst door: varensman op
  • Voor de goede orde: de ASV heeft het zeker niet alleen over toerbeurten. Om precies te weten wat wij voorgesteld hebben aan de bonden en uitgereikt hebben aan het misisterie plaats ik hieronder een deel van de betreffende brief. Je kunt het er best mee oneens zijn, maar het was toch goed geweest het tenminste mee te nemen in de discussie

    Sunniva

    Rotterdam, 13 mei 2009

    Aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de staatssecretaris, mevrouw Huizinga-Heringa, en de vaste kamercommissie van Verkeer en Waterstaat

    Geachte dames en heren,

    Hierbij overhandigen wij u dit schrijven,(….)
    1. Als eerste aandachtpunt noemen wij:
    Het aanmelden van deze crisis in het vrachtvervoer over de binnenwateren bij de Europese Unie.
    Dit is noodzakelijk om ervoor zorg te dragen dat er passende maatregelen getroffen kunnen worden, noodzakelijke maatregelen in deze uitzonderlijke situatie

    2. als tweede aandachtspunt noemen wij:
    Het treffen van crisismaatregelen in Europees verband
    De ASV spreekt de voorkeur uit crisismaatregelen te treffen in Europees verband (en niet alleen voor de Nederlandse binnenvaartvloot)
    (….)
    3. Als derde aandachtspunt noemen wij:
    Het opzetten van een Europees vervoersbeleid
    In het Verdrag van Rome staat dat er een Europees Vervoerbeleid moet worden opgezet. Wij wijzen er u op dat het onderhand eens tijd wordt om daar mee te beginnen. De huidige crisis lijkt daar een goed moment voor.

    Voorstellen van de ASV:

    De ASV heeft een aantal voorstellen op een rijtje gezet om op korte termijn de sector weer wat adem te geven. Maar daar blijft het niet bij. Ook wil de ASV voorkomen dat deze situatie zich mogelijk weer kan voordoen. Daarom heeft de ASV naast de korte termijn voorstellen, ook voorstellen waarbij de sector op termijn een gezondere basis heeft om te kunnen blijven voortbestaan. Hierbij is het streven de positie van de individuele schipper ten opzichte van andere partijen te versterken, het marktevenwicht moet bevorderd worden. Ook de concurrentiepositie van de binnenvaartmarkt dient vergroot te worden. (zie het convenant uit 1993)

    Zaken te regelen om op korte termijn de sector te ontlasten:
    1. Alle onnodige extra kosten worden geschrapt met als eerste de ROSR (CCR eisen) voor schepen van voor 1976. De eisen zullen gelijk zijn aan de eisen zoals ze er lagen vóór 2003.
    2. als er sprake zou zijn van stillegregelingen dan zouden deze moeten worden georganiseerd en bekostigd door de staat.
    3. banken verlenen uitstel van betaling aan binnenvaartschepen die in liquiditeitsproblemen komen, wat betreft de te betalen rentekosten gedurende een bepaald termijn. In het geval van een stillegregeling geldt dit in ieder geval voor de periode dat het schip stilgelegd is (zie punt 2)
    4. banken verlenen uitstel van betaling aan binnenvaartschepen die in liquiditeitsproblemen komen, wat betreft de te betalen aflossingen gedurende een bepaald termijn. In het geval van een stillegregeling geldt dit in ieder geval voor de periode dat het schip stilgelegd is (zie punt 2)
    5. eventueel kortere vaardagen instellen, maximaal 14 uur per dag varen (in ieder geval de vaartijdenwet handhaven zoals die nu is, handhaven in de zin van de wet)
    6. eventueel kortere vaarweek invoeren: maximaal 6 dagen per week is een optie.
    7. Er worden geen garantiekredieten verstrekt voor financiering van uitbreiding van de vloot, noch voor afbouw van schepen.
    8. Er vindt een gedwongen nieuwbouwstop plaats voor schepen boven de 2.000 ton
    9. Er komt een importverbod op nieuwe schepen
    10. Bij faillissementen van schepen boven de 2.000 ton worden die schepen uit de markt gehouden, tot de markt gestabiliseerd is en er weer behoefte is aan schepen.

    Voorstellen om op langere termijn de sector een gezondere basis te geven:
    1. Alsnog een evaluatie houden over de uitwerkingen van de afspraken gemaakt in het convenant binnenscheepvaart (1993) waarin gesproken is dat de evaluatie na 2 jaar zou plaatsvinden. (Als dit al is gebeurd dan dient dat in ieder geval openbaar gemaakt te worden)
    2. Invoeren van bodemtarieven en (daaraan gekoppeld)
    3. Invoeren van een toerbeurtsysteem, eventueel per tonnages: geen commerciële samenwerkingsverbanden (die werken slechts prijsverlagend)
    4. subsidie verstrekken (geen belastingmaatregel) om bestaande schepen te verbeteren
    5. markttransparantie: De markt moet inzichtelijk zijn (internet) voor eenieder op minimaal de onderstaande punten:
    o welke vrachten (lading) er aangeboden worden,
    o wat de bodemtarieven daarvoor moeten zijn
    o welke schepen beschikbaar zijn, en
    o wat er betaald wordt voor welke reis.
    .

    Wat willen we in ieder geval niet?
    1. Geen sloopgelden gebruiken om de schepen kunstmatig in de markt te houden.
    2. Geen uit de markt nemen van de schepen die nu al zo hard nodig zijn. We denken hierbij aan de schepen beneden de 1.500 ton. Daarom:
    3. geen extra niet perse noodzakelijke kosten voor bestaande schepen. (CCR!!!)

    Verduidelijking:
    Om onze standpunten te verduidelijken vindt u op de ASV site de complete brief inclusief achtergrondinformatie.

    Geplaatst door: sunniva Fluitsma op
  • We willen bereiken dat er 4 Schepen nodig zijn naar Krotzenburg ipv 3 schepen . Het zelde geld voor grind en moezelwerk. Zo kom vraag en aanbod weer in evenredigheid. Afijken naar 250 geeft een capiciteitsinkrimping van MEER dan 25 % . Voor de kleinere schepen veranderd er weinigdie gaan niet veel dieper dan 250.Maar met dat verschil dat grote schepen van kleinere partijen blijven dus beter ook voor de kleine schepen . 2 x 1000 ton duurd veel te lang voor ons

    Groetjes Patrick

    Geplaatst door: Rifaut Patrick op
  • vraag aan patrick: wat wil je bereiken met de 2e ijk zetten op 2.50 m.??, wij zijn zelf maar 2.50 m. diep en laden zelfs al niet meer af

    Geplaatst door: P. op
  • iedereen zit op iedereen te vitten, de nieuwbouwers zijn dikwijls geviseerd…ze hebben het zoals altijd “weer eens” gedaan , maar er is gewoon te weinig werk!!! als we met z’n allen “NEEN” zeggen gaat de prijs vanzelf omhoog…iedereen weet hoe het moet, alleen niemand doet het zoals altijd…realiteit is dat de crisis moet overwaaien.

    Geplaatst door: belgica op
  • Toch heb ik nog steeds bewondering voor de mensen achter de tafel in de maassilo’s .Maar ze zouden meer varende mensen moeten toelaten in hun crisis beraad .Ook in Bonn werd op 25/6/2009 over ons gepraat maar door wie ? Tip aan de Heren 2 de ijk plaatsen op 250 en het zal al veel beter gaan met de vtacht!!!!!!!

    mvg Patrick

    Geplaatst door: Rifaut Patrick op
  • Gelukkig dat de berichtjes steeds vriendelijker worden. De laatste eindigt zelfs met ‘vriend’……
    Het is jammer dat er nu mensen zo in het nauw zitten dat ze gedwongen voelen om voor genoemde prijzen naar Budapest, en weer terug te varen. Geen gezonde situatie, maar om dat daarom hier met naam en toenaam te noemen zonder zelfs je eigen naam te durven noemen, dwingt bij mij in ieder geval ook maar heel weinig respect af. Wie de schoen past, trekt hem aan.
    Denk daarbij ook eens aan het feit dat dit een openbare site is waar iedereen zo maar op kan kijken. Ik denk dat het dreigen met stenen en wrijfhouten van zo een bedenkelijk niveau is, dat we dat dan beter helemaal niet, of anders persoonlijk naar elkaar moeten doen, maar niet op deze manier.

    Nog even over de CAB: Ik vind ook dat de ideeén, zoals nu geopperd, niet constructief zijn. Het pakt de kern van het hele probleem namelijk niet aan. Namelijk dat we er zelf mee instemmen om te varen voor een prijs die nog niet eens de vaste kosten dekt. Hogere vrachten is de enigste oplossing. Met uitstel van aflossing en uitstel van rente (?) creeér je, volgens mij juist een nog verdere daling van de vrachtprijzen. En buiten dat, wie zegt dat het over 2 jaar beter is? En dan, pakt de bank dan alsnog zijn verlies, of kijken ze het dan nog langer aan?

    Bovendien denk ik dat er een heleboel financieringen zijn verstrekt waarin het in de exploitatie al volkomen duidelijk was dat het schip alleen met varen niet terug was te verdienen, ook in de betere tijden al niet, laat staan nu.
    De speculatie op de waardevermeerdering resulteert dus direct in een paniek-markt, wanneer die waarde vermeerdering er niet inzit.
    Ik vind het onbegrijpelijk dat men op zo’n manier een financiering heeft willen aangaan, zowel de ondernemer, als ook de banken gaan hier in mijn ogen niet vrijuit.
    Dergelijke speculanten zijn we denk ik liever kwijt dan rijk in onze sector, dus wat mij betreft mogen ze op de ‘blaren’ zitten.
    Maar diegene die een nieuw en groter schip hebben gekocht om er mee te varen, zonder dat er in de berekening is gespeculeerd op waardevermeerdering, daar zal ik geen kwaad woord over zeggen. Jammer is het dat iedereen nu vaak over één kam word geschoren.

    In ieder geval
    iedereen veel wijsheid en succes gewenst.

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • jonge jonge jonge kapje

    Een kleine badkuip of niet,ik hoef me in elk geval nergens druk om te maken,heel toevallig maar dat omdat ik net mijn bootje heb verkocht aan de sloopwerf voor een leuke prijs,ik hoop dat jij de ware eens tegen gaat komen vriend

    Geplaatst door: johan op
  • Jtsonge jonge wat een zwart makerij.
    natuurlijk is het zo dat een ieder die ver onder een kostprijs vaart volslagen gek is, idioot en een echte markt verzieker.
    die mensen hebben gewoon een i.q. dommer dan een ezel.
    waarschijnlijk snappen ze het woord i.q. nog niet eens.
    nee laat die domme ganzenmaar tegen beter weten in lekker varen voor niks en alle gezonde bedrijven ook daardoor om zeep helpen.
    mensen denk nou eens nou over deze beroepstak.
    het is een mooi beroep die de laatste jaren al is overgegaan naar een echte bedrijfstak en niet als vroeger man vrouw bedrijf.
    dat is niet anders is de tijd, maar als deze uitspraken naar elkaar maakt het niet beter en dan gaat het steeds verder en komt weer de tijd om met elkaar op de vuist te gaan want een kat in het nouw maakt rare sprongen.
    doe allemaal effe lekkerr normaal en gebruik je verstand

    Geplaatst door: peter op
  • Zoals zo vaak gezien: als er stront aan de knikker is in ondernemend varensland wordt er te laat, te schreeuwerig en met wisselende belangen een, reeds vooraf ernstig beladen vergadering op touw gezet.
    De CAB zou beter eens opnieuw beginnen met een zorgvuldig uitgekozen gezelschap te formeren (achter de tafel) die, ergens ver weg dan maar, een gelijke noemer hebben. Pas dan kom je m.i tot een enigszins afgewogen plan waar velen zich wellicht in vinden.
    Het CAB-initiatief is dan wel aardig, maar de beroepsgroep is in meerder opzichten te groot om even iets snel in elkaar te flanzen en daarmee dan het braafste jongentje uit de klas te willen zijn.
    Mevrouw Fluitsma heeft het gelijk aan haar zijde. Niet alle alternatieven bestudeerd. En vele (gelijke!)belangen zijn niet gedient bij haastige en afgekapte besluiten, die toch wat rieken naar enige belangenverstrengeling.
    En, denk ook eens zelf na, misschien? Uw contributie aan uw gekoesterde clubje 1 wil niet zeggen dat het plan van clubje 2 volslagen onzin is. Ieder clubje heeft zo zijn speerpunten. Consensus bereiken onderling betekent uiteindelijk gezonde binnenvaartondernemingen, die niet met steentjes door elkaars stuurhutluikje moet worden afgedwongen.

    Geplaatst door: out-insider op
  • twas zn eigenbroer die het over de marifoon vertelde.en nee hij is het niet alleen.wel al die dwazen die er voor dat geld varen.sally2 is dat geen opgevooerde en verhoogde badkuip?en kom maar oop met die stenen ik kop ze wel trug.ze zeggen toch dat ik bord voor mn kop heb dus wil wel eens weten of het echt zo is.

    Geplaatst door: kap op
  • Hee KAP!

    nou hoop ik toch zo dat jij zeer snel gepakt word door een stel stenengooiers vanaf een brug,zo door je dakraampje heen,idioot!
    Je gaat hier toch niet iemand proberen te overtuigen dat dat specifieke schip het alleen doet?!
    Je hebt dat natuurlijk weer gehoord van een 1 of andera malloot die het nog weer beter weet zeker!
    Welk schip zit jij dan?ik ga stenen gooien op mensen die wrijfhouten naar iemand gooit!

    MvG ms/sally2

    Geplaatst door: johan op
  • Mevr.F.heeft gelijk dat er onvoldoende gelegenheid was voor discussie in de Maassilo. De organisatoren mogen zich deze terechte kritiek aantrekken. Nu ze de gelegenheid krijgt om in de Schuttevaer haar mening te geven lees ik een bekend verhaal waar zowel de Europese wetgeving als de akte van Mannheim haaks op staan en waar onvoldoende steun voor is in onze bedrijfstak.
    Als de crisis tot solidariteit leidt zou een coöperatie de enige uitweg kunnen zijn. Boeren hebben dit al decennia lang met succes bewezen. De animo om in coöperatieverband te varen is in de binnenvaart echter nooit groot geweest maar misschien komt door de crisis het inzicht dat de huidige versnippering tot ons aller ondergang leidt.

    Geplaatst door: p.m. op
  • k neem aan dat je het over die [SCHEEPSNAAM VERWIJDERD. Red.) hebt? hoeft ook geen respect. dat heefthij ook niet voor mij.dan zou ie gewoon 20 euro hebben naar budapest of meer.tzijn meer oelewappers die er aan mee doen maar van hem weet ik het zeker.als ik iets zeker weet ben k pitbull.grrrr .zulke ondernemers verdiene geen respect alleen een… zal ik maar niet zeggen,

    Geplaatst door: kap op
  • De ASV zegt gewoon waar het op staat van mannen met stropdassen hoeven we niets te verwachten,zijn alleen hun eigen hachje aan t redden.

    Geplaatst door: Rosa op
  • Kap
    ik vind dit niet kunnen wat jij hier doet. je kan hier geen collega’s zwart lopen maken dit is een teken van weinig respect. laat ieder doen wat hij zelf voor goed vind en kraak niemand af.

    Geplaatst door: F op
  • horen zeggen is gevaarlijk.en als het zover is is het gelaat als je met een reiz bezig bent.als er 10 schippers zijn die zeggen dat ze geen geld meer krijge.of lang op moeten w88 dan wil ik het geloven.dan is 8-1 nog 10 tegaan dan .

    Geplaatst door: kap op
  • De kritiek van de ASV op de voorlichtingsbijeenkomst is juist. Bijna geen discussie mogelijk. Is ook goed maar kom dan met een goed plan. VBKO leden weten nog wel wat er met een opligpot gbeurd. DE OPLOSSING IS SIMPEL: HOGERE VRACHTEN !!!!!!!!!!!
    Iedereen heeft er belang alleen iemand moet er GECOORDINEERD mee beginnen. Laten we volgende week dinsdag eens met z’n allen die leeg zijn naar dde maashaven varen. Er is vast wel een 110 mtr bij waar we in het ruim vergaderen kunnen. Zetten we een statement naar verladers/bevrachters en kunnen we als schippers eens kijken wat we hier aan gaan doen.
    P.S. ik huur wel 500 klapstoeltjes de voor en na borrel zelf meenemen.
    bekanees

    Geplaatst door: bekanees op
  • Heb vernomen dat transito op het randje staat.Dus je gaat vanzelf op je wenken bediend worden. De rotte appels gaan vanzelf vallen. Duurt niet lang meer.
    Voor 10000 euro met een koppelverband naar krotzenburg kun je geen maanden volhouden.

    Geplaatst door: Ali op
  • Het kon toch niet op? Voor kapitalen roetsvrijstaal in de maschienekamer verwerkt, waarom? Roest het daar zo hard? De auto moest nog mooier en groterdan die van de buurman.Ik zie steeds groter,geroterer en nog groter snelle motorboten, maar de voorgescheven bijboot zie ik niet. Hoef dat niet meer van de SI?Of is die ergens verstopt uit schaamte, ze zijn ook zo klein.Ben ik even blij dat ik niet in Rotterdam ben geweest.Het is net als altijd, hoe kan ik ze doen geloven dat ik het beste met ze voor heb en er ongemerkt beter van wordt.Ik vind het oprecht hel erg voor diegene die altijd normaal gedaan hebben, hard gewerkt en op een normale mannier vooruit zijn gegaan, dat dit nu gebeurd.Maar met 28 jaar een nieuw koppelverband laten bouwen dan is er een steekje los en bij de bank ook.En geloof ij nu echt dat alles wat einde verhaal is, goed koper op de markt terug komp en voor lagere prijzen kan varen? Wie steekt er nou geld in dat binnenvaart cassino.Er zijn winsten behaald in de handel niet in het vervoer.Dat helegedoe in de Silo heeft veel weg van GTS.Velen met mij hebben vele jaren zelf de broek opgehouden, vijf of zes weken ingevroren we kwamen erzelf. Hoogwater stremming en menigeen zit gelijk te janken.Om het plat te zeggen de geldjagers mogen op hun bek gaan.

    Geplaatst door: varensman op
  • dat schip heeft geen vrij schip is nagel nieuw.kheb geen probleem mee dat ie nieuw heeft.is in de goeie tijd besteld. wel dat ie voor zn godeloze vracht vaart.tis de [NAAM VERWIJDERD, Red.] en vaart voor [NAAM VERWIJDERD, Red.].als we nu eens zulke bevrachters niet meer bellen he dan schiet het al 2 euro naar boven.transito.de korte en dan nog een paar die kunnen jullie wel even op de site zetten.scheelt mij weer paar wrijfhouten.want dat duurd niet lang meer.of dr spingt er een uit zn vel hier.

    Geplaatst door: kap op
  • Hoewel ik lang niet alle standpunten die de ASV naar voren brengt deel(zeker niet wat betreft toerbeurten) en ik de toon van het stukje wel een beetje dik aangezet vind,ben ik van mening dat er inhoudelijk weinig op af te dingen is.Deze vergadering was een farce.Niet meer en niet minder.
    Het gaat ook niet aan om nu zielig te gaan staan roepen dat het ook nooit goed is wat je als sociaaal-economische organisatie ook doet want daar vraag je om als je je leden niet vanaf het begin overal in betrekt vóór dat je
    met andere partijen om de tafel gaat zitten.Ik wil vertegenwoordigt worden niet betuttelt.
    Behalve de pijn die er zit tussen de
    ASV en de kantoorbonden waar ik te weinig van weet om er een mening over te hebben deel ik de kritiek van Sunniva
    volledig.Ook al ben ik dan al sins 1981 ONS-lid en dus KB-lid maar of ik dat blijf…..?

    Geplaatst door: Henk op
  • CRISIS BERAAD WAS EIGELIJKE EEN LACHTERTJE.ZATEN ALLEEN MAAR MENSEN ACHTER HET BUREAU DIE HET VAN DE SCHIPPERS MOESTEN HEBBEN.WANT JE ZIET HET ZIJN MENSEN DIE HUN BROOD DAAR MEE VERDIENEN EN ZE SPREKEN VOOR DE VERLADER .ANDERS HADDEN ZE DEZE MENSEN OOK UITGENODIGD.OM EENS MET MEKAAR OM DE TAFEL TE ZITTEN .NEE DAAR PASSEN ZE VOOR OP.ZE HEBBEN ZE MISSCCHIEN NOG WEL EENS NODIG OM EEN TWEEDE DAMCO OP TE ZETTEN. EEN TOERBEURT HOUDEN ZE BEWUST AF.MAAR ALS EEN SCHIPPER VOOR ZIJN MENING EN WAT DIE EIGELIJK WEL WIL ,DAT WORD DOOR EEN KLEINE GROEP MENSEN DE GROND IN GEBOORD.JIJ MAG ALLEEN DOEN WANT HUN ZEGGEN ,DAAROM ZEGT EEN KONTRAKT OOK HELEMAAL NIKS .EN ALS ER SCHIPPERS ZIJN DIE VOOR EEN 10 EURO NAAR BOEDAPEST GAAN EN VOOR 14 WEER TERUG .DAN IS HET TE HOPEN DAT DIE MAN EEN VRIJ SCHIP HEEFT EN EEN PAAR EURO OP DE BANK.WANT ALS DIE DAAR EEN HEEL JAAR HEEN EN WEER VAART. DAN HEEFT ER EEN TON HYPTHEEK BIJ.OP HET EIND VAN HET JAAR. JE MOET TOCH OOK AAN ALLE EISEN VOLDOEN EN BIJ .OOK PERSONEEL? OF HIJ MET EEN KLEIN DEKSMANNETJE.ZONDE VAN ONSE MOOIE BINNENVAART.

    Geplaatst door: DONAUVAARDER op
  • Zo kennen we de ASV weer! Flink schoppen en achteraf zeuren en zelf geen andere oplossing kunnen bedenken dan die eeuwige toerbeurt.
    Schei toch eens uit met die achterhoede gevechten en probeer een constructief ergens mee te komen in plaats van een vijandsbeeld van de andere bonden te schepppen.

    Geplaatst door: Skippie op
  • de asv is een zelfuitgeroepen hobbyclub die nu doet alsof ze de status van de bonden en grote verenegingen kunnen evenaren en zijn derhalve flink op hun lange tenen gtrapt als er niet naar de mening van een handvol frankrijkvaarders wordt gevraagd.
    Zielpoten!

    Geplaatst door: jan op
  • toerbeurt en iedereen denkt dat de schippers die wel gewoon hun schip varen de houden dat ze hun werk op gaan geven voor een stelletje klootviolen die de markt verpest?

    Goed bedacht hoor maar wij doen daar niet aan mee

    Geplaatst door: m op
  • toerbeurt bewijst van een niet gezonde economie en concurentie.dan moeten ern gewoon een paar schippers stoppen met varen.simpel.de [NAAM VERWIJDERD, Red.] is al aardig bezig met zn nieuwe.varen voor een 10 euro naar budapest.en hoogwater. en kan voor 14 euro trug laden naar nl vanaf mohacs.zulke ondernemers zijn nog niet waard een wrijfhout naar zn stuurhut tegooien.kosten ook een 80e van tip top.

    Geplaatst door: kap op
  • En wat zouden ze tegen de toerbeurt hebben ? Gewoon dat dit instrument zich niet in korte termijn gerealiseerd kan worden. En dan een toerbeurt voor heel europa ???

    Geplaatst door: Cornelis op
  • geen toerbeurt.geen oplig regeling.nix doen dat ist beste.tis wereldwijde crissis.alleen de gezonde bedrijven zullen overleven.

    Geplaatst door: kappie op

Reageer