Staaldraad op bunkerschepen zowel verplicht als verboden

Bemanningen van bunkerschepen boven de 300 ton overtreden of het ADN(R) of de Arbowet als zij vastmaken op zeeschepen. Het ADN(R) schrijft namelijk staaldraden voor, maar die zijn meestal te zwaar voor de Arbowet. Deze tegenstrijdigheid in de regelgeving is niet voor 2011 oplosbaar, zegt Robert Tieman van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB).

De Europese Binnenvaart Unie (EBU) diende 10 november 2008 een voorstel tot wijziging van het ADN in 2011 in bij de Economische en Sociale Raad in Genève. Dit voorstel is op de veertiende vergadering van eind januari 2009 door de meerderheid afgewezen, zegt woordvoerder Fessmann van de CCR. Hij verwacht in de toekomst meer van deze beslissingen. ‘Zo werkt het als de binnenvaart opgaat in een grote organisatie. De Russen stuurden een delegatie die verstand heeft van scheepsbouw, maar niet van de praktijk en eisten eerst een onderzoek. De volgende vergadering waarop het ter sprake kan komen is de vijftiende vergadering in augustus.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Staaldraad op bunkerschepen zowel verplicht als verboden | Schuttevaer.nl

Staaldraad op bunkerschepen zowel verplicht als verboden

Bemanningen van bunkerschepen boven de 300 ton overtreden of het ADN(R) of de Arbowet als zij vastmaken op zeeschepen. Het ADN(R) schrijft namelijk staaldraden voor, maar die zijn meestal te zwaar voor de Arbowet. Deze tegenstrijdigheid in de regelgeving is niet voor 2011 oplosbaar, zegt Robert Tieman van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB).

De Europese Binnenvaart Unie (EBU) diende 10 november 2008 een voorstel tot wijziging van het ADN in 2011 in bij de Economische en Sociale Raad in Genève. Dit voorstel is op de veertiende vergadering van eind januari 2009 door de meerderheid afgewezen, zegt woordvoerder Fessmann van de CCR. Hij verwacht in de toekomst meer van deze beslissingen. ‘Zo werkt het als de binnenvaart opgaat in een grote organisatie. De Russen stuurden een delegatie die verstand heeft van scheepsbouw, maar niet van de praktijk en eisten eerst een onderzoek. De volgende vergadering waarop het ter sprake kan komen is de vijftiende vergadering in augustus.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer