Menselijke fout voornaamste oorzaak scheepsongevallen

Onoplettendheid, onvoorzichtigheid, procedurefouten en gevaarlijk vaargedrag zorgden in 2007 voor bijna veertig procent van de ongevallen op de binnenwateren. Deze zaken waren daarmee veruit de belangrijkste oorzaken van het aantal scheepsongevallen. Dat meldt de veiligheidsbalans van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW).

In 2007 registreerde de inspectie 816 scheepsongevallen. Dat is weliswaar een stijging van 41 procent ten opzichte van 1998, maar het aantal ongevallen met slachtoffers daalde van 27 in 1998 naar zestien in 2007. Dat is het laagste aantal in vier jaar. Hierbij vielen vier doden en dertig gewonden. Een trend in het aantal doden, gewonden en scheepsongevallen is volgens IVW niet te geven. De toename in het aantal scheepsongevallen lijkt eerder toe te schrijven aan een betere registratie, dan aan vermindering van de veiligheid op de Nederlandse binnenwateren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Menselijke fout voornaamste oorzaak scheepsongevallen | Schuttevaer.nl

Menselijke fout voornaamste oorzaak scheepsongevallen

Onoplettendheid, onvoorzichtigheid, procedurefouten en gevaarlijk vaargedrag zorgden in 2007 voor bijna veertig procent van de ongevallen op de binnenwateren. Deze zaken waren daarmee veruit de belangrijkste oorzaken van het aantal scheepsongevallen. Dat meldt de veiligheidsbalans van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW).

In 2007 registreerde de inspectie 816 scheepsongevallen. Dat is weliswaar een stijging van 41 procent ten opzichte van 1998, maar het aantal ongevallen met slachtoffers daalde van 27 in 1998 naar zestien in 2007. Dat is het laagste aantal in vier jaar. Hierbij vielen vier doden en dertig gewonden. Een trend in het aantal doden, gewonden en scheepsongevallen is volgens IVW niet te geven. De toename in het aantal scheepsongevallen lijkt eerder toe te schrijven aan een betere registratie, dan aan vermindering van de veiligheid op de Nederlandse binnenwateren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer