Schippers weigeren te lossen

De schippers Ger Veuger (ms Cambio) en Jos Evens (ms Daevanos) hebben vorige week geweigerd hun lading te lossen zonder origineel connossement. Ze deden dit uit protest tegen de gangbare praktijk de scheepslading te moeten lossen zonder bewijs dat de ontvanger rechthebbend is.

Vooral in het Noord-Zuidvervoer wordt vastgehouden aan het connossement als belangrijkste document om aan te tonen dat de lading wordt afgeleverd aan de rechtmatige eigenaar. Het document bestaat uit twee delen. Het ene reist mee met het schip, het andere wordt per post naar de ontvanger gezonden. Bij aankomst van het schip, moet de ontvanger zijn deel kunnen laten zien. Officieel mag de schipper pas daarna zijn lading afstaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Schippers weigeren te lossen | Schuttevaer.nl

Schippers weigeren te lossen

De schippers Ger Veuger (ms Cambio) en Jos Evens (ms Daevanos) hebben vorige week geweigerd hun lading te lossen zonder origineel connossement. Ze deden dit uit protest tegen de gangbare praktijk de scheepslading te moeten lossen zonder bewijs dat de ontvanger rechthebbend is.

Vooral in het Noord-Zuidvervoer wordt vastgehouden aan het connossement als belangrijkste document om aan te tonen dat de lading wordt afgeleverd aan de rechtmatige eigenaar. Het document bestaat uit twee delen. Het ene reist mee met het schip, het andere wordt per post naar de ontvanger gezonden. Bij aankomst van het schip, moet de ontvanger zijn deel kunnen laten zien. Officieel mag de schipper pas daarna zijn lading afstaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer