Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Ontwikkeling kunststof schip stagneert

DELFT

CompoCaNord, het consortium dat werkt aan de ontwikkeling van een klein kunststofcomposiet binnenvaartschip (65 x 5,75 meter, 900 ton) is uit elkaar gevallen. ‘Er is gesodemieter binnen het consortium’, zegt directeur Aldert Verheus van het in lichte constructies gespecialiseerde ontwerpbureau Lightweight Structures in Delft, een van de participanten.

‘Belangrijkste reden is dat we van Leen Schipper, representant van schipperskant, geen goede informatie kregen. Schipper ging uit van een maximale prijs van negen ton voor een CompoCaNordschip, omdat het anders niet exploitabel zou zijn. Dat komt neer op 4,50 euro per kilo, wat voor composiet volkomen onrealistisch is.’ Verheus komt op een kiloprijs van zeker 12,50 euro. Dat betekent anderhalf tot twee miljoen euro voor een compleet Nederlands composiet binnenschip. ‘Maar een stalen schip in deze maat bouwen kost ook anderhalf miljoen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (2)
  • frans

    het zou toch jammer zijn dat het project niet zou doorgaan ik denk 900 ton schip zou te doen zijn voor 1.3 ofzo maar zie wel in dat het kanaal du nord schip geen toekomst heeft het idee van koppelverbanld lijkt mij beter lengte 40 ieder zo kan je overal varen de hybride aandring mag niet worden afgeschaft deze helpt mee tot de besparing van brandstof deze zal komenende jaren toch wee stijgen

  • Aldert Verheus

    Op enkele stellingen in het verhaal wil ik graag inhoudelijk reageren.

    Jacob Avis namens de provincie Noordholland stelt, net als Leen Schipper, dat mijn bedrijf bezig zou zijn CompocaNords in het buitenland (Azië maar liefst) te laten bouwen. Geen idee waar hij dat vandaan haalt. Consultants in Noordholland hebben eerder beweerd dat mijn CompocaNords uit Turkije, Roemenië en Portugal zouden komen. Ook onzin; mijn bedrijf bouwt of verhandelt geen binnenvaartschepen, niet in Nederland en niet in het buitenland.

    Schipper stelt dat niemand kan zeggen of een CompocaNord niet voor EUR 4,50 per kilogram kan worden gebouwd. Dat is onjuist. Bel even met de composiet branchevereniging VKCN (www.vkcn.nl) of met één van haar leden in Noordholland met deze vraag of met DSM Composite Resins in Zwolle en je krijgt een antwoord van iemand die het kan beoordelen. Voor een eerste indruk, voor EUR 4,50 kun je nauwelijks de te gebruiken materialen aanschaffen. Waarom Avis denkt dat dit allemaal in Noordholland goedkoper wordt, is mij niet duidelijk. Van alle in het artikel geciteerde personen is er geen één die zelf dagelijks met zijn “poten” in de polyesterhars staat en het dus kan beoordelen. Een door de provincie Noordholland ingehuurde consultant heeft trouwens indertijd al vastgesteld dat deze kiloprijs onhaalbaar is.

    Schipper zegt dat een schip van EUR 900.000 goed te exploiteren is. Toch is een schip van anderhalf miljoen geen doodsteek, zegt hij. Als sinterklaas meefinanciert misschien? Dat een goed vervoerscontract de exploitatie kostendekkend moet maken, is nogal een open deur die echter aan de kostenkant geen soelaas biedt.

    Voor het project CompocaNord is het erg jammer dat Schipper niet tijdens het project al heeft aangegeven hoe een eenvoudige uitvoering tot lagere cascokosten zou kunnen leiden. Dan was er misschien geen gesodemieter in het consortium gekomen, zoals ik blijkbaar heb gezegd.

    Aldert Verheus

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook