Goedkoper varen met een bak

Het project Waterslag, het varen met een binnenschip met een duwbak ervoor, is volgens de initiatiefnemers een groot succes. Een van de redenen daarvoor is dat de schipper bespaart op bemanning en brandstof. Hierdoor worden de vrachttarieven voor verladers interessant.

Het project Waterslag heeft tot doel om de capaciteit van het goederentransport over de kleinere waterwegen te verhogen. De geringe laadcapaciteit van deze kleinere waterwegen heeft tot gevolg dat ze door verladers en logistieke dienstverleners niet optimaal worden benut.
‘De pilots naderen hun einde, maar we kunnen nu reeds stellen dat ze een commercieel en technisch succes zijn’, schrijven het Belgische Waterwegen en Zeekanaal NV en het Nederlandse Incodelta. ‘Verschillende trajecten in Vlaanderen en Zuid-Nederland, met zowel bulk als containers, werden met succes doorstaan. De pilots bewijzen ook dat twee bemanningsleden, een schipper en stuurman volstaan voor een veilige bediening. De vrachttarieven zijn ten gevolge van de besparingen op de bemanning en de brandstof commercieel zeer interessant, wat zorgt voor grote interesse bij verladers.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Goedkoper varen met een bak | Schuttevaer.nl

Goedkoper varen met een bak

Het project Waterslag, het varen met een binnenschip met een duwbak ervoor, is volgens de initiatiefnemers een groot succes. Een van de redenen daarvoor is dat de schipper bespaart op bemanning en brandstof. Hierdoor worden de vrachttarieven voor verladers interessant.

Het project Waterslag heeft tot doel om de capaciteit van het goederentransport over de kleinere waterwegen te verhogen. De geringe laadcapaciteit van deze kleinere waterwegen heeft tot gevolg dat ze door verladers en logistieke dienstverleners niet optimaal worden benut.
‘De pilots naderen hun einde, maar we kunnen nu reeds stellen dat ze een commercieel en technisch succes zijn’, schrijven het Belgische Waterwegen en Zeekanaal NV en het Nederlandse Incodelta. ‘Verschillende trajecten in Vlaanderen en Zuid-Nederland, met zowel bulk als containers, werden met succes doorstaan. De pilots bewijzen ook dat twee bemanningsleden, een schipper en stuurman volstaan voor een veilige bediening. De vrachttarieven zijn ten gevolge van de besparingen op de bemanning en de brandstof commercieel zeer interessant, wat zorgt voor grote interesse bij verladers.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer