Boskalis bood eerder op de dag 62,50 euro per aandeel, wat neerkomt op 1,1 miljard euro totaal. De bedoeling was de divisie Harbour Towage te verkopen aan een of meer, nog onbekende partijen en de divisie Terminals over te doen aan Lamnalco, een bedrijf van Boskalis en het Saudische bedrijf Rezayat. Boskalis zou dan zelf de divisie Salvage, Heavy Lift & Transport overnemen.
‘Smit is overtuigd van haar strategie zoals succesvol uitgevoerd over de laatste jaren en heeft het volste vertrouwen in haar bewezen strategie van geïntegreerde maritieme dienstverlening voor nu en de toekomst’, zegt Vree. Volgens zowel directie als raad van commissarissen van Smit is het voorstel van Boskalis strijdig met die strategie. Vree vindt dat Boskalis zijn bedrijf onderwaardeert. ‘De waarde van de strategie van Smit kom in het voorstel niet tot uitdrukking.’
Het bod van 62,50 euro betekent voor aandeelhouders een premie van 30 procent op de koers van vorige week vrijdag. Beleggers reageerden enthousiast. De koers steeg maandagochtend met 28 procent tot 61,63 euro.
Lamnalco bracht in februari al een bod van 201 miljoen euro uit op de terminaldivisie van Smit. Dat werd destijds ook al door Vree afgewezen.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?