Binnenvaart jarenlang tekort gedaan

Duitsland heeft het belang van de binnenvaart jarenlang met verouderde cijfers en foute vooronderstellingen tekort gedaan. Dat concluderen de Duitse binnenvaartorganisaties BDB en VDW aan de hand van het vorige week openbaar gemaakte rapport van het gerenommeerde onderzoeksinstituut Planco Consulting in Essen.

In eerdere studies werd de binnenvaart volgens de onderzoekers ‘in aller Regel nicht umfassend und in der notwendigen Differenziertheit’ bekeken. ‘De uitkomsten deden de binnenvaart geen recht’, aldus het Planco-rapport ‘Verkehrswirtschaftlicher und ökologischer Vergleich der Verkehrsträger Straße, Schiene und Wasserstraße’. Pikant detail is dat het in opdracht van Wasser- und Schifffahrtsdirektion Ost (WSD Ost) geschreven rapport al in november 2007 werd opgeleverd. Volgens de website Bonapart.de wijst alles erop dat ‘Bundeseisenbahnminister’ Wolfgang Tiefensee zelf de hand heeft gehad in de late publicatie. ‘Het komt politieke beter uit, zo kort voor de gedeeltelijke beursgang van de Deutsche Bundesbahn, om het belang van het spoor vooral hoog te houden.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Binnenvaart jarenlang tekort gedaan | Schuttevaer.nl

Binnenvaart jarenlang tekort gedaan

Duitsland heeft het belang van de binnenvaart jarenlang met verouderde cijfers en foute vooronderstellingen tekort gedaan. Dat concluderen de Duitse binnenvaartorganisaties BDB en VDW aan de hand van het vorige week openbaar gemaakte rapport van het gerenommeerde onderzoeksinstituut Planco Consulting in Essen.

In eerdere studies werd de binnenvaart volgens de onderzoekers ‘in aller Regel nicht umfassend und in der notwendigen Differenziertheit’ bekeken. ‘De uitkomsten deden de binnenvaart geen recht’, aldus het Planco-rapport ‘Verkehrswirtschaftlicher und ökologischer Vergleich der Verkehrsträger Straße, Schiene und Wasserstraße’. Pikant detail is dat het in opdracht van Wasser- und Schifffahrtsdirektion Ost (WSD Ost) geschreven rapport al in november 2007 werd opgeleverd. Volgens de website Bonapart.de wijst alles erop dat ‘Bundeseisenbahnminister’ Wolfgang Tiefensee zelf de hand heeft gehad in de late publicatie. ‘Het komt politieke beter uit, zo kort voor de gedeeltelijke beursgang van de Deutsche Bundesbahn, om het belang van het spoor vooral hoog te houden.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer