Kraanschepen gaan waken over Duitse Rijn

Duitsland investeert de komende jaren 23 miljoen euro in de aanschaf van nieuw zwaar bergingsmaterieel om snel te kunnen ingrijpen bij calamiteiten op de Rijn. Het gaat om twee zware kraanschepen die permanent op de Rijn worden gestationeerd. Aanleiding voor de aanschaf is de vorig jaar door het containerschip Excelsior veroorzaakte langdurige stremming van de rivier.

Ook schaft de Duitse overheid geavanceerde sonderingsapparatuur aan om overboord geslagen lading en andere obstakels snel te kunnen opsporen. Michael Heinz van de Wasser und Schifffahrtsdirektion West, maakte het besluit bekend tijdens de jaarvergadering van het IVR in Berlijn, waar hij sprak op een workshop over schade door waterwegblokkades. Heinz was vorig jaar betrokken bij de berging van de overboord gevallen containers van het ms Excelsior. ‘Wij willen de bergingscapaciteit boven honderd ton op de Rijn garanderen, zodat we uiterlijk twee dagen na een aanvaring kunnen bergen. Nu moet voor zware bergingsoperaties een bok uit Nederland komen en daar is zeker twee dagen aanvaartijd voor nodig. De nieuw te bouwen bokken komen op strategische plekken langs de Rijn te liggen. De eerste moet in 2010 in de vaart komen, de tweede in 2015. Het gaat hier niet om plannen maar om een besluit’, zei Heinz in reactie op vragen van Europese Binnenvaart Unie (EBU)-president Rinus de Korte. De Korte raadde daarop aan het bergingsmateriaal zoveel mogelijk stroomopwaarts te stationeren. ‘Met zulk materiaal gaat men afvarig drie keer zo snel als opvarig, want het duurt wel vijf dagen om met zwaar materieel van Rotterdam naar Mannheim te varen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Kraanschepen gaan waken over Duitse Rijn | Schuttevaer.nl

Kraanschepen gaan waken over Duitse Rijn

Duitsland investeert de komende jaren 23 miljoen euro in de aanschaf van nieuw zwaar bergingsmaterieel om snel te kunnen ingrijpen bij calamiteiten op de Rijn. Het gaat om twee zware kraanschepen die permanent op de Rijn worden gestationeerd. Aanleiding voor de aanschaf is de vorig jaar door het containerschip Excelsior veroorzaakte langdurige stremming van de rivier.

Ook schaft de Duitse overheid geavanceerde sonderingsapparatuur aan om overboord geslagen lading en andere obstakels snel te kunnen opsporen. Michael Heinz van de Wasser und Schifffahrtsdirektion West, maakte het besluit bekend tijdens de jaarvergadering van het IVR in Berlijn, waar hij sprak op een workshop over schade door waterwegblokkades. Heinz was vorig jaar betrokken bij de berging van de overboord gevallen containers van het ms Excelsior. ‘Wij willen de bergingscapaciteit boven honderd ton op de Rijn garanderen, zodat we uiterlijk twee dagen na een aanvaring kunnen bergen. Nu moet voor zware bergingsoperaties een bok uit Nederland komen en daar is zeker twee dagen aanvaartijd voor nodig. De nieuw te bouwen bokken komen op strategische plekken langs de Rijn te liggen. De eerste moet in 2010 in de vaart komen, de tweede in 2015. Het gaat hier niet om plannen maar om een besluit’, zei Heinz in reactie op vragen van Europese Binnenvaart Unie (EBU)-president Rinus de Korte. De Korte raadde daarop aan het bergingsmateriaal zoveel mogelijk stroomopwaarts te stationeren. ‘Met zulk materiaal gaat men afvarig drie keer zo snel als opvarig, want het duurt wel vijf dagen om met zwaar materieel van Rotterdam naar Mannheim te varen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer