CBRB-ledengroep Varende Ondernemers naar BLN

Het CBRB raakt zijn ledengroep Varende Ondernemers (VO) kwijt. Het VO-bestuur adviseert de leden een volledige overstap naar een nieuw op te richten Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) en die desnoods mee op te richten.

CBRB-ledengroep Varende Ondernemers naar BLN

Het bestuur van de CBRB-ledengroep Varende Ondernemers, inclusief de vertegenwoordiging van de VZ&G (zand en grind) en OPTO (tankvaart), vergaderde woensdagmiddag over de nieuwsbrief CBRB Info van vrijdagavond 1 maart. Daarin werd de leden gemeld dat het CBRB-bestuur geen draagvlak zag voor het ondertekenen van de integratieovereenkomst die moet leiden tot de nieuwe brede brancheorganisatie BLN samen met de Binnenvaart Branche Unie en Koninklijke Schuttevaer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Marktwerking??? ALS die bestaat had die van mij wel 4 jaar geleden mogen beginnen….

    Geplaatst door: Eddie van der Vliet op
  • @Ger Veuger
    Ik verkondig dat het beter is de overeenkomsten te zoeken dan de verschillen te benadrukken. Dat heeft niets met stenigen te maken. Als jij je blijdschap publiekelijk uit over het feit dat er een onderdeel van het transitie proces mislukt dan lok je zelf de reacties uit.
    Mbt de uit fasering van de overgang’s regelingen.Wat voor de een in stand gehouden word is voor een ander een belemmering om het uit te kunnen voeren. Marktwerking , kostprijs maar dat is toch praten tegen doven man’s oren.

    Geplaatst door: Nico Evens op
  • Wat een pessimisme zeg, al eens bedacht dat bovenstaand artikel ook als goed nieuws gezien kan worden?

    Geplaatst door: Gerard van Winssen op
  • Hallo Hallo Goedenavond allemaal.Ja sorry Nico dat ik wat laat reageer maar ik was vandaag in Den Haag bij twee overleg situaties waar ik de binnenschippers heb vertegenwoordigd ik was in bijde gavallen de enigste schipper en gisteren heb ik bij de provincie Overijssel ook de binnenvaartvertegenwoordigd als Ere lid van Schuttevaer . Dus houd ten eerste eens op mij van zaken te betichten die ik niet gezegt of geschreven heb.
    Ik tracht te handelen in het belang van de KSV Schuttevaer en dat zou je nu zolangzamerhand eens moeten begrijpen.Ik heb het debacle tussen de organisaties 3 jaar geleden aangekondigt. Nu begin je de berichtbrenger te stenigen. Dat doen we toch al een tijd niet meer? Ik vind de sugestie die jij doet over gedane investeringen ver beneden peil, ik zal je zeggen dat ik in de 90e jaren al 70.000 gulden heb geinvesteerd om minder geluid op mijn schip te hebben.Dus ik zou wel door die keuring zijn gekomen .Maar daar gaat het toch niet over het gaat om wat we verliezen en dat hoor je ,je als binnenvaartbestuurder aan te trekken.In mijn stuk van gister avond heb ik niet meer of minder getracht een anelyse te maken van de ontstane situatie om dat er een heleboel zaken niet worden gezegt door de verantwoordelijk bestuurders en probeer daar dan geen rookgordijn voorlangs te trekken dat pas jou niet.
    Van mij kunnen we deze discussie sluiten maar zo niet ik heb een lange adem als het moet.
    Welterusten Ger Veuger.

    Geplaatst door: Ger Veuger op
  • @ Nico Evens,

    Misschien dat u de plannen zelf nog eens goed door moet lezen, want op deze zelfde site van de schuttevaer staat het volgende te lezen: ZWARTSLUIS, 31 december 2012
    Transitieproces legt generatiekloof bloot bij IJsseldelta-Zwartewater

    Veuger is fel gekant tegen een mogelijke fusie tussen Koninklijke Schuttevaer en de sociaal-economische bonden Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en Binnenvaart Branche Unie (BBU). Hoewel afdelingsvoorzitter Jan Albert Visscher in alle toonaarden benadrukte dat zo’n fusie voorlopig niet aanstaande is,

    Dan kunt u wel in elke toonaarden blijven ontkennen, maar het staat er toch echt, hoewel gesproken wordt over voorlopig niet, is de doelstelling er wel degelijk.

    Voor de rest van uw betoog vind ik het niet de moeite waard, om daar nog verder op in te gaan.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • @fam Bouman
    Als u denkt dat het een fusie word dan raad ik u aan nogmaals goed de plannen te lezen. Daar is namelijk geen spraken van. Als het zo goed weet geef dan eens de oplossing. Als de groep afwachtende ondernemers niet worden gesteund zeggen die hun lidmaatschap op en als de groep vooruitstrevende ondernemers niet worden gehoord lopen zij weg. U vind het niet reëel dat wat de ondernemer redelijkerwijs zelf kan oplossen dat ook zelf oplost? Alles en iedereen is schuldig en hypocriet behalve de schipper zelf?
    Gr

    Geplaatst door: Nico Evens op
  • @Nico Evens,

    U gaat volkomen voorbij aan het feit dat hier niet meer gaat over samenwerking, maar over fuseren, ‘opgaan in’ dat gaat wel iets verder, dan samenwerken op secretarieel niveau.
    Het valt mij wel vaker op dat de voorstanders van een BLN het woord ‘fusie’ angstvallig mijden.

    Verder verteld u wel onzin aangaande de CCR eisen, want er word geen onderscheid gemaakt tussen schepen die nog wel aan die eisen kunnen voldoen en welke helemaal niet. Dat er mensen zijn die op de muziek zijn vooruit gelopen kunt u niet gaan afschuiven op anderen en deze gaan betichten van valse concurrentie. Investeren doe ik voor mezelf en niet omdat mijn buurman het nodig vindt. Concurrentie is er niet zoveel, wel worden we door een gebrek aan marktmacht tegen elkaar uitgespeeld.
    En dat is weer een gevolg van het opportunistische gedrag van veel collega’s die in de laatste kwart van de vorige eeuw, de geordende markten om zeep hebben geholpen.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • @fam Bouman
    Ik hamer niet op financiele samenwerken maar wel op praktische samenwerking. Bv samenwerken op secretarieel niveau. Niet bv dubbel aan overgang’s regelingen werken. Ik denk niet dat ik grote onzin vertel. U denkt bij de overgang’s regelingen alleen maar aan schepen die niet meer nieuw zijn gebouwd maar er is ook nog een categorie schepen die wel volgens de aller nieuwste eisen zijn gebouwd of zijn omgebouwd omdat de betreffende ondernemers de uit fasering voor wilde zijn . Die hebben dus wel heel veel geld in modernisering gestoken. Onzinnige eisen daar zijn we het over eens (ook volgens KSV) die moeten opnieuw binnen de CCR worden besproken. Maar er zijn ook zaken die wel kunnen maar waarvan de ondernemer vind dat het te veel kost. En dat vind ik toch iets heel anders
    mvg

    Geplaatst door: Nico Evens op
  • @ Nico Evens,

    Wat ik me afvraag, wat heeft een KSV überhaupt te zoeken in een sociaal economische branche vereniging?
    De KSV kun je beter vergelijken met een ANWB. Als nautisch technische organisatie dient de KSV de belangen van alle waterweg gebruikers te behartigen en niet alleen die van een duwkonvooi met 6 bakken, maar ook het belang van een watersporter met een bootje van 6 meter en zelfs van een zwemmer die lid is.
    Ziet u de ANWB al fuseren met een LTO of een EVO, de reinste belangen verstrengeling zou dat zijn en reden genoeg voor veel niet bedrijfsmatige leden om hun lidmaatschap op te zeggen.
    Dat zelfde geldt voor de niet beroepsmatige KSV leden. Onafhankelijkheid is een woord die hier een heel belangrijke rol in speelt en onafhankelijk ben je niet meer, als je onderdeel bent van een beroepsmatige branche vereniging, waar geldelijk gewin op de eerste plaats komt.

    Verder valt het mij op, dat u nogal hamert op het financiële aspect van deze fusie.
    In welke hoedanigheid schrijft u dit?
    Is het als lid van een organisatie die de financiële inbreng van de KSV wel ziet zitten of is het als KSV’er die het omgekeerde voor ogen heeft. U weet toch ook wel, als een vereniging hun kasgeld wil vergroten, dat alleen maar kan door hun ledenbestand drastisch te vergroten en niet door met een scheef oog in de kas van andere organisaties te gaan zitten gluren.

    En Ja, voor dhr. Veuger kan ik niet spreken, maar weet ook dat een gebrek aan vermogen een belangrijk punt is bij alle organisaties en deze alleen opgelost kunnen worden door een grotere bijdrage uit de binnenvaart zelf, maar zolang de inkomstenpositie van de binnenvaart ondernemers niet drastisch verbeterd, valt daar geen winst te halen. En zal de organisaties eerst moeten beginnen met die 1 miljard euro terug te halen, welke uit onze zakken zijn gestolen, bij de EVO.

    Wil ik de toekomstige BLN bestuurders serieus nemen dan zie ik ze wel op 11 april in Brussel en een oproep aan hun achterban, om dit ook te doen, zal al een eerste geste kunnen zijn om daadwerkelijk te laten zien, dat ze voor een betere inkomstenpositie van hun achterban willen strijden.

    Tevens verteld u grote onzin, als u beweert dat er op dit moment verschillen in investeringen zijn gedaan, door schippers met kleine schepen, voor het verkrijgen van een certificaat van onderzoek. Hier en daar zijn er een paar die gebruik hebben gemaakt van de crisis maatregel van maximaal 2500 euro, maar dit is geen definitief besluit en moet bij verkoop en of bij de volgende verlenging, alsnog gedaan worden. Dus niks geen geldelijk gewin, of valse concurrentie, zoals u beweert, maar uitstel van executie.
    Maar wel gaat u voorbij aan het feit, dat alle regels waar onmogelijk aan voldaan kan worden nog moeten worden ingevoerd en daar door de toekomst van alle spitsen en veel kempenaars gewoon schroot is geworden en dat ondanks alle reeds gedane verplichte investeringen. Zelfs nieuwbouw is onmogelijk in deze categorie van schepen.
    Dat u het de ASV dan kwalijk neemt om tegen deze praktijken te ageren, laat duidelijk zien wat uw sociale cohesie is in deze.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • @Cor
    Ik ben het volledig met je eens dat de ontwikkeling dat de varende ondernemersgroep van CBRB zich bij de BLN wil aansluiten een positieve ontwikkeling is. Ik vind het echter onterecht dat dhr Veuger dat uitlegt als het mislukken van de samenwerking van CBRB en BLN/BBU. Ik zie het als een positieve ontwikkeling dat de varende ondernemersgroep zich toch aangetrokken voelt tot samenwerken. Dhr Veuger staat bijna te juichen als de samenwerking mislukt. We weten hoe het standpunt van ASV hierover is en Dhr Veuger word ook niet door het bestuur van ASV terug gefloten. waarom schrijft Dhr Veuger niet over de positieve resultaten van de raakvlakken/samenwerking maar wakkert hij altijd het negatieve aan ??
    mvg

    Geplaatst door: Nico Evens op
  • Oproep aan de redactie van het weekblad Schuttevaer, doe iets aan de onwerkbare manier van inloggen op uw site als je te lang online bent moet je opnieuw in loggen en is al je tekst verdwenen. Op ander nieuws sites gebeurt dat ook niet. zelfs de anti spamcode is naar een korte tijd niet meer bruikbaar en moet ververst worden.

    Het is toch onnodig dat we eerst een tekstverwerker moeten openen om een simpel stukje te kunnen plaatsen.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • Maar laten we wel wezen. De varende ondernemers van de CBRB zouden zich gewoon kunnen aansluiten bij de BBU. Oprichting van BLN is overbodig en geld over de balk gooien. Tenzij het moet dienen als maskering voor bestuurders, die beter hadden moeten weten.

    Geplaatst door: Peter Meeusen op
  • hallo lezers,
    @Nico ik heb beide verhalen gelezen, maar ik kan toch niet uit dit verhaal van de heer Veuger halen dat ie niet voor samenwerken is sterker nog hij roept zelfs op om die mensen die door hier in boven geschreven stuk zich aan te sluiten waar dan ook.Misschien voel jij je aangevallen door een deeltje van dit onderwerp maar probeer te zien dat wat hier boven geschreven staat als een positieve omwenteling.Essentie van dit hele verhaal is dat deze partijen verschillende belangen hadden en dit zou nooit gaan werken.Heeft misschien lang geduurd voor dat inzicht maar beter laat dan nooit!Ik hoop dat iedereen nu echt inziet dat dit wel eens perspectieven bied.Misschien ben jij het met de heer Veuger niet eens wat betreft KSV maar misschien zouden jullie dit eens per telefoon moeten bespreken of mail.Nu gaat het erom dat er een kans is omdat schippers/ondernemers het door hebben dat CBRB niet voor de belangen van de schippers staat.Ik zou zeggen er is weer licht aan het einde van de tunnel.Een ieder een behouden vaart en veel wijsheid toegewenst.

    Geplaatst door: Cor le Sage op
  • Goede morgen
    Wat dhr Veuger niet vertelt is dat de Schuttevaer zich helemaal niet met sociaal economische vraagstukken binnen BLN hoeft bezig te houden. Je kan namelijk als er een stemming zou komen statutair drie keuzes maken. 1 voor stemmen , 2 tegen stemmen, 3 als het de KSV buiten zijn bevoegdheid gaat , van stemming onthouden. Nu heb ik vaker met een grote verlader (als ksv bestuurder) over samenwerken mbt nautische aspecten gehad en zij varen een geheel eigen koers en bewerken de vaarwegbeheerders via de EVO. Dus de nautische belangen van de binnenvaart worden echt niet geschaad omdat KSV nu nu in BLN zit en er een communicatie probleem met verladers ontstaat. Bij de KSV staan de algemene nautische belangen voorop en dat heeft niets met BBU te maken. Dat dhr Veuger suggereert dat KSV meer zou doen voor een KSV lid die ook lid is van BBU dan voor een KSV lid die ook lid is van ASV is volstrekte onzin. Dat is iets wat in het hoofd van dhr Veuger speelt. Het kan mogelijk komen doordat KSV niet alle standpunten mbt de overgangsregelingen (ccr) van ASV heeft overgenomen.( als ik de voortdurende kritiek van dhr Veuger van de laatste KSV vergadering beluister. KSV vertegenwoordigd ook ondernemers van kleine schepen die wel heel veel geld hebben gestoken in het moderniseren van kleine schepen (en daarmee wel aan de nieuwste CCR regels hebben voldaan) en die mag zij ook niet benadelen.
    Dan is ook nog de vraag of KSV hier niet met dit onderwerp tegen de economische grenzen van hun bevoegdheid aanhikt. Nu weet dhr Veuger ook dat het vertegenwoordigen van de binnenvaart een financieel ondergeschoven kindje is in de boekhouding van de binnenvaart ondernemers. We willen graag goed geschoolde vertegenwoordigers en op alle bijeenkomsten vertegenwoordigd zijn en graag ook nog met regelmaat juridische procedures starten als we ons te kort gedaan voelen. Dat kost veel geld . Juist om die rede wil KSV samenwerken voor een goede en sterke lobby. Ik hoop dat dhr Veuger nu eindelijk eens de voordelen van een samenwerking op somt ipv steeds de nadelen te belichten.

    mvg
    Nico Evens

    Geplaatst door: Nico Evens op
  • Hallo Hallo Goedenavond allemaal.
    Het zal de mensen die mij kennen , niet verbazen dat ik geen bittere tranen huil bij het mislukken van de samenwerking tussen het CBRB en de schippers organisaties . Ik heb steeds gewaarschuwt dat het niet kon slagen ,vanwege de belangen tegenstellingen. Dat is mij niet altijd in dank afgenomen, maar in het belang van de binnenvaart neem ik niet snel een blad voor de mond.Dat zal ik ook nu niet doen. Het belang, dat weten we inmiddels,is de bekende 1 miljard euro. Dus zeg niet,dat overbruggen we wel even,daar zul je altijd tegen aan lopen,als je wilt samenwerken met verladersgerelateerde partijen.Ik heb niets tegen verladers natuurlijk niet het is de partij waar wij ons werk van krijgen, ik heb in mijn leven de meeste onderhandelingstijd door gebracht met verladers en vaak heel lekker gegeten en prima geconverseerd want daar zit je werk,maar altijd aan de andere kant van de tafel.
    De dure les die we nu hebben geleerd heeft 3 jaren in crisistijd gekost dat vind ik zonde tijd omdat de mensen die ons vertegenwoordigen dit ook hadden moeten weten.Maar hoe nu verder ? De verladers poot van het CBRB zal ongetwijfelt doorgaan , want daar zit het grootste belang voor die club dat is historisch zo bepaalt. De vraag is nu hoe kan de binnenvaart het best worden georganiseerd .Ik vind dat binnenvaart ondernemers dus de mensen die hun geld verdienen aan het vervoer van A naar B thuis horen in een binnenvart organisatie die uitsluitend de sociaal-economische belangen van die beroepsgroep vertegenwoordigd . Daar hoef je geen nieuwe organisatie voor op te richten er zijn er twe en dat is genoeg alpabetisch is het de ASV en de BBU
    De Koninklijke Schippers Vereniging Schuttevaer hoort daar niet bij , Want de Schuttevaer moet de gehele binnenvaart kunnen vertegenwoordigen en ook de verladers gerelateerde partijen .
    Iedereen heeft nu kunnen zien hoe gevoelig het ligt ,het bepleiten van markttransparantie in de tweede kamer was al genoeg reden om de zaak te laten springen.Dus om de verladers partijen te kunnen verdedigen moet Schuttevaer zich verre houden van conflicterende belangen.Dat is geen nieuws hoor met dat motto is die club 164 jaar geworden.Door de samenwerkingsactie is de Schuttevaer langs de rand van de Lorely gescheerd
    dood griezelig ,voor mij reden mijn bestuurslidmaatschap op te zeggen. Mijn devies is laat de BLN varen of noem de BBU zo wat is een naam tenslotte maar ga als vervoerders bij elkaar.
    En met de ASV is dan ook best wel op veel punten samen te werken daar ben ik van overtuigd.
    Welterusten en veel wijsheid toegewenst.

    Geplaatst door: Ger Veuger op

Reageer

CBRB-ledengroep Varende Ondernemers naar BLN | Schuttevaer.nl

CBRB-ledengroep Varende Ondernemers naar BLN

Het CBRB raakt zijn ledengroep Varende Ondernemers (VO) kwijt. Het VO-bestuur adviseert de leden een volledige overstap naar een nieuw op te richten Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) en die desnoods mee op te richten.

CBRB-ledengroep Varende Ondernemers naar BLN

Het bestuur van de CBRB-ledengroep Varende Ondernemers, inclusief de vertegenwoordiging van de VZ&G (zand en grind) en OPTO (tankvaart), vergaderde woensdagmiddag over de nieuwsbrief CBRB Info van vrijdagavond 1 maart. Daarin werd de leden gemeld dat het CBRB-bestuur geen draagvlak zag voor het ondertekenen van de integratieovereenkomst die moet leiden tot de nieuwe brede brancheorganisatie BLN samen met de Binnenvaart Branche Unie en Koninklijke Schuttevaer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Marktwerking??? ALS die bestaat had die van mij wel 4 jaar geleden mogen beginnen….

    Geplaatst door: Eddie van der Vliet op
  • @Ger Veuger
    Ik verkondig dat het beter is de overeenkomsten te zoeken dan de verschillen te benadrukken. Dat heeft niets met stenigen te maken. Als jij je blijdschap publiekelijk uit over het feit dat er een onderdeel van het transitie proces mislukt dan lok je zelf de reacties uit.
    Mbt de uit fasering van de overgang’s regelingen.Wat voor de een in stand gehouden word is voor een ander een belemmering om het uit te kunnen voeren. Marktwerking , kostprijs maar dat is toch praten tegen doven man’s oren.

    Geplaatst door: Nico Evens op
  • Wat een pessimisme zeg, al eens bedacht dat bovenstaand artikel ook als goed nieuws gezien kan worden?

    Geplaatst door: Gerard van Winssen op
  • Hallo Hallo Goedenavond allemaal.Ja sorry Nico dat ik wat laat reageer maar ik was vandaag in Den Haag bij twee overleg situaties waar ik de binnenschippers heb vertegenwoordigd ik was in bijde gavallen de enigste schipper en gisteren heb ik bij de provincie Overijssel ook de binnenvaartvertegenwoordigd als Ere lid van Schuttevaer . Dus houd ten eerste eens op mij van zaken te betichten die ik niet gezegt of geschreven heb.
    Ik tracht te handelen in het belang van de KSV Schuttevaer en dat zou je nu zolangzamerhand eens moeten begrijpen.Ik heb het debacle tussen de organisaties 3 jaar geleden aangekondigt. Nu begin je de berichtbrenger te stenigen. Dat doen we toch al een tijd niet meer? Ik vind de sugestie die jij doet over gedane investeringen ver beneden peil, ik zal je zeggen dat ik in de 90e jaren al 70.000 gulden heb geinvesteerd om minder geluid op mijn schip te hebben.Dus ik zou wel door die keuring zijn gekomen .Maar daar gaat het toch niet over het gaat om wat we verliezen en dat hoor je ,je als binnenvaartbestuurder aan te trekken.In mijn stuk van gister avond heb ik niet meer of minder getracht een anelyse te maken van de ontstane situatie om dat er een heleboel zaken niet worden gezegt door de verantwoordelijk bestuurders en probeer daar dan geen rookgordijn voorlangs te trekken dat pas jou niet.
    Van mij kunnen we deze discussie sluiten maar zo niet ik heb een lange adem als het moet.
    Welterusten Ger Veuger.

    Geplaatst door: Ger Veuger op
  • @ Nico Evens,

    Misschien dat u de plannen zelf nog eens goed door moet lezen, want op deze zelfde site van de schuttevaer staat het volgende te lezen: ZWARTSLUIS, 31 december 2012
    Transitieproces legt generatiekloof bloot bij IJsseldelta-Zwartewater

    Veuger is fel gekant tegen een mogelijke fusie tussen Koninklijke Schuttevaer en de sociaal-economische bonden Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en Binnenvaart Branche Unie (BBU). Hoewel afdelingsvoorzitter Jan Albert Visscher in alle toonaarden benadrukte dat zo’n fusie voorlopig niet aanstaande is,

    Dan kunt u wel in elke toonaarden blijven ontkennen, maar het staat er toch echt, hoewel gesproken wordt over voorlopig niet, is de doelstelling er wel degelijk.

    Voor de rest van uw betoog vind ik het niet de moeite waard, om daar nog verder op in te gaan.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • @fam Bouman
    Als u denkt dat het een fusie word dan raad ik u aan nogmaals goed de plannen te lezen. Daar is namelijk geen spraken van. Als het zo goed weet geef dan eens de oplossing. Als de groep afwachtende ondernemers niet worden gesteund zeggen die hun lidmaatschap op en als de groep vooruitstrevende ondernemers niet worden gehoord lopen zij weg. U vind het niet reëel dat wat de ondernemer redelijkerwijs zelf kan oplossen dat ook zelf oplost? Alles en iedereen is schuldig en hypocriet behalve de schipper zelf?
    Gr

    Geplaatst door: Nico Evens op
  • @Nico Evens,

    U gaat volkomen voorbij aan het feit dat hier niet meer gaat over samenwerking, maar over fuseren, ‘opgaan in’ dat gaat wel iets verder, dan samenwerken op secretarieel niveau.
    Het valt mij wel vaker op dat de voorstanders van een BLN het woord ‘fusie’ angstvallig mijden.

    Verder verteld u wel onzin aangaande de CCR eisen, want er word geen onderscheid gemaakt tussen schepen die nog wel aan die eisen kunnen voldoen en welke helemaal niet. Dat er mensen zijn die op de muziek zijn vooruit gelopen kunt u niet gaan afschuiven op anderen en deze gaan betichten van valse concurrentie. Investeren doe ik voor mezelf en niet omdat mijn buurman het nodig vindt. Concurrentie is er niet zoveel, wel worden we door een gebrek aan marktmacht tegen elkaar uitgespeeld.
    En dat is weer een gevolg van het opportunistische gedrag van veel collega’s die in de laatste kwart van de vorige eeuw, de geordende markten om zeep hebben geholpen.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • @fam Bouman
    Ik hamer niet op financiele samenwerken maar wel op praktische samenwerking. Bv samenwerken op secretarieel niveau. Niet bv dubbel aan overgang’s regelingen werken. Ik denk niet dat ik grote onzin vertel. U denkt bij de overgang’s regelingen alleen maar aan schepen die niet meer nieuw zijn gebouwd maar er is ook nog een categorie schepen die wel volgens de aller nieuwste eisen zijn gebouwd of zijn omgebouwd omdat de betreffende ondernemers de uit fasering voor wilde zijn . Die hebben dus wel heel veel geld in modernisering gestoken. Onzinnige eisen daar zijn we het over eens (ook volgens KSV) die moeten opnieuw binnen de CCR worden besproken. Maar er zijn ook zaken die wel kunnen maar waarvan de ondernemer vind dat het te veel kost. En dat vind ik toch iets heel anders
    mvg

    Geplaatst door: Nico Evens op
  • @ Nico Evens,

    Wat ik me afvraag, wat heeft een KSV überhaupt te zoeken in een sociaal economische branche vereniging?
    De KSV kun je beter vergelijken met een ANWB. Als nautisch technische organisatie dient de KSV de belangen van alle waterweg gebruikers te behartigen en niet alleen die van een duwkonvooi met 6 bakken, maar ook het belang van een watersporter met een bootje van 6 meter en zelfs van een zwemmer die lid is.
    Ziet u de ANWB al fuseren met een LTO of een EVO, de reinste belangen verstrengeling zou dat zijn en reden genoeg voor veel niet bedrijfsmatige leden om hun lidmaatschap op te zeggen.
    Dat zelfde geldt voor de niet beroepsmatige KSV leden. Onafhankelijkheid is een woord die hier een heel belangrijke rol in speelt en onafhankelijk ben je niet meer, als je onderdeel bent van een beroepsmatige branche vereniging, waar geldelijk gewin op de eerste plaats komt.

    Verder valt het mij op, dat u nogal hamert op het financiële aspect van deze fusie.
    In welke hoedanigheid schrijft u dit?
    Is het als lid van een organisatie die de financiële inbreng van de KSV wel ziet zitten of is het als KSV’er die het omgekeerde voor ogen heeft. U weet toch ook wel, als een vereniging hun kasgeld wil vergroten, dat alleen maar kan door hun ledenbestand drastisch te vergroten en niet door met een scheef oog in de kas van andere organisaties te gaan zitten gluren.

    En Ja, voor dhr. Veuger kan ik niet spreken, maar weet ook dat een gebrek aan vermogen een belangrijk punt is bij alle organisaties en deze alleen opgelost kunnen worden door een grotere bijdrage uit de binnenvaart zelf, maar zolang de inkomstenpositie van de binnenvaart ondernemers niet drastisch verbeterd, valt daar geen winst te halen. En zal de organisaties eerst moeten beginnen met die 1 miljard euro terug te halen, welke uit onze zakken zijn gestolen, bij de EVO.

    Wil ik de toekomstige BLN bestuurders serieus nemen dan zie ik ze wel op 11 april in Brussel en een oproep aan hun achterban, om dit ook te doen, zal al een eerste geste kunnen zijn om daadwerkelijk te laten zien, dat ze voor een betere inkomstenpositie van hun achterban willen strijden.

    Tevens verteld u grote onzin, als u beweert dat er op dit moment verschillen in investeringen zijn gedaan, door schippers met kleine schepen, voor het verkrijgen van een certificaat van onderzoek. Hier en daar zijn er een paar die gebruik hebben gemaakt van de crisis maatregel van maximaal 2500 euro, maar dit is geen definitief besluit en moet bij verkoop en of bij de volgende verlenging, alsnog gedaan worden. Dus niks geen geldelijk gewin, of valse concurrentie, zoals u beweert, maar uitstel van executie.
    Maar wel gaat u voorbij aan het feit, dat alle regels waar onmogelijk aan voldaan kan worden nog moeten worden ingevoerd en daar door de toekomst van alle spitsen en veel kempenaars gewoon schroot is geworden en dat ondanks alle reeds gedane verplichte investeringen. Zelfs nieuwbouw is onmogelijk in deze categorie van schepen.
    Dat u het de ASV dan kwalijk neemt om tegen deze praktijken te ageren, laat duidelijk zien wat uw sociale cohesie is in deze.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • @Cor
    Ik ben het volledig met je eens dat de ontwikkeling dat de varende ondernemersgroep van CBRB zich bij de BLN wil aansluiten een positieve ontwikkeling is. Ik vind het echter onterecht dat dhr Veuger dat uitlegt als het mislukken van de samenwerking van CBRB en BLN/BBU. Ik zie het als een positieve ontwikkeling dat de varende ondernemersgroep zich toch aangetrokken voelt tot samenwerken. Dhr Veuger staat bijna te juichen als de samenwerking mislukt. We weten hoe het standpunt van ASV hierover is en Dhr Veuger word ook niet door het bestuur van ASV terug gefloten. waarom schrijft Dhr Veuger niet over de positieve resultaten van de raakvlakken/samenwerking maar wakkert hij altijd het negatieve aan ??
    mvg

    Geplaatst door: Nico Evens op
  • Oproep aan de redactie van het weekblad Schuttevaer, doe iets aan de onwerkbare manier van inloggen op uw site als je te lang online bent moet je opnieuw in loggen en is al je tekst verdwenen. Op ander nieuws sites gebeurt dat ook niet. zelfs de anti spamcode is naar een korte tijd niet meer bruikbaar en moet ververst worden.

    Het is toch onnodig dat we eerst een tekstverwerker moeten openen om een simpel stukje te kunnen plaatsen.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • Maar laten we wel wezen. De varende ondernemers van de CBRB zouden zich gewoon kunnen aansluiten bij de BBU. Oprichting van BLN is overbodig en geld over de balk gooien. Tenzij het moet dienen als maskering voor bestuurders, die beter hadden moeten weten.

    Geplaatst door: Peter Meeusen op
  • hallo lezers,
    @Nico ik heb beide verhalen gelezen, maar ik kan toch niet uit dit verhaal van de heer Veuger halen dat ie niet voor samenwerken is sterker nog hij roept zelfs op om die mensen die door hier in boven geschreven stuk zich aan te sluiten waar dan ook.Misschien voel jij je aangevallen door een deeltje van dit onderwerp maar probeer te zien dat wat hier boven geschreven staat als een positieve omwenteling.Essentie van dit hele verhaal is dat deze partijen verschillende belangen hadden en dit zou nooit gaan werken.Heeft misschien lang geduurd voor dat inzicht maar beter laat dan nooit!Ik hoop dat iedereen nu echt inziet dat dit wel eens perspectieven bied.Misschien ben jij het met de heer Veuger niet eens wat betreft KSV maar misschien zouden jullie dit eens per telefoon moeten bespreken of mail.Nu gaat het erom dat er een kans is omdat schippers/ondernemers het door hebben dat CBRB niet voor de belangen van de schippers staat.Ik zou zeggen er is weer licht aan het einde van de tunnel.Een ieder een behouden vaart en veel wijsheid toegewenst.

    Geplaatst door: Cor le Sage op
  • Goede morgen
    Wat dhr Veuger niet vertelt is dat de Schuttevaer zich helemaal niet met sociaal economische vraagstukken binnen BLN hoeft bezig te houden. Je kan namelijk als er een stemming zou komen statutair drie keuzes maken. 1 voor stemmen , 2 tegen stemmen, 3 als het de KSV buiten zijn bevoegdheid gaat , van stemming onthouden. Nu heb ik vaker met een grote verlader (als ksv bestuurder) over samenwerken mbt nautische aspecten gehad en zij varen een geheel eigen koers en bewerken de vaarwegbeheerders via de EVO. Dus de nautische belangen van de binnenvaart worden echt niet geschaad omdat KSV nu nu in BLN zit en er een communicatie probleem met verladers ontstaat. Bij de KSV staan de algemene nautische belangen voorop en dat heeft niets met BBU te maken. Dat dhr Veuger suggereert dat KSV meer zou doen voor een KSV lid die ook lid is van BBU dan voor een KSV lid die ook lid is van ASV is volstrekte onzin. Dat is iets wat in het hoofd van dhr Veuger speelt. Het kan mogelijk komen doordat KSV niet alle standpunten mbt de overgangsregelingen (ccr) van ASV heeft overgenomen.( als ik de voortdurende kritiek van dhr Veuger van de laatste KSV vergadering beluister. KSV vertegenwoordigd ook ondernemers van kleine schepen die wel heel veel geld hebben gestoken in het moderniseren van kleine schepen (en daarmee wel aan de nieuwste CCR regels hebben voldaan) en die mag zij ook niet benadelen.
    Dan is ook nog de vraag of KSV hier niet met dit onderwerp tegen de economische grenzen van hun bevoegdheid aanhikt. Nu weet dhr Veuger ook dat het vertegenwoordigen van de binnenvaart een financieel ondergeschoven kindje is in de boekhouding van de binnenvaart ondernemers. We willen graag goed geschoolde vertegenwoordigers en op alle bijeenkomsten vertegenwoordigd zijn en graag ook nog met regelmaat juridische procedures starten als we ons te kort gedaan voelen. Dat kost veel geld . Juist om die rede wil KSV samenwerken voor een goede en sterke lobby. Ik hoop dat dhr Veuger nu eindelijk eens de voordelen van een samenwerking op somt ipv steeds de nadelen te belichten.

    mvg
    Nico Evens

    Geplaatst door: Nico Evens op
  • Hallo Hallo Goedenavond allemaal.
    Het zal de mensen die mij kennen , niet verbazen dat ik geen bittere tranen huil bij het mislukken van de samenwerking tussen het CBRB en de schippers organisaties . Ik heb steeds gewaarschuwt dat het niet kon slagen ,vanwege de belangen tegenstellingen. Dat is mij niet altijd in dank afgenomen, maar in het belang van de binnenvaart neem ik niet snel een blad voor de mond.Dat zal ik ook nu niet doen. Het belang, dat weten we inmiddels,is de bekende 1 miljard euro. Dus zeg niet,dat overbruggen we wel even,daar zul je altijd tegen aan lopen,als je wilt samenwerken met verladersgerelateerde partijen.Ik heb niets tegen verladers natuurlijk niet het is de partij waar wij ons werk van krijgen, ik heb in mijn leven de meeste onderhandelingstijd door gebracht met verladers en vaak heel lekker gegeten en prima geconverseerd want daar zit je werk,maar altijd aan de andere kant van de tafel.
    De dure les die we nu hebben geleerd heeft 3 jaren in crisistijd gekost dat vind ik zonde tijd omdat de mensen die ons vertegenwoordigen dit ook hadden moeten weten.Maar hoe nu verder ? De verladers poot van het CBRB zal ongetwijfelt doorgaan , want daar zit het grootste belang voor die club dat is historisch zo bepaalt. De vraag is nu hoe kan de binnenvaart het best worden georganiseerd .Ik vind dat binnenvaart ondernemers dus de mensen die hun geld verdienen aan het vervoer van A naar B thuis horen in een binnenvart organisatie die uitsluitend de sociaal-economische belangen van die beroepsgroep vertegenwoordigd . Daar hoef je geen nieuwe organisatie voor op te richten er zijn er twe en dat is genoeg alpabetisch is het de ASV en de BBU
    De Koninklijke Schippers Vereniging Schuttevaer hoort daar niet bij , Want de Schuttevaer moet de gehele binnenvaart kunnen vertegenwoordigen en ook de verladers gerelateerde partijen .
    Iedereen heeft nu kunnen zien hoe gevoelig het ligt ,het bepleiten van markttransparantie in de tweede kamer was al genoeg reden om de zaak te laten springen.Dus om de verladers partijen te kunnen verdedigen moet Schuttevaer zich verre houden van conflicterende belangen.Dat is geen nieuws hoor met dat motto is die club 164 jaar geworden.Door de samenwerkingsactie is de Schuttevaer langs de rand van de Lorely gescheerd
    dood griezelig ,voor mij reden mijn bestuurslidmaatschap op te zeggen. Mijn devies is laat de BLN varen of noem de BBU zo wat is een naam tenslotte maar ga als vervoerders bij elkaar.
    En met de ASV is dan ook best wel op veel punten samen te werken daar ben ik van overtuigd.
    Welterusten en veel wijsheid toegewenst.

    Geplaatst door: Ger Veuger op

Reageer