CBRB en KB sluiten NN-conflict definitief af

Het NN-conflict, een jarenlang geschil tussen de twee belangrijkste binnenvaartorganisaties, CBRB (Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart) en KB (Kantoor Binnenvaart) over een fonds van bijna een miljoen euro, is definitief ten einde. Dat melden de organisaties woensdagmorgen in een gezamenlijk persbericht.

Rinus de Korte

‘Daarmee heeft de Nederlandse binnenvaart een enorme stap vooruit gezet in het komen tot één sterke en gezamenlijke belangenvertegenwoordiging voor hun sector’, aldus CBRB en KB.
Het conflict betrof de aanwending van de overwinsten uit een arbeidsongeschiktheidsverzekering, indertijd door Binnenvaart Nederland afgesloten bij Nationale Nederlanden. Nadat deze gelden beschikbaar kwamen  ontstond tussen de  organisaties een felle discussie over de verdeling ervan. Deze discussie leidde uiteindelijk tot een rechtszaak van CBRB tegen KB die een werkelijke samenwerking tussen de organisaties steeds dwarsboomde.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • In de 1970+ was er ook een stichting!Die beheerde geld dat door zand en grint vaarders per vervoerde ton werd afgedragen! Om (het te veel)aan schepen met een vergoeding op te liggen. Maar deze pot is volgens mij niet op? Maar wel zoek geraakt? Wie weet waar hij is mag het zeggen? Hopelijk weet deze stichting wel waar zij het geld beheren! En wie het beheren!!!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Alle betrokkenen proficiat!
    De BINNENVAART komt hiermee op de juiste koers richting eenheid en dus verbetering van de belangenbehartiging.
    Dat er veel wantrouwen is onder de ondernemers blijkt uit de reactie van \’Schippersvrouw\’, echter uw zorgen zijn hier niet terecht. Ik kan Erik van Toor\’s melding steunen; er wordt onbezoldigd gewerkt.
    Aan ALLE bestuurders de oproep om deze koers te volgen om zo te werken aan herstel van dit broodnodige vertrouwen. Duidelijk beleid dient te worden gepresenteerd als basis, om die gewenste en noodzakelijke eenheid te kunnen bereiken.

    Geplaatst door: Pierre Oom op
  • Voor de zuiverheid van de discussie hecht ik er aan u mee te delen dat geen van de commissieleden van de commissie de Korte, inclusief voorzitter Rinus de Korte bezoldigd wordt voor hun werkzaamheden. De commissieleden hebben de eenwording met het historische Oktoberakkoord bereikt door zich met passie en hartstocht voor onze bedrijfstak in te zetten.

    Geplaatst door: Erik van Toor op
  • Ben het helemaal met men. de Waardt eens ,
    ons noemen ze ook zwartkijkers
    maar we zijn realisten.

    Geplaatst door: Jantina op
  • @ schippersvrouw, als je niet op de hoogte ben verdiep je eerst even. er staan geen poppetjes op loonlijstjes en die negatieve kijk op zaken gaat echt bijdragen. misschien moet je pseudoniem aanpassen of je echte naam gebruiken.

    Geplaatst door: ? op
  • @schippersvrouw
    Voor de NMa hoeven ze niet bang te zijn, die zijn nog erg druk te onderzoeken of de EUBO wel invloed heeft gehad.

    Tenzij deze nieuwe bond erg veel invloed krijgt dan zal het wel weer interressant worden. Of zouden er binnen deze bond contacten liggen die onderzoek van de NMa kunne voorkomen [ en dus ook aansturen]

    de toekomst zal het leren

    Geplaatst door: …….. op
  • Beste Hr Hagens laat die deining maar komen, ik denk dat er hooguit een rimpeltje komt.
    Hoewel ik diep in mijn hart hoop dat er woeste golven komen.

    Beste John hij staat ook te koop, maar er komen alleen maar aasgieren die denken dat je moet verkopen en daar is de prijs ook op gericht.
    Ik gooi natuurlijk niet 23 jaar werken in het water.
    U spreekt over down zijn, ik zie het anders ik spreek over de realiteit.
    Dit voorjaar heb ik vele gehoord en heb het ook in artikelen gelezen, de crisis is voorbij, toen ik zei: De crisis is nog lang niet voorbij werd ik een zwartkijker genoemd.
    Het was/is de realiteit.
    John en Hagens het allerbeste

    Geplaatst door: C de Waardt op
  • @ Hagens Waarom nu erbij halen meedeinen Er deinen al genoeg schippers mee op de “ondernemerschap” van anderen Dat mag zeker wel
    Ik heb het gevoel dat er meer eigen belang speelt als ik de namen van de poppetjes herken Maar stel dat het meer als een paar schippers aansluiten, komt dan de NMA ook om de hoek kijken of ….is dit anders Heb nl mijn bedenkingen dat de NMA erg “gestuurd” wordt vanuit een richting
    En over schip willen verkopen dat op Meneer de Waardt is gerageerd Is wel heeeeeeeeeeel zwak Je mag toch je eigen ding wel weergeven Of moet het zo wezen dat je alleen als je het halleluja vindt het hier mag opschrijven Waarom zou het nu wel lukken vertel mij dat dan ook Want volgens mij heeft Meneer de Waardt wel een punt Waarom zijn mensen wel lid van KB en niet van een bond Ik heb gevoel dat men de realiteit niet wilt inzien De schippers willen zich niet verenigen Kijk naar de opkomst 75 ondernemers die aanwezig waren
    Ja ze willen Schuttevear leden erbij betrekken en ze denken dit en bedenken dat Maar ondertussen is er niets concreets en wanneer is er iets concreets …Weer alleen maar poppetjes die weer op een loonlijst staan en alleen maar praten Zoals de kop bij een ander artikel staat die al teveel letters bevat Maar gewoon simpel het zelfde betekend Geen macht wel invloed Maar zonder invloed heb je geen macht EN zonder macht heb je geen invloed Dus leg mij dan eens uit hoe dat gaat werken
    Als er geen samenwerking is dan lukt niets EN dat was gewild maar dat is als tegen gewerkt Een iemand laat zich toch niet 2x voor aap staan ZO kan je het ook bekijken Kan me namelijk voorstellen dat Meneer de Waardt erg teleurgesteld is in de binnenvaart

    Geplaatst door: Schippersvrouw op
  • Cees,
    Jammer dat je nog steeds down ben van de crisis en de overcapaciteit. Niemand kan meer iets goeds doen. Probeer het schip te verkopen en stop er mee.

    Geplaatst door: John op
  • dhr de Waardt als er vruchten van het beleid worden geplukt deze ook links laten liggen, en niet als zovele mee deinen met een anders behaald succes

    Geplaatst door: Hagens op
  • Nou nou wat een optimisme eerst jaren en jaren over de vloer rollen bij de rechtbank.
    Honderdduizenden euro’s aan advocaten over de brug in het water gegooid, opgebracht door de leden.
    En dan na al die jaren net doen of men eensgezind is, ik rol van de bank van het lachen.
    De nieuwe bond “binnenvaartunie” ligt alweer over straat te rollen met de EBU, over bovenvermelde naam.
    Ik heb er niks mee (de bonden/nieuwe bond) en zal er ook niks mee krijgen.
    Allemaal veel succes met je ding doen, als je mij maar met rust laat.

    Geplaatst door: C de Waardt op
  • Rinus en de particuliere binnenvaart van harte gelukgewenst met je voorzitterschap.
    Ik heb vertrouwen in je onafhankelijkheid en het bepalen van de koers.
    Het betekent voor mij dat de GEZAMENLIJKE varende ondernemers aangegeven hebben waarheen ZIJ willen ! Ik zie dat onze bestuurders dit ook hebben ingezien en Rinus de volle ruimte hebben gegeven. Volhard allen in deze ingeslagen weg.
    En laten wij in grote getale de verdere richting aangeven. O.a. op 27 oktober om 15.30 in de komende besloten jaarvergadering en daarna in het openbare gedeelte van het CBRB.

    Bert Visser (Erelid OPTO)

    Geplaatst door: Bert Visser op
  • Gelukkig is dit conflict de wereld uit, en komen we een stapje dichter bij de eenheid, die we zo hard nodig hebben. Ik wens de Heer de Korte veel succes met zijn voorzitterschap.

    Anton Peters

    Geplaatst door: Anton Peters op
  • Nadat in het voorjaar gekozen is om gezamenlijk de besturen bij elkaar laten komen. En dat we nu al het eerste resultaat kunnen zien belooft wat voor de toekomst. Aan ieder om deze goede ontwikkeling te steunen en hun steentje bij te dragen al is het maar om lid te worden. Dan gaat het zeker lukken voor de nieuwe generatie binnenvaart ondernemers om serieus genomen te worden en kracht uit te stralen. WE CAN DO THIS

    Geplaatst door: wilco ooms op
  • Gefeliciteerd,

    Op de achtergrond heb ik dit als voormalig premiebetaler pas later nauwlettend gevolgd, wat mij haast een schuldgevoel gaf.
    Had ik nu warempel, door via een branche organisatie een verzekering af te sluiten, meegewerkt om daar later een tweestrijd in de vertegenwoordigers aan over te houden, t’zal je maar gebeuren.
    Gelukkig zijn er een paar wakker geworden, hebben daar met hun inzet gelukkig een goed einde weten te realiseren.
    Voor mij persoonlijk komt hier in de toekomst misschien toch nog een probleempje bij, ik heb heel lang geleden aan de heer Ronald Versloot iets in de trend beloofd een bezem of mijn pet op te eten, als hij zijn doelstelling zou halen, hij wilden in zijn bestuurlijk werkzaam leven zover zien te komen dat we één branche vertegenwoordiging zouden hebben, en dat er maar één nota bij ons als binnenvaart in de bus valt.
    Het zal toch niet waar zijn dat ik straks al met mes en vork klaar moet gaan zitten??
    Felicitaties voor de heer R. de Korte met zijn werkgroep, alsook de heren R. Kortenhorst en P. Struis dat ze tot overeenstemming zijn gekomen.
    Ik wil ze als opdracht meegeven dit te continueren, en door daadkracht te tonen, steun en vertrouwen van de achterban te winnen, zodat we wellicht op meer leden en een nog breder gedragen binnenvaartbeleid kunnen focussen.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • Dit is nog eens goed nieuws. Goed voorgaan doet goed volgen, is een oude wijsheid.
    Ik feliciteer ons dus allemaal, met deze positieve uitkomst.

    A. Rensen

    Geplaatst door: Antoine Rensen op
  • Rinus veel succes gewenst en nu maar hopen op veel verstandige schippers, om zich bij een organisatie aan te sluiten.

    Geplaatst door: Hein Danser m/s Itasca op
  • De directie van Shipping Factory BV complimenteert de heren P. Stuijs en R.Kortenhorst met dit verstandig genomen besluit in het algemeen belang van de binnenvaart.
    Tevens zijn wij verheugd met het onafhankelijke voorzitterschap van de heer R.de Korte en wensen hem veel wijsheid en daadkracht toe.
    Het gevoel dat de branche organisaties weer op koers zijn wekt vertrouwen.
    Fam Pikaart.

    Geplaatst door: Hans Pikaart op
  • Goed nieuws dat deze zaak nu eindelijk de wereld uit is. Rinus veel succes met je nieuwe klus. Je hebt in het verleden wel bewezen partijen bij elkaar te kunnen krijgen, ik heb er alle vertrouwen in dat je deze klus gaat klaren. Succes, wijsheid en doorzettingsvermogen gewenst.

    Leen/wave

    Geplaatst door: Leen van Waardenberg op
  • Gelukkig heeft iedereen nu vastgesteld dat het NN dossier tot nu toe de transitie heeft geblokkeerd.
    Rinus, namens Timro BV en Triple-T Shipping BV wens ik jou enorm veel succes toe. Maak er een dynamische, effectieve en daadkrachtige organisatie van.

    Rein Timmerman.

    Geplaatst door: R.Timmerman op

Reageer

CBRB en KB sluiten NN-conflict definitief af | Schuttevaer.nl

CBRB en KB sluiten NN-conflict definitief af

Het NN-conflict, een jarenlang geschil tussen de twee belangrijkste binnenvaartorganisaties, CBRB (Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart) en KB (Kantoor Binnenvaart) over een fonds van bijna een miljoen euro, is definitief ten einde. Dat melden de organisaties woensdagmorgen in een gezamenlijk persbericht.

Rinus de Korte

‘Daarmee heeft de Nederlandse binnenvaart een enorme stap vooruit gezet in het komen tot één sterke en gezamenlijke belangenvertegenwoordiging voor hun sector’, aldus CBRB en KB.
Het conflict betrof de aanwending van de overwinsten uit een arbeidsongeschiktheidsverzekering, indertijd door Binnenvaart Nederland afgesloten bij Nationale Nederlanden. Nadat deze gelden beschikbaar kwamen  ontstond tussen de  organisaties een felle discussie over de verdeling ervan. Deze discussie leidde uiteindelijk tot een rechtszaak van CBRB tegen KB die een werkelijke samenwerking tussen de organisaties steeds dwarsboomde.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • In de 1970+ was er ook een stichting!Die beheerde geld dat door zand en grint vaarders per vervoerde ton werd afgedragen! Om (het te veel)aan schepen met een vergoeding op te liggen. Maar deze pot is volgens mij niet op? Maar wel zoek geraakt? Wie weet waar hij is mag het zeggen? Hopelijk weet deze stichting wel waar zij het geld beheren! En wie het beheren!!!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Alle betrokkenen proficiat!
    De BINNENVAART komt hiermee op de juiste koers richting eenheid en dus verbetering van de belangenbehartiging.
    Dat er veel wantrouwen is onder de ondernemers blijkt uit de reactie van \’Schippersvrouw\’, echter uw zorgen zijn hier niet terecht. Ik kan Erik van Toor\’s melding steunen; er wordt onbezoldigd gewerkt.
    Aan ALLE bestuurders de oproep om deze koers te volgen om zo te werken aan herstel van dit broodnodige vertrouwen. Duidelijk beleid dient te worden gepresenteerd als basis, om die gewenste en noodzakelijke eenheid te kunnen bereiken.

    Geplaatst door: Pierre Oom op
  • Voor de zuiverheid van de discussie hecht ik er aan u mee te delen dat geen van de commissieleden van de commissie de Korte, inclusief voorzitter Rinus de Korte bezoldigd wordt voor hun werkzaamheden. De commissieleden hebben de eenwording met het historische Oktoberakkoord bereikt door zich met passie en hartstocht voor onze bedrijfstak in te zetten.

    Geplaatst door: Erik van Toor op
  • Ben het helemaal met men. de Waardt eens ,
    ons noemen ze ook zwartkijkers
    maar we zijn realisten.

    Geplaatst door: Jantina op
  • @ schippersvrouw, als je niet op de hoogte ben verdiep je eerst even. er staan geen poppetjes op loonlijstjes en die negatieve kijk op zaken gaat echt bijdragen. misschien moet je pseudoniem aanpassen of je echte naam gebruiken.

    Geplaatst door: ? op
  • @schippersvrouw
    Voor de NMa hoeven ze niet bang te zijn, die zijn nog erg druk te onderzoeken of de EUBO wel invloed heeft gehad.

    Tenzij deze nieuwe bond erg veel invloed krijgt dan zal het wel weer interressant worden. Of zouden er binnen deze bond contacten liggen die onderzoek van de NMa kunne voorkomen [ en dus ook aansturen]

    de toekomst zal het leren

    Geplaatst door: …….. op
  • Beste Hr Hagens laat die deining maar komen, ik denk dat er hooguit een rimpeltje komt.
    Hoewel ik diep in mijn hart hoop dat er woeste golven komen.

    Beste John hij staat ook te koop, maar er komen alleen maar aasgieren die denken dat je moet verkopen en daar is de prijs ook op gericht.
    Ik gooi natuurlijk niet 23 jaar werken in het water.
    U spreekt over down zijn, ik zie het anders ik spreek over de realiteit.
    Dit voorjaar heb ik vele gehoord en heb het ook in artikelen gelezen, de crisis is voorbij, toen ik zei: De crisis is nog lang niet voorbij werd ik een zwartkijker genoemd.
    Het was/is de realiteit.
    John en Hagens het allerbeste

    Geplaatst door: C de Waardt op
  • @ Hagens Waarom nu erbij halen meedeinen Er deinen al genoeg schippers mee op de “ondernemerschap” van anderen Dat mag zeker wel
    Ik heb het gevoel dat er meer eigen belang speelt als ik de namen van de poppetjes herken Maar stel dat het meer als een paar schippers aansluiten, komt dan de NMA ook om de hoek kijken of ….is dit anders Heb nl mijn bedenkingen dat de NMA erg “gestuurd” wordt vanuit een richting
    En over schip willen verkopen dat op Meneer de Waardt is gerageerd Is wel heeeeeeeeeeel zwak Je mag toch je eigen ding wel weergeven Of moet het zo wezen dat je alleen als je het halleluja vindt het hier mag opschrijven Waarom zou het nu wel lukken vertel mij dat dan ook Want volgens mij heeft Meneer de Waardt wel een punt Waarom zijn mensen wel lid van KB en niet van een bond Ik heb gevoel dat men de realiteit niet wilt inzien De schippers willen zich niet verenigen Kijk naar de opkomst 75 ondernemers die aanwezig waren
    Ja ze willen Schuttevear leden erbij betrekken en ze denken dit en bedenken dat Maar ondertussen is er niets concreets en wanneer is er iets concreets …Weer alleen maar poppetjes die weer op een loonlijst staan en alleen maar praten Zoals de kop bij een ander artikel staat die al teveel letters bevat Maar gewoon simpel het zelfde betekend Geen macht wel invloed Maar zonder invloed heb je geen macht EN zonder macht heb je geen invloed Dus leg mij dan eens uit hoe dat gaat werken
    Als er geen samenwerking is dan lukt niets EN dat was gewild maar dat is als tegen gewerkt Een iemand laat zich toch niet 2x voor aap staan ZO kan je het ook bekijken Kan me namelijk voorstellen dat Meneer de Waardt erg teleurgesteld is in de binnenvaart

    Geplaatst door: Schippersvrouw op
  • Cees,
    Jammer dat je nog steeds down ben van de crisis en de overcapaciteit. Niemand kan meer iets goeds doen. Probeer het schip te verkopen en stop er mee.

    Geplaatst door: John op
  • dhr de Waardt als er vruchten van het beleid worden geplukt deze ook links laten liggen, en niet als zovele mee deinen met een anders behaald succes

    Geplaatst door: Hagens op
  • Nou nou wat een optimisme eerst jaren en jaren over de vloer rollen bij de rechtbank.
    Honderdduizenden euro’s aan advocaten over de brug in het water gegooid, opgebracht door de leden.
    En dan na al die jaren net doen of men eensgezind is, ik rol van de bank van het lachen.
    De nieuwe bond “binnenvaartunie” ligt alweer over straat te rollen met de EBU, over bovenvermelde naam.
    Ik heb er niks mee (de bonden/nieuwe bond) en zal er ook niks mee krijgen.
    Allemaal veel succes met je ding doen, als je mij maar met rust laat.

    Geplaatst door: C de Waardt op
  • Rinus en de particuliere binnenvaart van harte gelukgewenst met je voorzitterschap.
    Ik heb vertrouwen in je onafhankelijkheid en het bepalen van de koers.
    Het betekent voor mij dat de GEZAMENLIJKE varende ondernemers aangegeven hebben waarheen ZIJ willen ! Ik zie dat onze bestuurders dit ook hebben ingezien en Rinus de volle ruimte hebben gegeven. Volhard allen in deze ingeslagen weg.
    En laten wij in grote getale de verdere richting aangeven. O.a. op 27 oktober om 15.30 in de komende besloten jaarvergadering en daarna in het openbare gedeelte van het CBRB.

    Bert Visser (Erelid OPTO)

    Geplaatst door: Bert Visser op
  • Gelukkig is dit conflict de wereld uit, en komen we een stapje dichter bij de eenheid, die we zo hard nodig hebben. Ik wens de Heer de Korte veel succes met zijn voorzitterschap.

    Anton Peters

    Geplaatst door: Anton Peters op
  • Nadat in het voorjaar gekozen is om gezamenlijk de besturen bij elkaar laten komen. En dat we nu al het eerste resultaat kunnen zien belooft wat voor de toekomst. Aan ieder om deze goede ontwikkeling te steunen en hun steentje bij te dragen al is het maar om lid te worden. Dan gaat het zeker lukken voor de nieuwe generatie binnenvaart ondernemers om serieus genomen te worden en kracht uit te stralen. WE CAN DO THIS

    Geplaatst door: wilco ooms op
  • Gefeliciteerd,

    Op de achtergrond heb ik dit als voormalig premiebetaler pas later nauwlettend gevolgd, wat mij haast een schuldgevoel gaf.
    Had ik nu warempel, door via een branche organisatie een verzekering af te sluiten, meegewerkt om daar later een tweestrijd in de vertegenwoordigers aan over te houden, t’zal je maar gebeuren.
    Gelukkig zijn er een paar wakker geworden, hebben daar met hun inzet gelukkig een goed einde weten te realiseren.
    Voor mij persoonlijk komt hier in de toekomst misschien toch nog een probleempje bij, ik heb heel lang geleden aan de heer Ronald Versloot iets in de trend beloofd een bezem of mijn pet op te eten, als hij zijn doelstelling zou halen, hij wilden in zijn bestuurlijk werkzaam leven zover zien te komen dat we één branche vertegenwoordiging zouden hebben, en dat er maar één nota bij ons als binnenvaart in de bus valt.
    Het zal toch niet waar zijn dat ik straks al met mes en vork klaar moet gaan zitten??
    Felicitaties voor de heer R. de Korte met zijn werkgroep, alsook de heren R. Kortenhorst en P. Struis dat ze tot overeenstemming zijn gekomen.
    Ik wil ze als opdracht meegeven dit te continueren, en door daadkracht te tonen, steun en vertrouwen van de achterban te winnen, zodat we wellicht op meer leden en een nog breder gedragen binnenvaartbeleid kunnen focussen.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • Dit is nog eens goed nieuws. Goed voorgaan doet goed volgen, is een oude wijsheid.
    Ik feliciteer ons dus allemaal, met deze positieve uitkomst.

    A. Rensen

    Geplaatst door: Antoine Rensen op
  • Rinus veel succes gewenst en nu maar hopen op veel verstandige schippers, om zich bij een organisatie aan te sluiten.

    Geplaatst door: Hein Danser m/s Itasca op
  • De directie van Shipping Factory BV complimenteert de heren P. Stuijs en R.Kortenhorst met dit verstandig genomen besluit in het algemeen belang van de binnenvaart.
    Tevens zijn wij verheugd met het onafhankelijke voorzitterschap van de heer R.de Korte en wensen hem veel wijsheid en daadkracht toe.
    Het gevoel dat de branche organisaties weer op koers zijn wekt vertrouwen.
    Fam Pikaart.

    Geplaatst door: Hans Pikaart op
  • Goed nieuws dat deze zaak nu eindelijk de wereld uit is. Rinus veel succes met je nieuwe klus. Je hebt in het verleden wel bewezen partijen bij elkaar te kunnen krijgen, ik heb er alle vertrouwen in dat je deze klus gaat klaren. Succes, wijsheid en doorzettingsvermogen gewenst.

    Leen/wave

    Geplaatst door: Leen van Waardenberg op
  • Gelukkig heeft iedereen nu vastgesteld dat het NN dossier tot nu toe de transitie heeft geblokkeerd.
    Rinus, namens Timro BV en Triple-T Shipping BV wens ik jou enorm veel succes toe. Maak er een dynamische, effectieve en daadkrachtige organisatie van.

    Rein Timmerman.

    Geplaatst door: R.Timmerman op

Reageer