Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Zeevrachtenmarkt: Verbetering voor zware-olietankers

ROTTERDAM

De grote Braziliaanse mijnbouwer Vale exporteerde in het eerste kwartaal slechts 82 miljoen ton ijzererts. De prognose voor dit jaar was 390 miljoen ton, dus dat zal moeilijk worden om te realiseren. De lagere volumes uit zowel Canada als Brazilië kwamen mede door stakingen en weersomstandigheden. Doordat ook bauxietexporten uit Guinea lager waren vanwege arbeidsonrust was het een slechte start van het jaar voor de capesizers. Begin april lagen de huren rond $ 7000 per dag.

Over de toekomst van de capesizers zijn de meningen verdeeld. De Franse rederij Louis Dreyfus Armateurs begint zich te ontdoen van haar capesizers, terwijl de in Monaco gevestigde rederij Goodbulk met 22 capesizers optimistisch is over de toekomst voor de capesizers. Feit is dat de valemaxen, beduidend grotere schepen dan de capesizers, inmiddels in de vaart komen en er de komende twee jaren nog meer bij komen.

Op de routes Brazilië-China kunnen 30 valemaxen 67 capesizers buitenspel zetten. Niettemin ziet Berge Bulkeen goede tweede helft van dit jaar. Berge Bulk verwacht zelfs dat voor het einde van dit jaar de huren voor de capesizers zullen zijn gestegen naar $ 50.000 per dag.

Containervaart
Ook in Zuid-Korea geloven ze in grote schepen. Hyundai Merchant Marine heeft met drie Zuid-Koreaanse werven besloten om 12 schepen met een capaciteit van 23.000 teu elk en acht schepen met een capaciteit van 14.000 teu elk te bouwen. De 23.000 teu-schepen zouden in het tweede kwartaal van 2020 moeten worden opgeleverd, de 14.000 teu-schepen in het tweede kwartaal van 2021.

De verhoging van de vrachttarieven door de grote lijnoperators, variërend van $ 20 tot $ 55 per teu in verband met de hogere brandstofkosten, zijn door de afladers slecht ontvangen. Feit is wel dat de meeste lijnoperators in het eerste kwartaal van dit jaar verlies leden. De afladers zijn voorlopig echter niet van plan de lijnoperators tegemoet te komen en eisen dat die gedetailleerd aangeven hoe de vrachttarieven worden berekend.

Voor de diensten tussen Azië en de oostkust van de Verenigde Staten staat Panama toe dat 14.000 teu-schepen het Panamakanaal passeren. Een hele vooruitgang vergeleken met de vroegere 8000 teu-schepen.

Door de aangekondigde nieuwe sancties door de VS tegen Iran is onder meer de order van Iran Shipping Lines voor de bouw van vier 14.500 teu-schepen in Zuid-Korea op losse schroeven komen te staan. De schepen waren bedoeld voor diensten tussen Azië en het Midden Oosten. Het Duitse MPC Capital kocht de Hamburg (6350 teu, 2009) van Diana Containerships voor rond $ 21 miljoen.

Tankvaart
Eindelijk kwam er enige verbetering voor de zware-olietankers. De aframaxen en suezmaxen waren gewild in Noordwest-Europa, de Zwarte Zee en de Middellandse Zee, terwijl voor de VLCC's meer ladingen kwamen in de US Gulf en het Midden-Oosten. Vanuit de VS steeg de export van schalieolie tot 1,4 miljoen vaten per dag, terwijl uit Saoedi-Arabië de export steeg van 6,6 miljoen vaten per dag tot 7 miljoen.

Als deze niveaus zo blijven dan hebben de zware-olietankers weinig last van de Amerikaanse ban op het transport van Iraanse olie. Zeker als de OPEC-landen en Rusland hun export verruimen om van de hogere olieprijs te profiteren.

President Trump zou zelf het OPEC-kartel hebben gevraagd om de uitvoer van olie met een miljoen vaten per dag te verhogen. Trump, die notabene de OPEC niet kan luchten of zien en eerder al naar de organisatie uithaalde omdat ze de olieprijs omhoog joeg. Overigens daalde de olieprijs alweer tot iets onder $ 74 per vat. Venezuela produceert steeds minder olie en ook in Nigeria zijn er problemen met de export door aanslagen op olieleidingen en diefstal van olie.

De sloperijen betalen nog flinke prijzen voor tankers. De VLCC DS Tina (298.000 dwt, 2000) werd aan een Pakistaanse sloperij verkocht voor rond $ 19 miljoen. (AvK)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook