Zeevrachtenmarkt: Handelsoorlog zorgt voor verschuivingen

De droge-bulkschepen hebben tot nu toe nog niet veel last van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China. De Chinese invoerheffing van 25% op sojabonen en kolen waren wellicht het pijnlijks voor de Amerikaanse boeren en mijnbouwers. Maar er gaan nog steeds Amerikaanse sojabonen naar China. Vooral met panamaxen. En inmiddels voert Europa meer Amerikaanse sojabonen in en gaan er meer Braziliaanse sojabonen naar China.

De keuze voor scrubbers, filtersystemen, of voor laagzwavelige brandstof is vooral voor de zogenoemde wilde vaart lastig. De installatie van een filtersysteem kost, afhankelijk van de grootte van het schip, tussen 1 en 5 miljoen dollar. Dat is veel geld, maar anderzijds is lang niet zeker dat er straks overal laagzwavelige brandstof beschikbaar is. Wat dat betreft hebben de containerschepen met hun vaste diensten het minder moeilijk om een keuze te maken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Handelsoorlog zorgt voor verschuivingen | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Handelsoorlog zorgt voor verschuivingen

De droge-bulkschepen hebben tot nu toe nog niet veel last van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China. De Chinese invoerheffing van 25% op sojabonen en kolen waren wellicht het pijnlijks voor de Amerikaanse boeren en mijnbouwers. Maar er gaan nog steeds Amerikaanse sojabonen naar China. Vooral met panamaxen. En inmiddels voert Europa meer Amerikaanse sojabonen in en gaan er meer Braziliaanse sojabonen naar China.

De keuze voor scrubbers, filtersystemen, of voor laagzwavelige brandstof is vooral voor de zogenoemde wilde vaart lastig. De installatie van een filtersysteem kost, afhankelijk van de grootte van het schip, tussen 1 en 5 miljoen dollar. Dat is veel geld, maar anderzijds is lang niet zeker dat er straks overal laagzwavelige brandstof beschikbaar is. Wat dat betreft hebben de containerschepen met hun vaste diensten het minder moeilijk om een keuze te maken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer