Schepen aan de ketting in Antwerpen en Zeebrugge

Al sinds 31 december ligt aan kaai 218 in het Leopolddok in de haven van Antwerpen het vrachtschip Lucina aan de ketting. Eind januari werden de Arife en de Sea Patris aan de ketting gelegd. Redenen zijn technische mankementen, maar ook achterstallige gages.

Op de Lucina diende de tienkoppige bemanning via de zeeliedenvakbond ITF klacht in wegens niet-betaling van de gages, terwijl Port State Control technische mankementen vaststelde: ontoereikende branddetectie, een defecte noodgenerator, ontoereikende motorkoeling, een oil-separator was afgekoppeld en een bilge-pomp werkte niet. Op de brug vonden de inspecteurs ook nog niet-bijgewerkte zeekaarten. Tussen de brug en de machinekamer zou evenmin communicatie mogelijk zijn. Het 132 m lange schip is nog maar 14 jaar oud. De Lucina voert de vlag van Curaçao maar een Duitse groep zou eigenaar zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Schepen aan de ketting in Antwerpen en Zeebrugge | Schuttevaer.nl

Schepen aan de ketting in Antwerpen en Zeebrugge

Al sinds 31 december ligt aan kaai 218 in het Leopolddok in de haven van Antwerpen het vrachtschip Lucina aan de ketting. Eind januari werden de Arife en de Sea Patris aan de ketting gelegd. Redenen zijn technische mankementen, maar ook achterstallige gages.

Op de Lucina diende de tienkoppige bemanning via de zeeliedenvakbond ITF klacht in wegens niet-betaling van de gages, terwijl Port State Control technische mankementen vaststelde: ontoereikende branddetectie, een defecte noodgenerator, ontoereikende motorkoeling, een oil-separator was afgekoppeld en een bilge-pomp werkte niet. Op de brug vonden de inspecteurs ook nog niet-bijgewerkte zeekaarten. Tussen de brug en de machinekamer zou evenmin communicatie mogelijk zijn. Het 132 m lange schip is nog maar 14 jaar oud. De Lucina voert de vlag van Curaçao maar een Duitse groep zou eigenaar zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer