Zeevrachtenmarkt: Geen goed nieuws voor droge bulkers

De opleving voor de capesizers duurde zoals verwacht maar kort. De situatie is weer zoals tevoren: te weinig lading voor te veel schepen. De Chinese overheid moet ook de tering naar de nering zetten en schaft de subsidies aan verouderde hoogovens af of vermindert die. Geen goed nieuws voor de grote droge-bulkschepen.

Zeevrachtenmarkt: Geen goed nieuws voor droge bulkers

Australië en Brazilië blijven grote hoeveelheden ijzererts produceren, terwijl de prijs sterk is gedaald. Hierdoor zijn al kleinere mijnbouwers failliet gegaan of hebben hun activiteiten gestaakt. De vraag naar erts stijgt minder dan de productie. Ook de toekomst van kolen is onzeker. Ook hiervan is de prijs flink gedaald en op de klimaatconferentie in Parijs waren er weinig goede woorden voor kolen als energiebron.
De droge-ladingschepen die dit jaar naar de slopers zijn gegaan hadden een gezamenlijk draagvermogen van ruim 20 miljoen dwt. Desondanks groeide het draagvermogen van de droge-bulkvloot nog in 2015. Met zeer lage verwachtingen voor de groei van het ladingaanbod in 2016 zullen er toch meer schepen naar de sloop moeten om nog iets te kunnen verdienen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Geen goed nieuws voor droge bulkers | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Geen goed nieuws voor droge bulkers

De opleving voor de capesizers duurde zoals verwacht maar kort. De situatie is weer zoals tevoren: te weinig lading voor te veel schepen. De Chinese overheid moet ook de tering naar de nering zetten en schaft de subsidies aan verouderde hoogovens af of vermindert die. Geen goed nieuws voor de grote droge-bulkschepen.

Zeevrachtenmarkt: Geen goed nieuws voor droge bulkers

Australië en Brazilië blijven grote hoeveelheden ijzererts produceren, terwijl de prijs sterk is gedaald. Hierdoor zijn al kleinere mijnbouwers failliet gegaan of hebben hun activiteiten gestaakt. De vraag naar erts stijgt minder dan de productie. Ook de toekomst van kolen is onzeker. Ook hiervan is de prijs flink gedaald en op de klimaatconferentie in Parijs waren er weinig goede woorden voor kolen als energiebron.
De droge-ladingschepen die dit jaar naar de slopers zijn gegaan hadden een gezamenlijk draagvermogen van ruim 20 miljoen dwt. Desondanks groeide het draagvermogen van de droge-bulkvloot nog in 2015. Met zeer lage verwachtingen voor de groei van het ladingaanbod in 2016 zullen er toch meer schepen naar de sloop moeten om nog iets te kunnen verdienen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer