Zeevrachtenmarkt: China houdt werven niet langer overeind

Doordat het eerste halfjaar meer droge bulkschepen naar de slopers gingen dan verwacht, is de capaciteit van de capsize- en handysize-vloten in elk geval niet toegenomen. Intussen zijn de sloopprijzen flink gedaald, mede door het goedkope Chinese staal. De animo om droge-bulkschepen te laten slopen zal dus wel wat afnemen.

Zeevrachtenmarkt

Het aantal nieuwbouworders voor droge-bulkschepen is inmiddels ook afgenomen en zodoende zouden betere tijden moeten aanbreken. Helaas zijn er nu in China problemen en hoewel dat land tweede staat op de economische ranglijst is het voor de scheepvaart belangrijker dan de Verenigde Staten, de nummer één. Een lichtpuntje is wellicht dat er nogal wat Chinese werven sluiten om de overheid ze niet meer overeind houdt. Een nadeel is weer dat de Chinese overheid ook de slooppremies heeft afgeschaft.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: China houdt werven niet langer overeind | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: China houdt werven niet langer overeind

Doordat het eerste halfjaar meer droge bulkschepen naar de slopers gingen dan verwacht, is de capaciteit van de capsize- en handysize-vloten in elk geval niet toegenomen. Intussen zijn de sloopprijzen flink gedaald, mede door het goedkope Chinese staal. De animo om droge-bulkschepen te laten slopen zal dus wel wat afnemen.

Zeevrachtenmarkt

Het aantal nieuwbouworders voor droge-bulkschepen is inmiddels ook afgenomen en zodoende zouden betere tijden moeten aanbreken. Helaas zijn er nu in China problemen en hoewel dat land tweede staat op de economische ranglijst is het voor de scheepvaart belangrijker dan de Verenigde Staten, de nummer één. Een lichtpuntje is wellicht dat er nogal wat Chinese werven sluiten om de overheid ze niet meer overeind houdt. Een nadeel is weer dat de Chinese overheid ook de slooppremies heeft afgeschaft.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer