IVW beveelt botsbeveiliging luikenwagen aan

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) gaat nu ook botsbeveiliging aanbevelen voor luikenwagens op zeeschepen. Dit als extra wapen in de strijd tegen het relatief grote aantal ongelukken met luikenwagens op de Nederlandse vloot. Dit zegt IVW in het zojuist verschenen rapport over het ongeluk met de luikenwagen op het multipurposeschip Frisian Summer van Boomsma Shipping op 30 september 2010 in Velsen. Hierbij raakte een matroos beklemd tussen de luikenwagen en een luik, waardoor hij een heup brak.

Door Lies Russel
‘Wat geen enkele luikenwagen op Nederlandse schepen heeft, maar wat wel in andere industrieën of bij andere typen kranen wordt gebruikt, zijn botsbeveiligingen die ervoor zorgen dat een rijdend object stopt bij detectie van een object op de rijbaan. Eerder is al aanbevolen om limitswitches te plaatsen bij de wielen die de wagen stoppen als ze worden geactiveerd. Dit zal dan wel moeten worden gecombineerd met een snelheidsafname bij nadering van het object. Een overeenkomstige aanbeveling zal volgen’, stelt inspecteur Evert van Leeuwen in het rapport namens IVW.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

IVW beveelt botsbeveiliging luikenwagen aan | Schuttevaer.nl

IVW beveelt botsbeveiliging luikenwagen aan

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) gaat nu ook botsbeveiliging aanbevelen voor luikenwagens op zeeschepen. Dit als extra wapen in de strijd tegen het relatief grote aantal ongelukken met luikenwagens op de Nederlandse vloot. Dit zegt IVW in het zojuist verschenen rapport over het ongeluk met de luikenwagen op het multipurposeschip Frisian Summer van Boomsma Shipping op 30 september 2010 in Velsen. Hierbij raakte een matroos beklemd tussen de luikenwagen en een luik, waardoor hij een heup brak.

Door Lies Russel
‘Wat geen enkele luikenwagen op Nederlandse schepen heeft, maar wat wel in andere industrieën of bij andere typen kranen wordt gebruikt, zijn botsbeveiligingen die ervoor zorgen dat een rijdend object stopt bij detectie van een object op de rijbaan. Eerder is al aanbevolen om limitswitches te plaatsen bij de wielen die de wagen stoppen als ze worden geactiveerd. Dit zal dan wel moeten worden gecombineerd met een snelheidsafname bij nadering van het object. Een overeenkomstige aanbeveling zal volgen’, stelt inspecteur Evert van Leeuwen in het rapport namens IVW.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer