Zeevrachtenmarkt: Chinese havens bepalen de koers

Voor de panamaxen is de markt in het Verre Oosten erg wisselvallig. De bewegingen naar boven en beneden wisselen elkaar snel af, nu is de beweging weer naar beneden en de verschillen kunnen groot zijn. Kort na nieuwjaar werd voor een reis in de Pacific rond $ 33.000 per dag betaald, nu is dat hooguit $ 26.000 en de druk op de huren duurt voort. Reden voor de wisselvalligheid is niet zozeer een wisselend ladingaanbod, maar de congestie in de Chinese havens. Stijgt die, dan stijgen de huren en omgekeerd.

Op de Atlantische routes is het al enige tijd beter toeven voor de panamaxen. De Ore Hansa (82.295 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Hamburg, via Oostkust Verenigde Staten, teruglevering Verre Oosten voor $ 46.000 per dag, de Darya Shree (74.823dwt, 2004) voor een reis van Brazilie naar Saoedi-Arabië voor $ 40.000 per dag plus een ballastbonus van $ 950.000.
Voor de capesizers is het beeld andersom, voor deze schepen steeg de vraag in het Verre Oosten, terwijl het rustig was op de Atlantische routes. De vracht voor ijzererts van Australië naar Qingdao lag iets boven $ 13 per ton, voor de weinige reizen van Brazilië naar China lagen de vrachtprijzen rond $ 31 per ton. De Mineral Nippon (203.275 dwt, 2007) werd gecharterd oplevering Kaohsiung, via West-Australië, teruglevering China voor $ 55.000 per dag, de Athenia Phoenix (179.223 dwt, 2009) voor een Atlantische rondreis, op- en teruglevering West-Europa voor $ 39.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Chinese havens bepalen de koers | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Chinese havens bepalen de koers

Voor de panamaxen is de markt in het Verre Oosten erg wisselvallig. De bewegingen naar boven en beneden wisselen elkaar snel af, nu is de beweging weer naar beneden en de verschillen kunnen groot zijn. Kort na nieuwjaar werd voor een reis in de Pacific rond $ 33.000 per dag betaald, nu is dat hooguit $ 26.000 en de druk op de huren duurt voort. Reden voor de wisselvalligheid is niet zozeer een wisselend ladingaanbod, maar de congestie in de Chinese havens. Stijgt die, dan stijgen de huren en omgekeerd.

Op de Atlantische routes is het al enige tijd beter toeven voor de panamaxen. De Ore Hansa (82.295 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Hamburg, via Oostkust Verenigde Staten, teruglevering Verre Oosten voor $ 46.000 per dag, de Darya Shree (74.823dwt, 2004) voor een reis van Brazilie naar Saoedi-Arabië voor $ 40.000 per dag plus een ballastbonus van $ 950.000.
Voor de capesizers is het beeld andersom, voor deze schepen steeg de vraag in het Verre Oosten, terwijl het rustig was op de Atlantische routes. De vracht voor ijzererts van Australië naar Qingdao lag iets boven $ 13 per ton, voor de weinige reizen van Brazilië naar China lagen de vrachtprijzen rond $ 31 per ton. De Mineral Nippon (203.275 dwt, 2007) werd gecharterd oplevering Kaohsiung, via West-Australië, teruglevering China voor $ 55.000 per dag, de Athenia Phoenix (179.223 dwt, 2009) voor een Atlantische rondreis, op- en teruglevering West-Europa voor $ 39.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer