Vrachtenmarkt: De Grieken kopen tonnage

Doordat opnieuw de drie grote ijzerertsproducenten een flink aantal capesizers huurden gingen de huren en vrachten voor dit type schip verder omhoog. De huren kwamen weer boven de $ 100.000 per dag. De vrachten stegen mee, maar hoger dan $ 50 per ton voor een reis van Brazilië naar China wil de markt kennelijk niet gaan.

Voor reizen van Australië naar China ligt de vrachtprijs rond de $ 20 per ton. Het is totaal onduidelijk hoe de markt voor capesizers zou zijn als de mijnbouwers Rio Tinto, Vale en BHP Billiton zich terugtrekken uit de chartermarkt. De huur voor periodecharters ligt inmiddels ver onder de spotmarkt. De Anangel Odyssey (172.000 dwt, 2006) werd voor elf tot dertien maanden gecharterd voor $ 47.000 per dag, voor charterperiodes van rond zes maanden zijn de huren ongeveer $ 60.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: De Grieken kopen tonnage | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: De Grieken kopen tonnage

Doordat opnieuw de drie grote ijzerertsproducenten een flink aantal capesizers huurden gingen de huren en vrachten voor dit type schip verder omhoog. De huren kwamen weer boven de $ 100.000 per dag. De vrachten stegen mee, maar hoger dan $ 50 per ton voor een reis van Brazilië naar China wil de markt kennelijk niet gaan.

Voor reizen van Australië naar China ligt de vrachtprijs rond de $ 20 per ton. Het is totaal onduidelijk hoe de markt voor capesizers zou zijn als de mijnbouwers Rio Tinto, Vale en BHP Billiton zich terugtrekken uit de chartermarkt. De huur voor periodecharters ligt inmiddels ver onder de spotmarkt. De Anangel Odyssey (172.000 dwt, 2006) werd voor elf tot dertien maanden gecharterd voor $ 47.000 per dag, voor charterperiodes van rond zes maanden zijn de huren ongeveer $ 60.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer