Beveiliging steeds beter nageleefd op zeeschepen

De naleving van beveiligingsregels aan boord van Nederlandse zeeschepen blijft zich verbeteren. Dat blijkt uit controles van de Inspectie Verkeer en Waterstaat op 211 van de 739 Nederlandse schepen die sinds 1 juli 2004 verplicht voorzien moeten zijn van een beveiligingsregiem (International Ship and Port Facility Security code).

Tijdens de controles bekeek de inspectie onder meer of het schip bemand is met een gediplomeerde veiligheidsofficier, of er toegangscontrole is aan boord en of de bemanning voldoende beveiligingsoefeningen houdt. In 7,6 procent van de gevallen kon de inspecteur doorlopen naar de brug of de machinekamer zonder daarbij opgemerkt te worden. In 2007 was dat percentage nog 13 procent.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Beveiliging steeds beter nageleefd op zeeschepen | Schuttevaer.nl

Beveiliging steeds beter nageleefd op zeeschepen

De naleving van beveiligingsregels aan boord van Nederlandse zeeschepen blijft zich verbeteren. Dat blijkt uit controles van de Inspectie Verkeer en Waterstaat op 211 van de 739 Nederlandse schepen die sinds 1 juli 2004 verplicht voorzien moeten zijn van een beveiligingsregiem (International Ship and Port Facility Security code).

Tijdens de controles bekeek de inspectie onder meer of het schip bemand is met een gediplomeerde veiligheidsofficier, of er toegangscontrole is aan boord en of de bemanning voldoende beveiligingsoefeningen houdt. In 7,6 procent van de gevallen kon de inspecteur doorlopen naar de brug of de machinekamer zonder daarbij opgemerkt te worden. In 2007 was dat percentage nog 13 procent.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer