Vrachtenmarkt: Meer ijzererts is nog geen teken van herstel

Er kwam meer aanbod van ijzererts, waarvan de capesizers profiteerden. Begrijpelijk in bange dagen kwam er weer optimisme in de markt, maar dat is onterecht. De mijnbouwers hebben hun productie sterk naar beneden gebracht en massa’s mensen ontslagen. Bovendien is de wat toegenomen vraag zeker geen teken dat de staalindustrie zich herstelt. De grote klappen moeten nog komen gezien het feit dat grote industrielanden als Duitsland opnieuw enorme bedragen in hun economie moeten pompen.

De Ocean Queen (171.015 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering Hunsterton, teruglevering China voor $ 20.000 per dag. De Martha (149.782 dwt, 1994) werd voor twaalf maanden gecharterd voor $ 17.000 per dag. Nog geen huren waar een reder geld aan overhoudt. De Martzoukos kreeg voor 160.000 ton ijzererts van Dampier naar Qingdao $ 6 per ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Meer ijzererts is nog geen teken van herstel | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Meer ijzererts is nog geen teken van herstel

Er kwam meer aanbod van ijzererts, waarvan de capesizers profiteerden. Begrijpelijk in bange dagen kwam er weer optimisme in de markt, maar dat is onterecht. De mijnbouwers hebben hun productie sterk naar beneden gebracht en massa’s mensen ontslagen. Bovendien is de wat toegenomen vraag zeker geen teken dat de staalindustrie zich herstelt. De grote klappen moeten nog komen gezien het feit dat grote industrielanden als Duitsland opnieuw enorme bedragen in hun economie moeten pompen.

De Ocean Queen (171.015 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering Hunsterton, teruglevering China voor $ 20.000 per dag. De Martha (149.782 dwt, 1994) werd voor twaalf maanden gecharterd voor $ 17.000 per dag. Nog geen huren waar een reder geld aan overhoudt. De Martzoukos kreeg voor 160.000 ton ijzererts van Dampier naar Qingdao $ 6 per ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer