Vrachtenmarkt: Instortende sloopmarkt

Voor de capesizers lijken wat betere tijden aan te breken. Er werden tenminste voor periodecharters hogere huren betaald. De Cyclades (171.000 dwt, 2004) werd voor zes tot acht maanden gecharterd voor $ 105.000 per dag. De spotmarkt ligt daar nog flink onder. De Bulk Australia (170.578 dwt, 2002) werd gecharterd oplevering West-Europa voor een Atlantische rondreis voor $ 50.000 per dag. De Tian Lu Hai kreeg voor 160.000 ton ijzererts van Ponta Da Madeira naar Duinkerken $ 21 per ton, de Front Breaker voor 160.000 ton erts van Tubarao naar China $ 45,50 per ton.

Voor de panamaxen zijn er helemaal nog geen tekenen van spoedige en blijvende verbetering. Er was wel weer een korte opleving, maar na een paar dagen zakte de markt weer in. De Ym Rightness (77.684 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering Taiwan, teruglevering Singapore/Japan voor $ 50.000 per dag, de Martisa (76.015 dwt, 2005) oplevering Aden teruglevering Hamburg voor een armzalige $ 30.000 per dag. Er is duidelijk een overschot aan panamax tonnage en er is geen zicht op verbetering.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Instortende sloopmarkt | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Instortende sloopmarkt

Voor de capesizers lijken wat betere tijden aan te breken. Er werden tenminste voor periodecharters hogere huren betaald. De Cyclades (171.000 dwt, 2004) werd voor zes tot acht maanden gecharterd voor $ 105.000 per dag. De spotmarkt ligt daar nog flink onder. De Bulk Australia (170.578 dwt, 2002) werd gecharterd oplevering West-Europa voor een Atlantische rondreis voor $ 50.000 per dag. De Tian Lu Hai kreeg voor 160.000 ton ijzererts van Ponta Da Madeira naar Duinkerken $ 21 per ton, de Front Breaker voor 160.000 ton erts van Tubarao naar China $ 45,50 per ton.

Voor de panamaxen zijn er helemaal nog geen tekenen van spoedige en blijvende verbetering. Er was wel weer een korte opleving, maar na een paar dagen zakte de markt weer in. De Ym Rightness (77.684 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering Taiwan, teruglevering Singapore/Japan voor $ 50.000 per dag, de Martisa (76.015 dwt, 2005) oplevering Aden teruglevering Hamburg voor een armzalige $ 30.000 per dag. Er is duidelijk een overschot aan panamax tonnage en er is geen zicht op verbetering.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer