Zeevrachtenmarkt: Capesizers in lastige positie

Het gaat niet goed met de capesizers. De gemiddelde charterhuur daalde tot rond $ 11.750 per dag en dat zal niet veel hoger zijn dan de operationele kosten. China heeft de kolenwinning in eigen land weer opgevoerd en de voorraad ijzererts is groot. De capesizers zijn vooral afhankelijk van de Chinese invoer van kolen, ijzererts en andere grondstoffen en dat is riskant.

Jarenlang zorgden de massale invoer voor min of meer zekere inkomsten voor de capesizers, maar de Chinese economie verandert, waardoor de toekomst van de capesizers minder zeker wordt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Capesizers in lastige positie | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Capesizers in lastige positie

Het gaat niet goed met de capesizers. De gemiddelde charterhuur daalde tot rond $ 11.750 per dag en dat zal niet veel hoger zijn dan de operationele kosten. China heeft de kolenwinning in eigen land weer opgevoerd en de voorraad ijzererts is groot. De capesizers zijn vooral afhankelijk van de Chinese invoer van kolen, ijzererts en andere grondstoffen en dat is riskant.

Jarenlang zorgden de massale invoer voor min of meer zekere inkomsten voor de capesizers, maar de Chinese economie verandert, waardoor de toekomst van de capesizers minder zeker wordt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer