Zeevrachtenmarkt: China van exportland naar consumptieland

Voor de capesizers blijft de druk op de vrachten, al is het ladingaanbod vanuit Australië redelijk groot. De vrachtprijzen voor ijzererts van Australië naar China daalden tot $ 7,25 per ton. Voornaamste reden voor de daling is het grote aantal beschikbare schepen. Op de Atlantische routes gaan er al capesizers voor anker, omdat in die regio weinig ladingaanbod is.

De charterhuren daalden tot $ 5000 tot 6000 per dag, dik onder de operationele dagkosten. Volgens Clarksons kwamen er dit jaar al 36 nieuwe capesizers in de vaart, terwijl er maar acht naar de sloop gingen. Als deze wanverhouding doorgaat gaan de capesizers droevige tijden tegemoet.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: China van exportland naar consumptieland | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: China van exportland naar consumptieland

Voor de capesizers blijft de druk op de vrachten, al is het ladingaanbod vanuit Australië redelijk groot. De vrachtprijzen voor ijzererts van Australië naar China daalden tot $ 7,25 per ton. Voornaamste reden voor de daling is het grote aantal beschikbare schepen. Op de Atlantische routes gaan er al capesizers voor anker, omdat in die regio weinig ladingaanbod is.

De charterhuren daalden tot $ 5000 tot 6000 per dag, dik onder de operationele dagkosten. Volgens Clarksons kwamen er dit jaar al 36 nieuwe capesizers in de vaart, terwijl er maar acht naar de sloop gingen. Als deze wanverhouding doorgaat gaan de capesizers droevige tijden tegemoet.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer