Bunkeroverslag staat onder druk

De Rotterdamse bunkerbranche heeft in 2013 minder brandstof geleverd aan de scheepvaart. Het bunkervolume daalde van 10,9 naar 10,4 miljoen ton.

De daling heeft volgens het Havenbedrijf Rotterdam te maken met het kleinere aantal schepen dat in Rotterdam arriveerde door de schaalvergroting in de scheepvaart. Bovendien varen schepen door de hoge olieprijzen zuinig, het zogenoemde ‘super slow-steaming’.

De kans dat de bunkeroverslag de komende periode stijgt is echter zeer reëel. ‘Momenteel is de stookolie in de Rotterdamse bunkerhaven uitzonderlijk goedkoop in vergelijking met andere havens. Een ton stookolie kost 50 dollar minder dan in Singapore; 560,50 (prijs 24 januari 2014, Bunkerworld) tegen 613 dollar. Normaal is het prijsverschil 20 tot 30 dollar. In augustus was de prijs in Rotterdam nog even hoog als in Singapore.’

De bunkermarkt is sterk prijs gedreven. Rotterdam dankt zijn positie als grootste bunkerhaven van Europa aan zijn olieraffinaderijen. Stookolie is namelijk een residu van het raffinageproces. Daardoor kon Rotterdam vaak de goedkoopste stookolie leveren. Intussen produceren raffinaderijen veel schoner en blijft er minder stookolie over. De meeste stookolie die in Rotterdam wordt geleverd komt nu uit Rusland.

Bunkeroverslag staat onder druk | Schuttevaer.nl

Bunkeroverslag staat onder druk

De Rotterdamse bunkerbranche heeft in 2013 minder brandstof geleverd aan de scheepvaart. Het bunkervolume daalde van 10,9 naar 10,4 miljoen ton.

De daling heeft volgens het Havenbedrijf Rotterdam te maken met het kleinere aantal schepen dat in Rotterdam arriveerde door de schaalvergroting in de scheepvaart. Bovendien varen schepen door de hoge olieprijzen zuinig, het zogenoemde ‘super slow-steaming’.

De kans dat de bunkeroverslag de komende periode stijgt is echter zeer reëel. ‘Momenteel is de stookolie in de Rotterdamse bunkerhaven uitzonderlijk goedkoop in vergelijking met andere havens. Een ton stookolie kost 50 dollar minder dan in Singapore; 560,50 (prijs 24 januari 2014, Bunkerworld) tegen 613 dollar. Normaal is het prijsverschil 20 tot 30 dollar. In augustus was de prijs in Rotterdam nog even hoog als in Singapore.’

De bunkermarkt is sterk prijs gedreven. Rotterdam dankt zijn positie als grootste bunkerhaven van Europa aan zijn olieraffinaderijen. Stookolie is namelijk een residu van het raffinageproces. Daardoor kon Rotterdam vaak de goedkoopste stookolie leveren. Intussen produceren raffinaderijen veel schoner en blijft er minder stookolie over. De meeste stookolie die in Rotterdam wordt geleverd komt nu uit Rusland.