Strengere controle dampretour bij stookolieoverslag binnenvaart

De Haven van Rotterdam gaat het gebruik van een dampretourleiding bij boord-boord-overslag van zware stookolie door de binnenvaart strenger controleren. Sinds 1 januari 2013 gelden hiervoor strengere regels.

Zware stookolie (UN 3082 met CMR/N1-eigenschappen) is sinds die datum als een gesloten stof opgenomen in het ADN voor de binnenvaart. Door deze aanpassing is zware stookolie ook als ‘schadelijke of gevaarlijke stof’ opgenomen in de Havenbeheerverordening (artikel 8.1 lid 4 sub c) en mag de stof niet meer door schepen onderling worden overgeslagen zonder het gebruik van een dampretourleiding. De maatregel moet voorkomen dat bemanning en omgeving worden blootgesteld aan mogelijk gevaarlijke dampen die vrijkomen bij de boord-boord-overslag. Daarbij moet vooral worden gedacht aan het bunkeren van zeeschepen in de Rotterdamse haven. De intensivering van de controles begint 1 oktober 2013. (HH)

Strengere controle dampretour bij stookolieoverslag binnenvaart | Schuttevaer.nl

Strengere controle dampretour bij stookolieoverslag binnenvaart

De Haven van Rotterdam gaat het gebruik van een dampretourleiding bij boord-boord-overslag van zware stookolie door de binnenvaart strenger controleren. Sinds 1 januari 2013 gelden hiervoor strengere regels.

Zware stookolie (UN 3082 met CMR/N1-eigenschappen) is sinds die datum als een gesloten stof opgenomen in het ADN voor de binnenvaart. Door deze aanpassing is zware stookolie ook als ‘schadelijke of gevaarlijke stof’ opgenomen in de Havenbeheerverordening (artikel 8.1 lid 4 sub c) en mag de stof niet meer door schepen onderling worden overgeslagen zonder het gebruik van een dampretourleiding. De maatregel moet voorkomen dat bemanning en omgeving worden blootgesteld aan mogelijk gevaarlijke dampen die vrijkomen bij de boord-boord-overslag. Daarbij moet vooral worden gedacht aan het bunkeren van zeeschepen in de Rotterdamse haven. De intensivering van de controles begint 1 oktober 2013. (HH)