Tijd voor het vullen van de zoutloodsen

Hartje zomer is Rijkswaterstaat al volop bezig met het aanvullen van de voorraad strooizout voor de winter. Vorige week was de strategische zoutloods in Lienden aan de beurt. Hier wordt ruim 15.000 ton zout opgeslagen.

Tijd voor het vullen van de zoutloodsen

Voor komende winter wordt ruim 200.000 ton strooizout opgeslagen, verdeeld over vijf strategische zoutloodsen in Kampen, Lienden, Utrecht, Raamsdonksveer en vliegveld Valkenburg en 60 steunpunten. De grootste strategische zoutloods staat in Raamsdonksveer. Die heeft een opslagcapaciteit van 50.000 ton.

Nieuw zoutbeleid

Sinds afgelopen winter hanteert Rijkswaterstaat een nieuwe manier van werken bij gladheidbestrijding. Voorheen werden in de zomer de steunpunten voorzien van zout. De rest van het zout werd op afroep bij de leveranciers gehaald. In de winters met landelijke zouttekorten bleken de leveranciers niet in staat de afgesproken hoeveelheden te leveren. Om zouttekorten te voorkomen wordt nu de verbruikte voorraad weer aangevuld tot 200.000 ton zout.

Rijkswaterstaat kan bij gladheid zo’n 500 strooiwagens inzetten. Dat aantal kan het hele landelijke wegennet (3260 kilometer) binnen twee uur strooien. Als alle wagens actief zijn, zijn er ongeveer 1200 personen aan de slag (800 chauffeurs en 400 personen voor coördinatie en landen/lossen). Tijdens perioden met sneeuw worden de wagens met al het materiaal continu ingezet. (MdV)

 

Tijd voor het vullen van de zoutloodsen | Schuttevaer.nl

Tijd voor het vullen van de zoutloodsen

Hartje zomer is Rijkswaterstaat al volop bezig met het aanvullen van de voorraad strooizout voor de winter. Vorige week was de strategische zoutloods in Lienden aan de beurt. Hier wordt ruim 15.000 ton zout opgeslagen.

Tijd voor het vullen van de zoutloodsen

Voor komende winter wordt ruim 200.000 ton strooizout opgeslagen, verdeeld over vijf strategische zoutloodsen in Kampen, Lienden, Utrecht, Raamsdonksveer en vliegveld Valkenburg en 60 steunpunten. De grootste strategische zoutloods staat in Raamsdonksveer. Die heeft een opslagcapaciteit van 50.000 ton.

Nieuw zoutbeleid

Sinds afgelopen winter hanteert Rijkswaterstaat een nieuwe manier van werken bij gladheidbestrijding. Voorheen werden in de zomer de steunpunten voorzien van zout. De rest van het zout werd op afroep bij de leveranciers gehaald. In de winters met landelijke zouttekorten bleken de leveranciers niet in staat de afgesproken hoeveelheden te leveren. Om zouttekorten te voorkomen wordt nu de verbruikte voorraad weer aangevuld tot 200.000 ton zout.

Rijkswaterstaat kan bij gladheid zo’n 500 strooiwagens inzetten. Dat aantal kan het hele landelijke wegennet (3260 kilometer) binnen twee uur strooien. Als alle wagens actief zijn, zijn er ongeveer 1200 personen aan de slag (800 chauffeurs en 400 personen voor coördinatie en landen/lossen). Tijdens perioden met sneeuw worden de wagens met al het materiaal continu ingezet. (MdV)