MariFlex inert binnenvaarttankers

MariFlex uit Vlaardingen inert sinds kort binnenvaarttankers. De schepen kunnen aan de eigen steiger van het bedrijf inert gemaakt worden, zodat ze daarna zeeschepen kunnen lossen via Ship to Ship transfer.

MariFlex inert binnenvaarttankers

Met stikstofgas wordt het zuurstofgehalte in de ladingtanks naar beneden gebracht tot een veilig percentage van 5 procent. Vanwege het explosiegevaar zijn ladingtanks van zeeschepen met gevaarlijke en brandbare stoffen altijd inert. Hoewel dat voor binnenvaarttankers niet verplicht is, accepteren zeeschepen geen tankers meer die niet inert zijn. Daardoor wordt de Ship to Ship transfer in havens als Rotterdam en Amsterdam bemoeilijkt en vertraagd. De nieuwe service van MariFlex kan het laden en lossen versnellen. De eerste schepen worden met een mobiele installatie op de kade inert gemaakt, maar in de toekomst wil MariFlex een vaste installatie neerzetten.

Ontgaste schepen

De schepen die er gebruik van maken moeten wel ontgast zijn. Schepen tegelijkertijd ontgassen en inert maken kan MariFlex op dit moment nog niet. Dat kan wel met de MVRU-1100 (Mobile Vapour Recovery Unit), die binnen enkele maanden ingezet wordt. Deze mobiele installatie zuigt alle dampen uit het schip en stuurt die naar een koeling, waar ze met behulp van stikstof weer vloeibaar worden gemaakt en opgevangen. Daarbij wordt de emissie van Vluchtige Organische Koolwaterstoffen (VOC’s ) tot de wettelijke waardes gereduceerd.

Totaalpakket

Door het aanbieden van een totaalpakket aan diensten wil MariFlex een centralere rol spelen bij Ship to Ship transfers. ‘We kunnen de totale coördinatie op ons nemen. Van het inert maken en ontgassen van schepen tot het laden en lossen van het zeeschip zelf. Zo boeken we grote tijdwinst voor onze klanten’, zegt commercieel directeur Edwin van Noord.

MariFlex verhuisde in juni van de Koningin Wilhelminahaven in Vlaardingen naar een nieuwe locatie aan de Maassluissedijk. Daar heeft het bedrijf de beschikking over een eigen kade met een 60 meter lange steiger, waar binnenvaartschepen tot 135 meter lengte kunnen afmeren. In de nieuwe hal is ruimte voor de opslag van onderdelen en producten als pompen, powerpacks, slangen en andere materiaal. Verder is er een werkplaats waar MariFlex zijn powerpacks, brandblus-units en hydraulische portable pompen produceert. (HH)

MariFlex inert binnenvaarttankers | Schuttevaer.nl

MariFlex inert binnenvaarttankers

MariFlex uit Vlaardingen inert sinds kort binnenvaarttankers. De schepen kunnen aan de eigen steiger van het bedrijf inert gemaakt worden, zodat ze daarna zeeschepen kunnen lossen via Ship to Ship transfer.

MariFlex inert binnenvaarttankers

Met stikstofgas wordt het zuurstofgehalte in de ladingtanks naar beneden gebracht tot een veilig percentage van 5 procent. Vanwege het explosiegevaar zijn ladingtanks van zeeschepen met gevaarlijke en brandbare stoffen altijd inert. Hoewel dat voor binnenvaarttankers niet verplicht is, accepteren zeeschepen geen tankers meer die niet inert zijn. Daardoor wordt de Ship to Ship transfer in havens als Rotterdam en Amsterdam bemoeilijkt en vertraagd. De nieuwe service van MariFlex kan het laden en lossen versnellen. De eerste schepen worden met een mobiele installatie op de kade inert gemaakt, maar in de toekomst wil MariFlex een vaste installatie neerzetten.

Ontgaste schepen

De schepen die er gebruik van maken moeten wel ontgast zijn. Schepen tegelijkertijd ontgassen en inert maken kan MariFlex op dit moment nog niet. Dat kan wel met de MVRU-1100 (Mobile Vapour Recovery Unit), die binnen enkele maanden ingezet wordt. Deze mobiele installatie zuigt alle dampen uit het schip en stuurt die naar een koeling, waar ze met behulp van stikstof weer vloeibaar worden gemaakt en opgevangen. Daarbij wordt de emissie van Vluchtige Organische Koolwaterstoffen (VOC’s ) tot de wettelijke waardes gereduceerd.

Totaalpakket

Door het aanbieden van een totaalpakket aan diensten wil MariFlex een centralere rol spelen bij Ship to Ship transfers. ‘We kunnen de totale coördinatie op ons nemen. Van het inert maken en ontgassen van schepen tot het laden en lossen van het zeeschip zelf. Zo boeken we grote tijdwinst voor onze klanten’, zegt commercieel directeur Edwin van Noord.

MariFlex verhuisde in juni van de Koningin Wilhelminahaven in Vlaardingen naar een nieuwe locatie aan de Maassluissedijk. Daar heeft het bedrijf de beschikking over een eigen kade met een 60 meter lange steiger, waar binnenvaartschepen tot 135 meter lengte kunnen afmeren. In de nieuwe hal is ruimte voor de opslag van onderdelen en producten als pompen, powerpacks, slangen en andere materiaal. Verder is er een werkplaats waar MariFlex zijn powerpacks, brandblus-units en hydraulische portable pompen produceert. (HH)