Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

‘NMa benadeelt binnenvaart’

GORINCHEM

‘Het beleid van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) leidt tot benadeling van de binnenvaartsector ten opzichte van bijvoorbeeld de agrarische sector.’ Dat stelde Hans Megens, commissaris van de schipperscoöperatie NPRC, dinsdag op de CBRB-bijeenkomst ‘Coöperatief Ondernemen’. Die werd gehouden voor de opening van de vakbeurs Construction & Shipping Industry in Gorinchem. Het kwam er tot een heftige woordenwisseling met mr Martijn Rijke, programmamanager transport van de NMa.

1 / 2
'NMa benadeelt binnenvaart'

'NMa benadeelt binnenvaart'

NPRC-commissaris Megens geprikkeld op CBRB-themabijeenkomst: ‘Niemand begrijpt wat u doet’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (16)
  • Sjaak van Wijk

    Borealis,
    Euforie; is volgens mij in de aanhef al weggeschreven, en ik denk uit Uw reactie op te maken dat U er niet van overtuigd bent dat er werkelijk organen zijn die naar hun leden luisteren.

    Dat geeft meer de status van de leden aan, dan de bestuurders die volgens mij een uitvoerend orgaan zijn.

    Maar ik heb het al diverse malen aangehaald, als lid van welke organisatie dan ook, zul je alert op het reilen en zijlen van het bestuur moeten zijn en zeker een richting aan het dagelijks bestuur en kantoor medewerkers moeten kunnen geven.

    Dus niet met je mobiel, of welk sociaal media dan ook, naar vrienden, familie of de collega’s mopperen, maar daar waar het zoden aan de dijk kan zetten, en dat bedoelde ik ook met die 80/90% evt. georganiseerd, daar wordt de vuist pas echt sterk van, als je die zou willen maken.

    Voor hen die niet zijn aangesloten, bedenk dat je met een lidmaatschap het verschil kunt maken, niet met schelden, of vanaf de zijlijn af te wachten.

    En, het aansturen van de politiek gaat echt veel beter door één orgaan, als vertegenwoordiger, dan door een paar duizend verschillende individuen met evenveel verschillende meningen, zelfs als ze máár, door die 100 man van Frank Galle (sorry Frank) worden vertegenwoordigd.
    Maar ook hier blijft de vinger aan de pols, en om U gerust te stellen, wij blijven hier wel op de hoogte, en staan volgens mij minder ver van het bestuur, dan door vele veronderstelt, of zelfs aangevoerd om niet te participeren.

  • Borealis

    Sjaak van Wijk,

    \”Groene petjes voor samenwerking organisaties\”

    Een warrig verhaal, maar dat zal wel komen uit euforie over het behaalde resultaat, maar ik hoop van ganse harte voor U en de rest van de Nederlandse binnenvaart, dat we er in de nabije toekomst niet achter moeten komen op gescheept te zijn met een instituut die op dictatoriale manier gestuurd word door een paar personen en waar wij als ondernemers geen enkele sturing aan kunnen geven.

    U schrijft een kleine 40jaar mee te lopen bij verschillende sociaal economische organisaties, dan moet U toch ook weten dat hoe verder U van het bestuur verwijderd bent hoe minder de inspraak van de leden is.

    Al waren alle binnenvaart ondernemers georganiseerd, dan nog kun je geen invloed uitoefenen op de NMa, die wordt door de Politiek gestuurd en daardoor niet voor onderhandelingen vatbaar, of het zal moeten zijn dat er zoveel socialen onlusten komen dat de overheid ingrijpt met andere wetgeving.

    Mvg,

  • Sjaak van Wijk

    2 keer.

    Ieder zal begrepen hebben dat ik voorstander ben, maar het was niet de bedoeling, om zoveel te plakken.

    Sorry

  • Sjaak van Wijk

    Hallo Borealis,
    “Groene petjes voor samenwerking organisaties”
    Hoewel ik mij er terdege van bewust ben, dat hiermee niet alles wordt opgelost en het gevoel, “ONS KAN NIETS MEER GEBEUREN, NU KOMT ALLES GOED” hier aan boord nog lang niet zal zegevieren. MAAR ,,,,,,,,,,,,. Ik had er wel met een groene pet bij willen zijn.
    Na toch een kleine 40 jaar rond te hebben gekeken in en bij div. soc. economische organisaties opgeteld met de ervaringen van ups en downs, van zowel de economie, als in de organisaties, daaraan gekoppeld de verandering in dit tijdsbestek, is het sowieso een lachertje dat we door ca. 100 man/vrouw moeten worden vertegenwoordigd (met dank aan de telling van Frank Galle).
    Was de binnenvaart maar zo goed georganiseerd, dat er werkelijk 100 mensen nodig waren om dat kantoor te runnen, zo’n ca. 80/90 % georganiseerde collegas dus.
    Om dat bij benadering te bereiken zouden we b.v. kunnen ophouden elkaar overal de schuld van te geven, de modder niet naar de collega gooien, maar samen met die collega op Drakenjacht te gaan.
    Dan was de Drakentemmer waarschijnlijk bij ons zelf in dienst, en hadden we ook b.v. geen aparte sponsoring van het B.V.B. nodig, dit zouden we royaal uit eigen middelen ophoesten, zoals het eigenlijk, bij elk zich zelf respecterend bedrijf gaat wat aan reclame en klantenwerving doet.

    Het doet inderdaad pijn als enkele zich niet in het samengaan kunnen vinden, waarschijnlijk ook zeer gewaardeerde en ervaren krachten, maar zo gaat dat in een democratie, je vraagt wat, geeft wat, en een enkele keer gaat dat te ver, en haakt er een af. Maar voor mij is het belangrijk dat oud zeer wordt vermeden, want dat werkt in haast alle gevallen verlammend, zet die ervaring van dat oud zeer om in ervaring, zodat je de evt. valkuilen beter ziet aankomen.

    Ik denk als we dan de stoute schoenen aantrekken, en als één breed front opereren b.v. die Draak (NMa) tot orde roepen, maar ook zeker veel meer andere onderwerpen, zoals regelgeving nationaal, en zelfs ook internationaal beduidend sterker in die schoenen staan.
    Daarnaast valt te denken aan het weer vlot trekken en behouden van een normale CAO (bindend) voor de binnenvaart, zodat de instroom misschien ook weer wat van de grond komt, en een schoolverlater misschien dan ook weer een opvolger kan zijn, die voor onze doorstroming moet zorgen.
    Zo kan ik nog even doorgaan met opsommen van de vele voordelen, ik ben dan ook optimist, en vind het dus jammer dat ik gister daar geen bijdrage heb kunnen leveren, door daar te zitten met een groene pet, en de mensen te bedanken dat ze eindelijk eens wat proberen op te tuigen wat ik nog niet in die vorm kende.
    Voor de pessimisten onder ons, het verleden heeft vele goede, maar nog nóóit één breed front gevormd, dus voor mij groen petje op.
    Hallo Borealis,
    “Groene petjes voor samenwerking organisaties”
    Hoewel ik mij er terdege van bewust ben, dat hiermee niet alles wordt opgelost en het gevoel, “ONS KAN NIETS MEER GEBEUREN, NU KOMT ALLES GOED” hier aan boord nog lang niet zal zegevieren. MAAR ,,,,,,,,,,,,. Ik had er wel met een groene pet bij willen zijn.
    Na toch een kleine 40 jaar rond te hebben gekeken in en bij div. soc. economische organisaties opgeteld met de ervaringen van ups en downs, van zowel de economie, als in de organisaties, daaraan gekoppeld de verandering in dit tijdsbestek, is het sowieso een lachertje dat we door ca. 100 man/vrouw moeten worden vertegenwoordigd (met dank aan de telling van Frank Galle).
    Was de binnenvaart maar zo goed georganiseerd, dat er werkelijk 100 mensen nodig waren om dat kantoor te runnen, zo’n ca. 80/90 % georganiseerde collegas dus.
    Om dat bij benadering te bereiken zouden we b.v. kunnen ophouden elkaar overal de schuld van te geven, de modder niet naar de collega gooien, maar samen met die collega op Drakenjacht te gaan.
    Dan was de Drakentemmer waarschijnlijk bij ons zelf in dienst, en hadden we ook b.v. geen aparte sponsoring van het B.V.B. nodig, dit zouden we royaal uit eigen middelen ophoesten, zoals het eigenlijk, bij elk zich zelf respecterend bedrijf gaat wat aan reclame en klantenwerving doet.

    Het doet inderdaad pijn als enkele zich niet in het samengaan kunnen vinden, waarschijnlijk ook zeer gewaardeerde en ervaren krachten, maar zo gaat dat in een democratie, je vraagt wat, geeft wat, en een enkele keer gaat dat te ver, en haakt er een af. Maar voor mij is het belangrijk dat oud zeer wordt vermeden, want dat werkt in haast alle gevallen verlammend, zet die ervaring van dat oud zeer om in ervaring, zodat je de evt. valkuilen beter ziet aankomen.

    Ik denk als we dan de stoute schoenen aantrekken, en als één breed front opereren b.v. die Draak (NMa) tot orde roepen, maar ook zeker veel meer andere onderwerpen, zoals regelgeving nationaal, en zelfs ook internationaal beduidend sterker in die schoenen staan.
    Daarnaast valt te denken aan het weer vlot trekken en behouden van een normale CAO (bindend) voor de binnenvaart, zodat de instroom misschien ook weer wat van de grond komt, en een schoolverlater misschien dan ook weer een opvolger kan zijn, die voor onze doorstroming moet zorgen.
    Zo kan ik nog even doorgaan met opsommen van de vele voordelen, ik ben dan ook optimist, en vind het dus jammer dat ik gister daar geen bijdrage heb kunnen leveren, door daar te zitten met een groene pet, en de mensen te bedanken dat ze eindelijk eens wat proberen op te tuigen wat ik nog niet in die vorm kende.
    Voor de pessimisten onder ons, het verleden heeft vele goede, maar nog nóóit één breed front gevormd, dus voor mij groen petje op.

  • gerrit

    Op dit artikel is maar een antwoord!De nma wil de schippers laten werken zonder inkomsten maar wel de schepen optimaal inzetten en bijhouden.De heer Jonker zijn standpunt is van IKKE EN HEBBEN! Waarom moet de schipper klant vriendelijk zijn als klant en NMA de binnenvaart niet voor zijn werk en matriaal wil betalen?(onvriendelijk is) 1 of 2 weken van bezinning alle schepen gelijktijdig op vakantie

  • Borealis

    Sjaak van Wijk ,

    “Maar nu denk ik dat er ergens een DRAAK is geschapen, die niet meer is te sturen,“

    Als een individu alleen tegen de NMa denkt te moeten vechten, dan is het zeker een ‘ontembare draak’ die je tegenover je treft, maar sta je met een groot deel van de binnenvaart tegenover de NMa en ben je niet bang om te vechten, dan is die draak van U niet meer als een lam die te slachtbank word gedragen.

    Maar om dat lam zover te krijgen moet je met een overgrote meerderheid je tanden laten zien en zal je niet bang moeten zijn om impopulaire acties te voeren en dat is het probleem in de binnenvaart, daar voor moet je als binnenvaart samenwerken.

    Samenwerken door schippers (ondernemers) onderling is in het verleden al een ‘onmogelijke zaak gebleken, vele van ons zijn het avontuur met de ‘federatie van schippers bonden’ nog niet vergeten, dat is een totale mislukking geworden en als je dan een samenwerking wenst aan te gaan met ook nog de bevrachters en weet ik veel, welke groepen nog meer, dan streef je helemaal naar een utopie, plus je weet niet of jouw belangen wel in goede handen zijn.

    Dus hoe ga je die “draak”bevechten?

    Dat is simpeler dan het op het eerste gezicht lijkt, je begint met op richten van een actiegroep, dan probeer je zoveel mogelijk gelijk gestemden te vinden en als er genoeg collega’s zijn en dat moet minimaal de helft van de totale binnenscheepvaart zijn, dan stel je een eisenpakket samen waar je al jou wensen in op tekent en daar ga je mee aan de slag, wil je opponent dan niet op je eisen ingaan, gooi je de heleboel plat en binnen een paar dagen is een groot deel van je eisenpakket………..

    Ziet U, hoe onzinnig het bovenstaande heden ten dage is?

    Vechten tegen de NMa is vechten tegen windmolens, zolang een merendeel niet het zelfde doel voor ogen heeft.
    Want wat is het probleem waar we in de binnenvaart mee kampen, dat is volgens mij de gigantische overcapaciteit die ontstaan is door de niet te stoppen nieuwbouw golf, die ondanks de crisis nog steeds niet geheel gestopt is en hoe ga je dat bestrijden, een nieuwe sloopregeling, ik denk van niet, die laatste paar spitsen en kempenaars laten slopen zet geen zoden aan de dijk.

    Dan blijft alleen de hoop op een aantrekkende economie nog over en dat kan als je de analisten mag geloven nog wel een decennia duren, maar van de andere kant komt er volgens de Duitse econoom Daniel Gros een nieuwe bankencrisis op ons af en dat hoeft voor de binnenvaart in het algemeen niet slecht te zijn, daardoor kunnen de banken gedwongen worden om de verlies gevende hypotheken af te schrijven en daarmee tot executie overgaan van veel verlies leidende binnenvaart bedrijven.
    Aangezien de banken niet staan te springen om faillissementen van nieuwe hypotheken te voorzien zal het wel een hele tijd duren voor die schepen weer in de vaart zijn, zodat de overgebleven bedrijven weer een genormaliseerd vracht tarief kunnen bedingen, maar ja, dat laatste is wishful thinking van mijn kant.

    M.v.g.

  • M.W.de Korte Szn

    Dit alles lezende kan ik mij de ergernis over de NMA en Brusselse regelgeving goed voorstellen .
    Ook de vaak onzinnige regelgeving van de CCR is ergerlijk , vooral nog goedee schepen van wat oudere datum . Ooit heb ik gevaren met een gemotorizeerd sleepschip en daar was niets mis mee , ook zonder al die regelgeving werkte alles prima . Na wat renovatie was het wooncomford wel niet zoals op de huidige nieuwbouw maar alleszins aanvaardbaar . Nu wordt veel plezier in het vak bedorven door bemoeizucht uit EU regelgeving .
    In de jaren zeventig van de vorige eeuw brachten vooruitstrevende schippers hun schepen onder Zwitserse vlag en dat was veel voordeliger en gaf een beter economisch resultaat . Schepen zijn nu eenmaal eenvoudig uit te vlaggen en zo kun je veel Brusselse regelgeving en NMA invloed overboord gooien . Iets om over na te denken , mits uw financier er mee instemd .
    MdK-szn.

  • Skipper

    Alex@, waarom op zo\\\’n zielige toon een verhaaltje schrijven? Toon met alle dat je ballen hebt, gewoon neer leggen die schepen, moet e zien of de NMA erwat tegen kan doen. Afspraken maken en Imperial ed. laten zien dat de kleine ondernemer zeker wel een vinger in de pap heeft. KOM OP LAAT JE ZIEN EN HOREN

  • hmmm

    Beste Alex,

    U begrijpt het na dik jaar crisis nog niet zal het nog een keer zeggen.
    HET IS ONS EIGEN STOMME ROTSCHULD DAT WE DAT ALLEMAAL DOEN EN VERDER NIEMAND ANDERS!!!

  • Alex

    Meneer Jonkman kan het mooi brengen.
    Iedereen op kosten besparen maar de top van het bedrijf wel bonussen krijgen als ze het zo goed gedaan hebben met besparen voor het bedrijf.
    Al dat besparen word op de transporteur afgewimpeld.
    De vracht omlaag de kosten omhoog er valt bij ons niet zoveel te besparen mr Jonkman.
    VAN ijmuiden naar maastricht drijven ja 300 ltr gasolie winst personeel naar het minimum en zelf je eigen wegcijferen zijn de sleutelwoorden van het varend bestaan aan het worden.
    Maar wel van onze service gebruik maken geen geld geen service.
    laad en lostijden bijv we stellen ons klakkeloos 48 uur ter beschikking dit houd in we gewoon maar moeten opdraven als het de laad/losplaats uitkomt.
    Maar als de kraan stuk gaat heb je niks te melden valt in de lostijd.
    Maar als wij een storing hebben wordt er gelijk een claim gesteld als het laden/lossen stil staat.
    Onze bedrijfstak pleegt vrijwel gratis transport en dat word door een paar grote multinationals bepaald zien ons als een leuk speeltje wat alles maar accepteerd als het maar goedkoop is.
    Begin en behoorlijk zat van te worden dat het alleen maar slechter gaat.jammer dat een mooie sectorniet zelf de touwtjes in handen kan houden.
    Schade beprken is hierin een sleutelwoord schijnbaar maar hoe lang nog??????????????

  • Sjaak van Wijk

    Hallo,

    Kop,,,,NMa benadeeld binnenvaart.

    Zal ongetwijfeld aanslaan bij diegene die in het varend bedrijfsleven hun boterham met varen proberen te verdienen.
    Enkele zullen hun schouders ophalen, die hebben zich hier al bij neergelegd,,,, maar gelukkig lees ik ook dat er nog andere zijn met de gedachte dat de broek van de NMa erg ruim moet zitten, ik heb al wel eens her en der gevraagd waar we het waarheidsgehalte van deze club kunnen toetsen, om zonder in de paskamer stiekum door het gordijn te moeten gluren, dus, om te weten of deze broek wel aan de juiste instantie is verstrekt, of toch door de gebruiker zelf wat is aangepast.
    Kort gezegd, er is mij nog geen goed antwoord gegeven, waar we ons kunnen inlezen zoals bij onze lokale wetgeving, ik doel dan meer op b.v. de MEMORIE VAN TOELICHTING.
    Voorlopig zie ik dit zoals in het verleden waar de toenmalige controleurs van de Rijnvaartcomissie net hun overgang maakten naar de Scheepvaartinspectie, nl. nieuwe wetgeving, uitvoering, en handhaving,,,, Scheepseigenaren en Werven in verwarring achterlatend,(de uitleg van de verschillende landen nog buiten beschouwing gelaten).
    Hoe moesten wat dat indertijd te lijf?
    Ik heb me tijdelijk op bepaalde gedeeltes van de Staatscourant gestort, om bepaalde uitleg van deze mensen te weerleggen.
    Maar nu denk ik dat er ergens een DRAAK is geschapen, die niet meer is te sturen, of evt. terug naar het drakenhok te dirigeren om uit te leggen wat er redelijkerwijs van een Draak verwacht mag worden.

    Zij er ook al DRAKENTEMMERS uitgevonden????

    Lijkt mij moeilijk te vinden, als ik de verschillende vertellers hoor zeggen dat men er bij de NMa niet voor terugdeinst, mensen op persoon te bedreigen met boetes die normaal, en nu zeker niet zijn te overbruggen (bedragen met zes cijfers zij geen uitzondering).

  • anton van megen

    Rijke gaf toe dat het economisch geen verschil maakt, maar juridisch wel. ‘Een reder beslist zelfstandig, bij samenwerkende schippers gebeurt het na onderlinge afstemming.”

    Beste Martin

    Als je goed geciteerd bent, dat weet je maar nooit,dan kraam je onzin uit. Een cooperatie is
    juridisch 1 entiteit net als een reder 1 entiteit is.

    “Veelal wordt ook gedacht dat coöperaties mogen groeien tot 500.000 ton, maar die bovengrens wordt bepaald door de Mededingingswet en die ligt een stuk lager”

    Het klopt dat de regel van de 500.000 ton niet conflicterend mag zijn met de mededingingswet, maar daar staat helemaal niets in over aantal tonnages. En ik ken de wetten inmiddels net zo goed als jij we hebben er de afgelopen jaren zo’n 12 keer over gediscuteerd en ben ik verhoord. Je komt met niets nieuws behalve intimidatie.

    wat is jullie belang bij deze intimidatie….

  • Gerrie

    Moet je eens op de beurs prijzen vragen van radars: allemaal €12000 incl plaatsen en gps kompas. Hoezo geen prijsafspraken

  • harry

    Dat Imprial met allerlei maatschappijen degrootste bevrachter is en de prijs erg kan be invloeden is niet ergvolgens NMa,dit mag want dat houdt de prijs lekker laag voor de binnenvaart.

  • Jantje

    Vrachtprijs verlaging natuurlijk.
    De overslagkosten zijn omhoog gegaan omdat de overslag bedrijven de energie kosten doorberekenen.
    Het vervoer is de sluitpost, dus als je nog wat wil vervoeren dan moet het goedkoper.

    Succes allemaal maar dan ga ik met p mee.

    Laten we lekker allemaal eens stoppen met varen gewoon 2 weken tegen de kant.

  • p

    als het nog goedkoper moet dan stop die 2 miljoen ton maar lekker in een trein of vrachtwagen deze gaat dan liever in de bijstand dan heb ik een betre bestaan

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook