Onthaasting ketenregisseurs in voordeel containerbinnenvaart

Verladers en logistieke dienstverleners in het containervervoer zullen door de ingezakte vraag naar producten tijd nemen voor onthaasting in de keten en daarnaast is er meer aandacht voor duurzaam transport. Dat betekent dat verladers wellicht vaker gaan kiezen voor binnenvaart ten koste van het wegvervoer. Dat voorspelt transportonderzoeksbureau NEA in de Korte Termijn Voorspeller, een nieuwe kwartaalvoorspelling voor het goederenvervoer.

Voor de binnenvaart is de verwachting dat het vervoersvolume dit jaar met acht procent daalt ten opzichte van 2008 en daarmee is de binnenvaart beter af dan spoor (-10%) en weg (-11%). Voor 2010 wordt een verdere daling van twee procent voorzien. In twee jaar tijd daalt daarmee het totale volume van 301 naar 270 miljoen ton. De eerst drie kwartalen van 2009 is de daling tien procent, in het laatste kwartaal wordt een daling van drie procent verwacht. Pas eind 2010 wordt weer een lichte groei verwacht. De grootste dalingen zijn te zien in de metaal, chemie en eindproducten en containers. NEA spreekt van een dramatische volumedaling in het goederenvervoer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Onthaasting ketenregisseurs in voordeel containerbinnenvaart | Schuttevaer.nl

Onthaasting ketenregisseurs in voordeel containerbinnenvaart

Verladers en logistieke dienstverleners in het containervervoer zullen door de ingezakte vraag naar producten tijd nemen voor onthaasting in de keten en daarnaast is er meer aandacht voor duurzaam transport. Dat betekent dat verladers wellicht vaker gaan kiezen voor binnenvaart ten koste van het wegvervoer. Dat voorspelt transportonderzoeksbureau NEA in de Korte Termijn Voorspeller, een nieuwe kwartaalvoorspelling voor het goederenvervoer.

Voor de binnenvaart is de verwachting dat het vervoersvolume dit jaar met acht procent daalt ten opzichte van 2008 en daarmee is de binnenvaart beter af dan spoor (-10%) en weg (-11%). Voor 2010 wordt een verdere daling van twee procent voorzien. In twee jaar tijd daalt daarmee het totale volume van 301 naar 270 miljoen ton. De eerst drie kwartalen van 2009 is de daling tien procent, in het laatste kwartaal wordt een daling van drie procent verwacht. Pas eind 2010 wordt weer een lichte groei verwacht. De grootste dalingen zijn te zien in de metaal, chemie en eindproducten en containers. NEA spreekt van een dramatische volumedaling in het goederenvervoer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer