Op Urk wacht een stapeltje containers

De containerlijndienst Shuttle Amsterdam doet sinds oktober ook Urk aan in zijn ‘rondje IJsselmeer’ met terminals in Amsterdam, Kampen en Harlingen. De drie maanden proeftijd zijn voorbij en Barge Terminal Urk opereert nog steeds. ‘Het rondje is qua volume niet toegenomen, maar het heeft ons wel de ogen geopend’, zegt de Urker transportondernemer Jan Mulder.

Op Urk wacht een stapeltje containers

Daarbij doelt hij op de mogelijkheden die zijn ontstaan door in de haven van Urk een binnenvaartterminal te openen. Hierdoor kunnen ondernemers hun handel ook vanuit Urk laten verschepen, naar bijvoorbeeld Rotterdam. Van daaruit komen nu ook drie schepen per week lossen, terwijl Shuttle Amsterdam eens per week Urk aandoet. Het volume is voor Mulder nog niet zo interessant, meer telt voor hem de ontwikkeling op lange termijn. ‘De haven van Urk is te klein en te vol voor meer vrachtschepen. We kunnen ons nu prima redden in nauwe samenspraak met de gemeente en de havendienst. Normaal gesproken liggen er wat kleine vissersboten en wordt er onderhoud gepleegd aan woonarken. Maar voor een 110-meterschip moet alles aan de kant.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Op Urk wacht een stapeltje containers | Schuttevaer.nl

Op Urk wacht een stapeltje containers

De containerlijndienst Shuttle Amsterdam doet sinds oktober ook Urk aan in zijn ‘rondje IJsselmeer’ met terminals in Amsterdam, Kampen en Harlingen. De drie maanden proeftijd zijn voorbij en Barge Terminal Urk opereert nog steeds. ‘Het rondje is qua volume niet toegenomen, maar het heeft ons wel de ogen geopend’, zegt de Urker transportondernemer Jan Mulder.

Op Urk wacht een stapeltje containers

Daarbij doelt hij op de mogelijkheden die zijn ontstaan door in de haven van Urk een binnenvaartterminal te openen. Hierdoor kunnen ondernemers hun handel ook vanuit Urk laten verschepen, naar bijvoorbeeld Rotterdam. Van daaruit komen nu ook drie schepen per week lossen, terwijl Shuttle Amsterdam eens per week Urk aandoet. Het volume is voor Mulder nog niet zo interessant, meer telt voor hem de ontwikkeling op lange termijn. ‘De haven van Urk is te klein en te vol voor meer vrachtschepen. We kunnen ons nu prima redden in nauwe samenspraak met de gemeente en de havendienst. Normaal gesproken liggen er wat kleine vissersboten en wordt er onderhoud gepleegd aan woonarken. Maar voor een 110-meterschip moet alles aan de kant.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer