Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Containerschipper vecht walstroomplicht aan

Dordrecht

Binnenvaartcontainerschepen waarvan de gangboorden zijn versmald om meer containers te kunnen laden moeten worden ontheven van de verplichting walstroom te gebruiken. Het risico dat iemand over de kabel struikelt of uitglijdt en overboord valt is veel te groot.

‘Kabels maken gangboord levensgevaarlijk’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)
  • H. A. van Laak

    Het is de Ned uitvoering de Duitse eist voorheen dat er een breed gangboord aan een zijde moet zijn. Het in eigen voet schieten is hier erg groot Aan de wal worden via verende draad kabels en daar onder elektrische kabels afstanden overbrugt.

  • jozef hompus

    En varen ze niet altijd kontainers staat er nog een luikenwagen waar je toch al niet voorbij komt. Zeg toch eenvoudigweg wij van de nieuwbouwschepen die werkelijk alles elektrisch hebben en dag en nacht stroom nodig hebben willen die hoge walstroomtarieven niet betalen, zelf draaien kost minder.

  • Oege Joh. Brink

    Ten eerste zijn de gangboorden niet versmald (versmallen = smaller maken) maar de containerschepen zijn zo gebouwd. Dan neme men voor de gangboorden vooral geen traanplaat, want dat wil niet zo glimmen. Vervolgens last men ca. 1 M. rondom de middenbolders spekgladde RVS nopjes en schuurt de rest van het gangboord met waterproof 800 glad en lakt het af. Dan komt de S.I. en zegt ,, schipper het ziet er keurig uit’’ en schrijft het certificaat uit. Kort samengevat, gangboorden te smal en (vaak)te glad.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook