Column: Verkeerde keuzes

Door Kees de Vries

Wat hebben een vuurwerkramp in Enschede (2000), een dijkdoorbraak in Wilnis (2003), een ontsporende nieuwe sneltram tussen Rotterdam en Den Haag (2010), treinen die bij de eerste sneeuwvlok niet meer willen rijden (elk jaar opnieuw) en een sluisdeur die naar beneden komt vallen (2012) met elkaar te maken? Op het eerste gezicht niets, maar het staat voor een bepaald beeld van een land, dat steeds minder aanspreekt.
Het kan natuurlijk toeval zijn en ik geloof niet in complottheorieën. Maar ik heb steeds vaker het gevoel dat sprake is van een patroon, waarbij we door bezuinigingen, gemakzucht en een verkeerde keuzes, kwaliteit inleveren. Verdient ons land nog wel de tripple A-status voor excelleren? Nog steeds zijn wij een land waar internationaal behoorlijk tegenop wordt gekeken, vanwege ons gevecht tegen het water, de open samenleving en het succes van onze handel. Maar hoe lang kunnen we de schijn nog ophouden?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Column: Verkeerde keuzes | Schuttevaer.nl

Column: Verkeerde keuzes

Door Kees de Vries

Wat hebben een vuurwerkramp in Enschede (2000), een dijkdoorbraak in Wilnis (2003), een ontsporende nieuwe sneltram tussen Rotterdam en Den Haag (2010), treinen die bij de eerste sneeuwvlok niet meer willen rijden (elk jaar opnieuw) en een sluisdeur die naar beneden komt vallen (2012) met elkaar te maken? Op het eerste gezicht niets, maar het staat voor een bepaald beeld van een land, dat steeds minder aanspreekt.
Het kan natuurlijk toeval zijn en ik geloof niet in complottheorieën. Maar ik heb steeds vaker het gevoel dat sprake is van een patroon, waarbij we door bezuinigingen, gemakzucht en een verkeerde keuzes, kwaliteit inleveren. Verdient ons land nog wel de tripple A-status voor excelleren? Nog steeds zijn wij een land waar internationaal behoorlijk tegenop wordt gekeken, vanwege ons gevecht tegen het water, de open samenleving en het succes van onze handel. Maar hoe lang kunnen we de schijn nog ophouden?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer