Manders levert Christiana in bij bank

Hans Manders stopt met de Dortmunder Christiana, want hij moet het schip inleveren bij de bank. Deze beslissing viel, omdat de Christiana te weinig opvaart om de kosten te kunnen dekken. Hans heeft het geaccepteerd. Bang dat hij straks aan de wal niet in zijn onderhoud zal kunnen voorzien is hij niet.

Hans Manders

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Ik ben in 2007 met dit schip begonnen. Ik kreeg haar bij de bank gefinancierd, maar dat was vóór de crisis. Dan begin je met schuld en is het moeilijker om het vol te houden dan iemand die minder schuld heeft. Het brengt nu gewoon te weinig op. Personeel is, gezien de huidige inkomsten, te duur en ik heb best veel pech gehad. Er is met dit schip wel geld te verdienen, maar momenteel is het heel erg moeilijk.’
Manders is er niet rouwig meer om. Hij vindt de veranderde mentaliteit in de moderne binnenvaart een groter probleem, dan zijn economische situatie. ‘Het grootste probleem dat ik met de binnenvaart heb is het gejaag. Tegenwoordig heeft niemand meer ergens tijd voor en velen weten niet eens meer wat afstoppen betekent. Daarnaast zijn de overgebleven ligplaatsen meestal niet aangepast aan de tijd. Als er twee 135-meters op liggen is het vol. Dat er ligplaatsen verdwijnen maakt het voor schepen die niet continu varen moeilijk om ergens rustig te liggen. Ik heb geaccepteerd dat de binnenvaart is veranderd, maar eigenlijk vind ik het erger dan dat ik moet afhuizen.’

Vergrijzing

De toekomst ziet er voor de schepen in zijn tonnenmaat waarschijnlijk niet zo goed uit, verwacht Manders. Want veel oudere ondernemers gaan stoppen en opvolging is er nauwelijks. ‘Er is het probleem van de vergrijzing en jongeren kiezen er niet voor. De jeugd heeft doorgaans liever een groter schip. Daarbij is het moeilijk om aan de toekomstige eisen te voldoen. Dit probleem speelt in heel de kleinere binnenvaart. Ze zeggen wel dat ze de kleinere schepen willen behouden, maar door de eisen worden we uitgemoord.’

Hij ziet een parallel met de enkelwandige tankvaart. ‘Ook in die markt zie je dat de schepen geen geld kunnen loskrijgen om klasse te maken en dan houdt het op.’

Manders heeft er geen zicht op of hij de enige in zijn tonnenmaat is met financiële problemen. Inzicht in cijfers van collega’s heeft hij niet. Maar dat zou ook geen verschil hebben gemaakt. ‘Ik denk niet dat het wat had uitgemaakt als ik had geweten wat anderen opvaren.’

Om de markt gezonder te maken ziet hij als enige oplossing een wet die grotere schepen verbiedt met kleinere partijen te varen. ‘Nu zie je grote schepen met 600 ton varen. Dat zouden ze moeten verbieden. Daarnaast ben ik voorstander van een beurs.’

Loondienst

Manders is van de wal en koos op zijn 17de voor de binnenvaart, omdat het leven en het beroep hem aansprak. Hij leerde de sector kennen, omdat zijn zwager voer en hij enige tijd een relatie met een schippersdochter had. Hij werkte afwisselend in loondienst en als zelfstandige. Met zijn andere ondernemingen liep het beter af, dan met dit schip. Als hij straks is afgehuisd trekt hij in bij zijn ex-vrouw. ‘Ik ga tijdelijk bij haar wonen, totdat ik mijn leven weer op de rails heb. Ik moet ergens heen. We zijn destijds goed uit elkaar gegaan. We hebben er beiden geen problemen mee om het zo op te lossen.’

Hij verwacht in loondienst te gaan varen, want de vraag naar personeel voor de varende functies is groot. ‘Ik heb een patent tot Mannheim, moet nog een reis op de Oostenrijkse Donau en dan heb ik dat Streckenpatent ook. Ik ben al gebeld of ik een schip wil wegbrengen, omdat opgeleid personeel moeilijk te krijgen is. Er is werk genoeg. Ik zal heus wel aan de bak komen.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Christiana. Lengte: 67 meter. Breedte: 8,26 meter. Diepgang: 2,53 meter. Tonnage: 847. Europanummer: 02309746. Motor: Deutz, 620 pk. Thuishaven: Almere. Bouwjaar: 1956. Eigenaar: Manders.

Manders levert Christiana in bij bank | Schuttevaer.nl

Manders levert Christiana in bij bank

Hans Manders stopt met de Dortmunder Christiana, want hij moet het schip inleveren bij de bank. Deze beslissing viel, omdat de Christiana te weinig opvaart om de kosten te kunnen dekken. Hans heeft het geaccepteerd. Bang dat hij straks aan de wal niet in zijn onderhoud zal kunnen voorzien is hij niet.

Hans Manders

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Ik ben in 2007 met dit schip begonnen. Ik kreeg haar bij de bank gefinancierd, maar dat was vóór de crisis. Dan begin je met schuld en is het moeilijker om het vol te houden dan iemand die minder schuld heeft. Het brengt nu gewoon te weinig op. Personeel is, gezien de huidige inkomsten, te duur en ik heb best veel pech gehad. Er is met dit schip wel geld te verdienen, maar momenteel is het heel erg moeilijk.’
Manders is er niet rouwig meer om. Hij vindt de veranderde mentaliteit in de moderne binnenvaart een groter probleem, dan zijn economische situatie. ‘Het grootste probleem dat ik met de binnenvaart heb is het gejaag. Tegenwoordig heeft niemand meer ergens tijd voor en velen weten niet eens meer wat afstoppen betekent. Daarnaast zijn de overgebleven ligplaatsen meestal niet aangepast aan de tijd. Als er twee 135-meters op liggen is het vol. Dat er ligplaatsen verdwijnen maakt het voor schepen die niet continu varen moeilijk om ergens rustig te liggen. Ik heb geaccepteerd dat de binnenvaart is veranderd, maar eigenlijk vind ik het erger dan dat ik moet afhuizen.’

Vergrijzing

De toekomst ziet er voor de schepen in zijn tonnenmaat waarschijnlijk niet zo goed uit, verwacht Manders. Want veel oudere ondernemers gaan stoppen en opvolging is er nauwelijks. ‘Er is het probleem van de vergrijzing en jongeren kiezen er niet voor. De jeugd heeft doorgaans liever een groter schip. Daarbij is het moeilijk om aan de toekomstige eisen te voldoen. Dit probleem speelt in heel de kleinere binnenvaart. Ze zeggen wel dat ze de kleinere schepen willen behouden, maar door de eisen worden we uitgemoord.’

Hij ziet een parallel met de enkelwandige tankvaart. ‘Ook in die markt zie je dat de schepen geen geld kunnen loskrijgen om klasse te maken en dan houdt het op.’

Manders heeft er geen zicht op of hij de enige in zijn tonnenmaat is met financiële problemen. Inzicht in cijfers van collega’s heeft hij niet. Maar dat zou ook geen verschil hebben gemaakt. ‘Ik denk niet dat het wat had uitgemaakt als ik had geweten wat anderen opvaren.’

Om de markt gezonder te maken ziet hij als enige oplossing een wet die grotere schepen verbiedt met kleinere partijen te varen. ‘Nu zie je grote schepen met 600 ton varen. Dat zouden ze moeten verbieden. Daarnaast ben ik voorstander van een beurs.’

Loondienst

Manders is van de wal en koos op zijn 17de voor de binnenvaart, omdat het leven en het beroep hem aansprak. Hij leerde de sector kennen, omdat zijn zwager voer en hij enige tijd een relatie met een schippersdochter had. Hij werkte afwisselend in loondienst en als zelfstandige. Met zijn andere ondernemingen liep het beter af, dan met dit schip. Als hij straks is afgehuisd trekt hij in bij zijn ex-vrouw. ‘Ik ga tijdelijk bij haar wonen, totdat ik mijn leven weer op de rails heb. Ik moet ergens heen. We zijn destijds goed uit elkaar gegaan. We hebben er beiden geen problemen mee om het zo op te lossen.’

Hij verwacht in loondienst te gaan varen, want de vraag naar personeel voor de varende functies is groot. ‘Ik heb een patent tot Mannheim, moet nog een reis op de Oostenrijkse Donau en dan heb ik dat Streckenpatent ook. Ik ben al gebeld of ik een schip wil wegbrengen, omdat opgeleid personeel moeilijk te krijgen is. Er is werk genoeg. Ik zal heus wel aan de bak komen.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Christiana. Lengte: 67 meter. Breedte: 8,26 meter. Diepgang: 2,53 meter. Tonnage: 847. Europanummer: 02309746. Motor: Deutz, 620 pk. Thuishaven: Almere. Bouwjaar: 1956. Eigenaar: Manders.