Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Kasteelborg vormt uniek koppel met Kroonborg

DEN HELDER

President-directeur Marjan van Loon van Shell Nederland heeft 26 oktober in Den Helder het tweede Walk-to-Work (W2W) schip in de vloot van Wagenborg Offshore gedoopt.

1 / 1
De Kroonborg wordt ingezet voor snelle interventies. (Foto Wagenborg Offshore)

De Kroonborg wordt ingezet voor snelle interventies. (Foto Wagenborg Offshore)

  • W2W-schepen kostenbesparend voor oliemaatschappij

Door Paul Schaap
Eigenlijk heeft de ruim 83 meter lange en 18 meter brede Kasteelborg haar proeftijd er al ruimschoots opzitten. Ze is namelijk sinds maart operationeel. Wagenborg Offshore sloot met de NAM en Shell UK een zesjarige charterovereenkomst. Samen met de Kroonborg, die al sinds 2015 voor 10 jaar bij NAM/Shell onder contract staat, wordt een zogeheten twee-eenheid gevormd. Joris Eelman, manager van alle onbemande offshoreplatformen van NAM/Shell UK in de Zuidelijke Noordzee, legt uit hoe dit werkt: ‘Met de Kroonborg was bedoeld om in te zetten voor onze inspectie-, reparatie- en onderhoudscampagnes. We merkten echter dat dit werk regelmatig werd onderbroken, omdat het schip elders een onverwachte interventie moest doen. Dit behoort nu tot het verleden, aangezien de Kasteelborg thans voor snelle interventies wordt ingezet. Hierdoor kan de Kroonborg ongestoord haar programma's afwerken.'

Behalve de bemanning heeft de Kroonborg circa 40 technici aan boord. De Kasteelborg heeft slechts 12 technisch-specialisten aan boord. Al deze mensen worden om de twee weken in Den Helder afgelost. De inzet van het ‘koningskoppel' levert volgens Eelman een aanzienlijke kostenbesparing op vergeleken met de inzet van helikopters om onderhoudspersoneel van en naar platformen te brengen. En omdat beide schepen over deininggecompenseerde Bargemaster kranen beschikken, zijn er op de platformen ook geen kranen meer nodig. ‘De helikopterdekken en kranen kunnen nu van de platformen worden verwijderd.'

Snelle conversie
De Kasteelborg is de voormalige Blue Queen. Het schip is in 2015 voor Blue Ship Invest gebouwd op de Ulstein-werf in het Noorse Ulsteinvik. Op 14 december 2017 kwam de Blue Queen naar Niestern Sander in Delfzijl voor een flinke conversie. In januari dit jaar kreeg ze een extra accommodatiemodule aan boord met een capaciteit voor 15 personen. Hierna volgde de installatie van een Ampelmann deininggecompenseerde valreep en de Bargemaster kraan. De conversie, waarvoor 15 weken was uitgetrokken, kon in 12 weken worden afgerond.

Volgens Eelman heeft de Kasteelborg meerdere functies gekregen. ‘Ze is ook een zogeheten emergency response and rescue vessel (ERRV). Bij calamiteiten kunnen we met dit schip maximaal 300 offshorewerkers accommoderen. Aan boord is een klein ziekenhuis ingericht en ook zijn twee snelle reddingsboten geïnstalleerd.'

De Kasteelborg heeft verder ook apparatuur aan boord om gasputten te stimuleren als die teveel water meeproduceren.

Synthetische diesel
De Kasteelborg heeft een dieselelektrische voortstuwing met vier dieselgeneratoren. Twee Caterpillars 3516 van 2350 kW en twee Caterpillars C32 van 994 kW. Die drijven onder het achterschip twee azipull schroefunits van 2200 kW aan, alsmede onder het voorschip twee boegschroeven in tunnels van 880 kW en een intrekbare boegschroef van 880 kW. Dit geheel is gekoppeld aan een klasse 2 dynamisch positioneringssysteem. ‘Wij zetten dit meestal bij als we vlakbij een platform zijn', vertelt kapitein Christiaan van den Berg. ‘Het systeem zorgt ervoor dat we precies op 20 meter afstand van het platform in positie worden gehouden en veilig met onze W2W-systeem en Bargemaster kraan kunnen werken.'

De maximale vaarsnelheid bedraagt bijna 16 knopen. Net als de Kroonborg gebruikt de Kasteelborg GTL (Gas-To-Liquid) als brandstof. Deze synthetische dieselbrandstof zorgt voor veel minder schadelijke uitstoot en minder motorslijtage.

Het koningskoppel, uniek in de offshore-industrie, bedient 35 onbemande platformen. Het tweetal wordt het hele jaar ingezet en kan doorwerken tot golfhoogtes van 2,50 meter.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook