West-Hinder 3 voor de keuring

Het sinds 1994 in Antwerpen opgelegde lichtschip West-Hinder 3 is van haar ligplaats aan het Bonapartedok verhaald naar Droogdok IV voor ‘knippen en scheren’ en inspectie. Het is circa 20 jaar geleden dat het 42 meter lange schip uit het water was.

West-Hinder 3 voor de keuring

De Stad Antwerpen gaf opdracht voor de inspectie. Die is namelijk nodig om het klassecertificaat te hernieuwen, een vereiste om in de Stadshaven van Antwerpen  een ligplaats te krijgen. Maar daarmee is de toekomst van de West-Hinder nog niet verzekerd. Het lichtschip is eigendom van DAB Vloot, de overheidsrederij, die alle overheidsvaartuigen beheert. De rederij gaf het schip in 1995 in bruikleen aan de Stad Antwerpen die het toevoegde aan de collectie van het Scheepvaartmuseum. Eertijds was het toegankelijk voor het publiek, maar in 2008 werd de gangway definitief opgehaald, nadat aan boord asbest was ontdekt. Sindsdien wil Antwerpen het schip graag teruggeven aan DAB Vloot, maar die heeft daar geen oren naar.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

West-Hinder 3 voor de keuring | Schuttevaer.nl

West-Hinder 3 voor de keuring

Het sinds 1994 in Antwerpen opgelegde lichtschip West-Hinder 3 is van haar ligplaats aan het Bonapartedok verhaald naar Droogdok IV voor ‘knippen en scheren’ en inspectie. Het is circa 20 jaar geleden dat het 42 meter lange schip uit het water was.

West-Hinder 3 voor de keuring

De Stad Antwerpen gaf opdracht voor de inspectie. Die is namelijk nodig om het klassecertificaat te hernieuwen, een vereiste om in de Stadshaven van Antwerpen  een ligplaats te krijgen. Maar daarmee is de toekomst van de West-Hinder nog niet verzekerd. Het lichtschip is eigendom van DAB Vloot, de overheidsrederij, die alle overheidsvaartuigen beheert. De rederij gaf het schip in 1995 in bruikleen aan de Stad Antwerpen die het toevoegde aan de collectie van het Scheepvaartmuseum. Eertijds was het toegankelijk voor het publiek, maar in 2008 werd de gangway definitief opgehaald, nadat aan boord asbest was ontdekt. Sindsdien wil Antwerpen het schip graag teruggeven aan DAB Vloot, maar die heeft daar geen oren naar.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer