Talsma restaureert reddingboot Brandaris

De befaamde motorreddingboot Brandaris, die van 1923 tot 1960 voor de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) op Terschelling dienst heeft gedaan, blijft behouden en wordt gerestaureerd.

Talsma restaureert reddingboot Brandaris

Dat heeft de Stichting Behoud op Terschelling na een jaar van voorbereidingen bewerkstelligd. In oktober hoopt scheepswerf J. Talsma in Franeker met de werkzaamheden te beginnen.
De reddingboot behoort tot een generatie waarmee de zwaarste reddingen uit de geschiedenis van de KNRM zijn uitgevoerd. Op Terschelling beschouwt men deze boot dan ook als cultureel erfgoed. De Stichting Behoud oudste Motorreddingboot ter Wereld op Terschelling heeft daarvoor in 2010 het initiatief genomen en een financieringscampagne opgezet. De huidige eigenaar, J. Jaarsma, was bereid het schip voor dit doel voor een symbolische prijs in te brengen. Intussen heeft de Stichting Behoud van de provincie Friesland, diverse goede-doelenfondsen en van particulieren toezeggingen gekregen voor de financiering, zodat de eerste fase in gang kan worden gezet. Wanneer het ijzerwerk gereed is, zal het schip worden gestraald en geschilderd. Daarna volgen het interieur en de machinekamer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Talsma restaureert reddingboot Brandaris | Schuttevaer.nl

Talsma restaureert reddingboot Brandaris

De befaamde motorreddingboot Brandaris, die van 1923 tot 1960 voor de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) op Terschelling dienst heeft gedaan, blijft behouden en wordt gerestaureerd.

Talsma restaureert reddingboot Brandaris

Dat heeft de Stichting Behoud op Terschelling na een jaar van voorbereidingen bewerkstelligd. In oktober hoopt scheepswerf J. Talsma in Franeker met de werkzaamheden te beginnen.
De reddingboot behoort tot een generatie waarmee de zwaarste reddingen uit de geschiedenis van de KNRM zijn uitgevoerd. Op Terschelling beschouwt men deze boot dan ook als cultureel erfgoed. De Stichting Behoud oudste Motorreddingboot ter Wereld op Terschelling heeft daarvoor in 2010 het initiatief genomen en een financieringscampagne opgezet. De huidige eigenaar, J. Jaarsma, was bereid het schip voor dit doel voor een symbolische prijs in te brengen. Intussen heeft de Stichting Behoud van de provincie Friesland, diverse goede-doelenfondsen en van particulieren toezeggingen gekregen voor de financiering, zodat de eerste fase in gang kan worden gezet. Wanneer het ijzerwerk gereed is, zal het schip worden gestraald en geschilderd. Daarna volgen het interieur en de machinekamer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer