De populairste scheepsaccessoire sinds de autokraan

De haven van Rotterdam heeft sinds kort wachtplaatsen aangewezen voor schepen die zijn uitgerust met spudpalen. Maar elders staan de telescopische meerpalen aan boord van het schip in een kwalijke reuk. Ze worden ervan verdacht bodemprofielen te beschadigen en zelfs kanalen lek te prikken. Verbodsborden hangen als een zwaard van Damocles boven een van de best verkopende ‘scheepsaccessoires’ sinds de opkomst van de autokraan.

De populairste scheepsaccessoire sinds de autokraan

Een van de ontwikkelaars van telescopische spudpalen is Han Leeuwestein van Leeuwestein Scheepsinstallaties in Dordrecht. Volgens zijn zoon Dick heeft het even geduurd voordat het product van zijn vader aansloeg. ‘In het begin waren schippers nogal afhoudend, nu zien ze meer en meer de voordelen. Het merendeel van de nieuwbouwschepen wordt er tegenwoordig mee uitgerust. Maar ook schippers van bestaande schepen kiezen voor spudpalen als extra mogelijkheid om af te meren. En verder zien we toenemende belangstelling in andere maritieme segmenten, zoals visserij, baggerindustrie en pleziervaart.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

De populairste scheepsaccessoire sinds de autokraan | Schuttevaer.nl

De populairste scheepsaccessoire sinds de autokraan

De haven van Rotterdam heeft sinds kort wachtplaatsen aangewezen voor schepen die zijn uitgerust met spudpalen. Maar elders staan de telescopische meerpalen aan boord van het schip in een kwalijke reuk. Ze worden ervan verdacht bodemprofielen te beschadigen en zelfs kanalen lek te prikken. Verbodsborden hangen als een zwaard van Damocles boven een van de best verkopende ‘scheepsaccessoires’ sinds de opkomst van de autokraan.

De populairste scheepsaccessoire sinds de autokraan

Een van de ontwikkelaars van telescopische spudpalen is Han Leeuwestein van Leeuwestein Scheepsinstallaties in Dordrecht. Volgens zijn zoon Dick heeft het even geduurd voordat het product van zijn vader aansloeg. ‘In het begin waren schippers nogal afhoudend, nu zien ze meer en meer de voordelen. Het merendeel van de nieuwbouwschepen wordt er tegenwoordig mee uitgerust. Maar ook schippers van bestaande schepen kiezen voor spudpalen als extra mogelijkheid om af te meren. En verder zien we toenemende belangstelling in andere maritieme segmenten, zoals visserij, baggerindustrie en pleziervaart.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer