Einde aan wirwar van certificeringen

Maritieme Classificatiebureaus moeten van de Europese Unie elkaars certificeringen en keuringen erkennen. Ze krijgen vijf jaar de tijd de procedures op elkaar af te stemmen. Dat staat in een nieuwe regel (EC 391/2009) die de Europese Commissie 28 mei heeft goedgekeurd.

De richtlijn moet een einde maken aan de wirwar van certificeringen die producten van maritieme toeleveranciers nu nog moeten hebben voor ze op de markt kunnen worden gebracht. De European Marine Equipment Council (EMEC) , de Europese vereniging van toeleveranciers, heeft twee jaar hard gelobbyd om de nieuwe richtlijn doorgevoerd te krijgen. De in de International Association of Classification Societies (IACS) verenigde classificatiebureaus hebben zich fel tegen invoering van de nieuwe regels verzet. Zij vrezen verlies van inkomsten wanneer maritieme bedrijven hun spullen straks slechts bij één classificatiebureau hoeven te certificeren.
In lijn met EMEC
EMEC-voorzitter Pim van Gulpen is blij met de Europese regels. ‘Deze wetgeving ligt in lijn met onze wensen en dwingt de classificatiebureaus hun regels op elkaar af te stemmen. Over vijf jaar kijkt de Commissie en de EMEC of ze hun huiswerk goed hebben gedaan. Wanneer men elkaars certificaten dan nog steeds niet accepteert dreigen strafmaatregelen.’
Van Gulpen gaat er vanuit dat de regels de voorwaarden scheppen voor een efficiënte manier van klasse maken en inspecteren van componenten en schepen. Het is wel de bedoeling dat de certificeringen straks voldoen aan de meest veeleisende standaarden.
Van Gulpen denkt niet dat de wederzijdse erkenning van certificaten binnen de maximaal toegestane periode van vijf jaar rond is. ‘Gezien de tegenwerking die er is geweest verwacht ik niet dat de bureaus veel eerder klaar zijn. Dat is jammer, want onder de huidige regels moeten toeleveringsbedrijven grote hoeveelheden geld en tijd investeren in het certificeringsproces van hun producten omdat die door alle classificatiebureaus opnieuw moet worden gekeurd. Die tijd en dat geld kunnen de Europese maritieme bedrijven beter gebruiken om nieuwe producten te ontwikkelen en bestaande producten te verbeteren.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Einde aan wirwar van certificeringen | Schuttevaer.nl

Einde aan wirwar van certificeringen

Maritieme Classificatiebureaus moeten van de Europese Unie elkaars certificeringen en keuringen erkennen. Ze krijgen vijf jaar de tijd de procedures op elkaar af te stemmen. Dat staat in een nieuwe regel (EC 391/2009) die de Europese Commissie 28 mei heeft goedgekeurd.

De richtlijn moet een einde maken aan de wirwar van certificeringen die producten van maritieme toeleveranciers nu nog moeten hebben voor ze op de markt kunnen worden gebracht. De European Marine Equipment Council (EMEC) , de Europese vereniging van toeleveranciers, heeft twee jaar hard gelobbyd om de nieuwe richtlijn doorgevoerd te krijgen. De in de International Association of Classification Societies (IACS) verenigde classificatiebureaus hebben zich fel tegen invoering van de nieuwe regels verzet. Zij vrezen verlies van inkomsten wanneer maritieme bedrijven hun spullen straks slechts bij één classificatiebureau hoeven te certificeren.
In lijn met EMEC
EMEC-voorzitter Pim van Gulpen is blij met de Europese regels. ‘Deze wetgeving ligt in lijn met onze wensen en dwingt de classificatiebureaus hun regels op elkaar af te stemmen. Over vijf jaar kijkt de Commissie en de EMEC of ze hun huiswerk goed hebben gedaan. Wanneer men elkaars certificaten dan nog steeds niet accepteert dreigen strafmaatregelen.’
Van Gulpen gaat er vanuit dat de regels de voorwaarden scheppen voor een efficiënte manier van klasse maken en inspecteren van componenten en schepen. Het is wel de bedoeling dat de certificeringen straks voldoen aan de meest veeleisende standaarden.
Van Gulpen denkt niet dat de wederzijdse erkenning van certificaten binnen de maximaal toegestane periode van vijf jaar rond is. ‘Gezien de tegenwerking die er is geweest verwacht ik niet dat de bureaus veel eerder klaar zijn. Dat is jammer, want onder de huidige regels moeten toeleveringsbedrijven grote hoeveelheden geld en tijd investeren in het certificeringsproces van hun producten omdat die door alle classificatiebureaus opnieuw moet worden gekeurd. Die tijd en dat geld kunnen de Europese maritieme bedrijven beter gebruiken om nieuwe producten te ontwikkelen en bestaande producten te verbeteren.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer