Tijd is rijp voor maritieme innovatie

De investeringen in onderzoek en ontwikkeling in de maritieme sector blijven achter, vooral in het MKB. Dat stelt Sjef Van Dooremalen, voorzitter van het Maritiem Innovatie Centrum (MIC). De gepensioneerde IHC-topman deed zijn uitspraak op de bij Keppel Verolme in Botlek gehouden startbijeenkomst van het Maritiem Innovatie Programma, waarvoor de regering vorige maand 39,5 miljoen euro beschikbaar stelde.

Van Dooremalen en minister Maria Van der Hoeven  van Economische Zaken  riepen de massaal toegestroomde bedrijfsvertegenwoordigers en onderzoekers daarom op zich niet blind te staren op de goedgevulde orderportefeuilles, maar gezamenlijk innovatieprojecten op te zetten die de sector door de volgende recessie heen moeten slepen. ‘Je moet het dak repareren als de zon schijnt’, zei Van Dooremalen. Van der Hoeven stelde in een eerste tender 6,5 miljoen euro beschikbaar, vijf miljoen voor maritieme innovatieprojecten en anderhalf miljoen voor haalbaarheidsstudies naar risicovolle maritieme innovatieprojecten. Voorstellen voor innovatieprojecten moeten uiterlijk 15 oktober en voorstellen voor haalbaarheidsstudies 31 oktober worden ingediend.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Tijd is rijp voor maritieme innovatie | Schuttevaer.nl

Tijd is rijp voor maritieme innovatie

De investeringen in onderzoek en ontwikkeling in de maritieme sector blijven achter, vooral in het MKB. Dat stelt Sjef Van Dooremalen, voorzitter van het Maritiem Innovatie Centrum (MIC). De gepensioneerde IHC-topman deed zijn uitspraak op de bij Keppel Verolme in Botlek gehouden startbijeenkomst van het Maritiem Innovatie Programma, waarvoor de regering vorige maand 39,5 miljoen euro beschikbaar stelde.

Van Dooremalen en minister Maria Van der Hoeven  van Economische Zaken  riepen de massaal toegestroomde bedrijfsvertegenwoordigers en onderzoekers daarom op zich niet blind te staren op de goedgevulde orderportefeuilles, maar gezamenlijk innovatieprojecten op te zetten die de sector door de volgende recessie heen moeten slepen. ‘Je moet het dak repareren als de zon schijnt’, zei Van Dooremalen. Van der Hoeven stelde in een eerste tender 6,5 miljoen euro beschikbaar, vijf miljoen voor maritieme innovatieprojecten en anderhalf miljoen voor haalbaarheidsstudies naar risicovolle maritieme innovatieprojecten. Voorstellen voor innovatieprojecten moeten uiterlijk 15 oktober en voorstellen voor haalbaarheidsstudies 31 oktober worden ingediend.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer