Energie Investerings Aftrek alternatief voor VERS-regeling bij hermotorisering

APRIL 2008
‘De Energie Investerings Aftrek (EIA) is bij hermotoriseringen in de binnenvaart een goed alternatief voor de uitgeklede VERS-regeling’, stelt Rinus Durieux van Durieux Subsidie Advies in Dordrecht. Sinds 1 januari is het mogelijk een hogere investeringsaftrek te krijgen voor hermotoriseringen met CCR2-gecertificeerde motoren met een vermogen van meer dan 250 kW.

Het verbruik van die motoren moet dan wel onder de 198 gram per kilowattuur liggen (zie Schuttevaer 14-1-2008). Dan mag 44 procent van 125 euro per kW vermogen van de belasting worden afgetrokken. Netto komt dat neer op een extra aftrekpost van 55 euro per kW. Vorig jaar mocht in dit soort gevallen 44 procent van de aanschafprijs worden afgetrokken.
‘Ik maak er voor de financiering van hermotoriseringen voor mijn klanten volop gebruik van’, zegt Durieux. ‘Die aanpassing maakt de fiscale regeling aantrekkelijker dan de afgeschafte VERS-subsidie.’
De aanpassing van de EIA-regeling  is waarschijnlijk ingegeven door het feit dat het brandstofverbruik van de meeste dieselmotoren nogal steeg om de NOx-uitstoot aan de strengere CCR2-normen te laten voldoen. De lagere NOx-uitstoot van CCR2-motoren brengt zo een hogere CO2-uitstoot met zich mee. ‘In veel gevallen is het gemiddelde brandstofverbruik bij CCR2-gecertificeerde motoren gestegen naar 210 of 220 gram per kilowattuur’, zegt Durieux. ‘Een aantal motoren, waaronder een DAF en een Scania van De Koning, Volvo’s, ABC motoren en enkele Mitsubishi’s, komen echter voor de nieuwe EIA-regeling in aanmerking.
‘Om de norm te halen moeten de motoren op enig moment aan de brandstofnorm voldoen’, zegt Durieux, die hierover een discussie voerde met SenterNovem. ‘We deden dit naar aanleiding van de EIA-aanvraag voor een ingebouwde Mitsubishi, waarvan de dealer met een vermogensmeting op de schroefas aantoonde dat deze (goed belast draaiend) op enig moment 197,6 gram brandstof per kilowattuur verbruikte. Het antwoord van SenterNovem was positief. Dat de motor bij andere belastingen en toerentallen meer verbruikte, doet na dit antwoord niet meer ter zake.’
Dat SenterNovem met de zienswijze akkoord moest gaan, komt volgens Durieux door de vage omschrijving van de regeling. ‘Maar een paar mensen hebben bij SenterNovem  echt verstand van motoren en hermotoriseren. Men past de regelingen aan zonder goed te begrijpen waar het precies over gaat. Bij de aangepaste hermotoriseringsregeling staat niet omschreven onder welke omstandigheden de motor aan de eisen van het brandstofverbruik moet voldoen, dan is dat dus op enig moment. Ik sta wat dat betreft regelmatig voor het college van beroep om subsidies af te dwingen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Reageer

Energie Investerings Aftrek alternatief voor VERS-regeling bij hermotorisering | Schuttevaer.nl

Energie Investerings Aftrek alternatief voor VERS-regeling bij hermotorisering

APRIL 2008
‘De Energie Investerings Aftrek (EIA) is bij hermotoriseringen in de binnenvaart een goed alternatief voor de uitgeklede VERS-regeling’, stelt Rinus Durieux van Durieux Subsidie Advies in Dordrecht. Sinds 1 januari is het mogelijk een hogere investeringsaftrek te krijgen voor hermotoriseringen met CCR2-gecertificeerde motoren met een vermogen van meer dan 250 kW.

Het verbruik van die motoren moet dan wel onder de 198 gram per kilowattuur liggen (zie Schuttevaer 14-1-2008). Dan mag 44 procent van 125 euro per kW vermogen van de belasting worden afgetrokken. Netto komt dat neer op een extra aftrekpost van 55 euro per kW. Vorig jaar mocht in dit soort gevallen 44 procent van de aanschafprijs worden afgetrokken.
‘Ik maak er voor de financiering van hermotoriseringen voor mijn klanten volop gebruik van’, zegt Durieux. ‘Die aanpassing maakt de fiscale regeling aantrekkelijker dan de afgeschafte VERS-subsidie.’
De aanpassing van de EIA-regeling  is waarschijnlijk ingegeven door het feit dat het brandstofverbruik van de meeste dieselmotoren nogal steeg om de NOx-uitstoot aan de strengere CCR2-normen te laten voldoen. De lagere NOx-uitstoot van CCR2-motoren brengt zo een hogere CO2-uitstoot met zich mee. ‘In veel gevallen is het gemiddelde brandstofverbruik bij CCR2-gecertificeerde motoren gestegen naar 210 of 220 gram per kilowattuur’, zegt Durieux. ‘Een aantal motoren, waaronder een DAF en een Scania van De Koning, Volvo’s, ABC motoren en enkele Mitsubishi’s, komen echter voor de nieuwe EIA-regeling in aanmerking.
‘Om de norm te halen moeten de motoren op enig moment aan de brandstofnorm voldoen’, zegt Durieux, die hierover een discussie voerde met SenterNovem. ‘We deden dit naar aanleiding van de EIA-aanvraag voor een ingebouwde Mitsubishi, waarvan de dealer met een vermogensmeting op de schroefas aantoonde dat deze (goed belast draaiend) op enig moment 197,6 gram brandstof per kilowattuur verbruikte. Het antwoord van SenterNovem was positief. Dat de motor bij andere belastingen en toerentallen meer verbruikte, doet na dit antwoord niet meer ter zake.’
Dat SenterNovem met de zienswijze akkoord moest gaan, komt volgens Durieux door de vage omschrijving van de regeling. ‘Maar een paar mensen hebben bij SenterNovem  echt verstand van motoren en hermotoriseren. Men past de regelingen aan zonder goed te begrijpen waar het precies over gaat. Bij de aangepaste hermotoriseringsregeling staat niet omschreven onder welke omstandigheden de motor aan de eisen van het brandstofverbruik moet voldoen, dan is dat dus op enig moment. Ik sta wat dat betreft regelmatig voor het college van beroep om subsidies af te dwingen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer