RKM

Rivieren, Kanalen & Meren: Fenny I gaat varen als FPS Waal op waterstof

Deze rubriek geeft een overzicht van de mutaties van de Nederlandse binnenvaartvloot. Wij gaan uit van gegevens van machinefabrieken, werven, sloperijen, instanties en talloze mensen die de binnenvaart een warm hart toedragen. Daarnaast putten wij uit eigen bestanden voor (historische) gegevens en uiteraard uit boeken, tijdschriften en weekbladen. Helaas zijn deze gegevens niet altijd juist, dus mocht u opmerkingen hebben, schroom dan niet deze via de redactie van Weekblad Schuttevaer door te geven.

Samenstelling en redactie: A. van Zanten

De Fenny I wordt FPS Waal en gaat varen op waterstof. (Foto C. de Bijl)
De Fenny I wordt FPS Waal en gaat varen op waterstof. (Foto C. de Bijl)

Mutaties

Het casco van de Walküre (040.30070) van T. Beisel in Berlijn werd in 1989 gebouwd bij Schlömer in Oldersum en afgebouwd door De Waal in Werkendam. De afmetingen waren 105 x 10,50 x 3,37 meter met een laadvermogen van 2678 ton. Ze werd opgeleverd met 1465 pk Caterpillar. In 1995 kwam ze in eigendom van P. Ooms in Streefkerk en werd Henja gedoopt. Voorts voer ze als Threant van H. Hoogeveen in Meppel (1998), Casa Mia van VOF S. Kiers in Zwolle (2002) en vanaf 2006 als Kantara van VOF H. Klos in Hendrik Ido Ambacht. Deze verving de Caterpillar door 1521 pk van hetzelfde merk en verkocht haar aan CGS Shipping BV in Zwijndrecht, die haar Cum Grano Salis doopte.

De Nova Spes 023.31616 van VOF Van Aken- Abrahamse in Krimpen aan de IJssel vaart nu als Advendo van plaatsgenoot Advendo Transport. Zij werd in 1959 gebouwd in Germersheim als Dortmunder Walter Reichel van Friedrich Schmitz in Ruhrort. Ze was uitgerust met 525 pk MWM en later voorzien van boegschroef, aangedreven door 320 pk DAF. Vanaf 1967 voer ze onder de Nederlandse driekleur. Eerst als Johanna van schipper Abrahamse uit Krimpen aan de IJssel, voorts als Chielda van A.M. Vissers, die haar verkocht aan schipper Van Aken.

De Fenny I (023.26484) van D.J.F. Scheepvaart in Nieuw-Lekkerland is verkocht en vaart nu als FPS Waal van Future Proof Shipping BV in Rotterdam. Het casco werd gebouwd door Santierul Naval in Orsova. De afbouw was in handen van Ebert & Söhne in Neckarsteinach. Ze kwam in de vaart als Burg Eberbach van de gebroeders Seibert in Neckargemünd, die, haar zonder naamswijziging verkocht aan R. Bauwens in Brugge. Voorts voer ze als Anda van gelijknamige onderneming in Rotterdam. De afmetingen zijn 109,80 x 11,39 x 3,30 meter (2766 ton) en voor de voortstuwing werd 1387 pk MaK ingebouwd.

De Alida, hier op de IJssel bij Wijhe, verhuisde naar ‘s Gravendeel. (Foto Kor Heidinga)
De Alida, hier op de IJssel bij Wijhe, verhuisde naar ‘s Gravendeel. (Foto Kor Heidinga)

De Alida (023.10954) van H.E. Hut uit Terneuzen werd verkocht aan VOF Mariteam MS Salvatore in ’s-Gravendeel en Salvatore gedoopt. Ze werd in 1961 als Kempenaar gebouwd bij De Jong & Smit in IJsselmonde. Het laadvermogen was 495 ton en ze werd opgeleverd met 375 pk Deutz. Ze kwam in de vaart als Rodort 8 van Van Der Gevel uit Rotterdam. In 1976 werd de Deutz vervangen door 365 pk Caterpillar. Een jaar later kwam ze in de vaart als Alida van schipper Hut, die haar verlengde naar 61 meter waarmee het laadvermogen op 630 ton kwam. Voorts werd een 548 pk Caterpillar ingebouwd, die later weer plaatsmaakte voor een 708 pk sterk zusje.

Lees ook:

Future Proof Shipping sluit zich aan bij Europees waterstof-consortium

Programma Meten op Schepen moet uitstoot binnenvaart inzichtelijk maken

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Rivieren, Kanalen & Meren: Fenny I gaat varen als FPS Waal op waterstof | Schuttevaer.nl
RKM

Rivieren, Kanalen & Meren: Fenny I gaat varen als FPS Waal op waterstof

Deze rubriek geeft een overzicht van de mutaties van de Nederlandse binnenvaartvloot. Wij gaan uit van gegevens van machinefabrieken, werven, sloperijen, instanties en talloze mensen die de binnenvaart een warm hart toedragen. Daarnaast putten wij uit eigen bestanden voor (historische) gegevens en uiteraard uit boeken, tijdschriften en weekbladen. Helaas zijn deze gegevens niet altijd juist, dus mocht u opmerkingen hebben, schroom dan niet deze via de redactie van Weekblad Schuttevaer door te geven.

Samenstelling en redactie: A. van Zanten

De Fenny I wordt FPS Waal en gaat varen op waterstof. (Foto C. de Bijl)
De Fenny I wordt FPS Waal en gaat varen op waterstof. (Foto C. de Bijl)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer