Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

‘Droogte raakt onze hele economie’

DEN HAAG

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat de maatregelen die zijn genomen tijdens de droogte van deze zomer en herfst evalueren. Er is een Beleidstafel Droogte ingesteld, die ook moet kijken naar bevaarbaarheid van rivieren. In het voorjaar van volgend jaar moet de evaluatie klaar zijn zodat bij een volgende droogte lering kan worden getrokken.

1 / 2
‘Het was een uitzonderlijke zomer…’, zegt minister Cora van Nieuwenhuizen (rechts) in het Algemeen overleg Maritiem in de Tweede Kamer. (schermfoto Debat Direct)

‘Het was een uitzonderlijke zomer…’, zegt minister Cora van Nieuwenhuizen (rechts) in het Algemeen overleg Maritiem in de Tweede Kamer. (schermfoto Debat Direct)

  • Ministerie Infrastructuur en Waterstaat evalueert maatregelen droogte

Door Erik van Huizen 
Minister Cora van Nieuwenhuizen zei in het Algemeen overleg Maritiem, donderdag 6 december in de Tweede Kamer, dat ze bij haar aantreden als minister nooit had kunnen voorzien hoe kritiek en extreem de droogte zou kunnen zijn en wat de gevolgen voor de scheepvaart zouden kunnen zijn. ‘Het was een uitzonderlijke zomer…’ 

Volledig verrast
‘Ik was volledig verrast. Je weet ook niet hoe lang het gaat duren. Nu hadden we deze zomer ook wel te maken met extreme temperaturen, in Nederland tot 38 graden! Dan heb je ook nog eens veel verdamping. We hebben daarom de stuwen in de Lek en de Nederrijn gesloten. Op de Maas waren minder problemen. 
‘Ook moesten we verzilting zien te voorkomen. Daarvoor heb je tegendruk nodig. En met de stijgende zeespiegel wordt dat steeds moeilijker. Ook hebben we tankschepen achter de hand gehouden om zoet water uit het IJsselmeer te kunnen vervoeren. En dan wordt de Rijn steeds meer een regenrivier nu de gletsjers smelten. We worden op deze manier steeds meer afhankelijk van het weer.’

Heel erg extreem
Van Nieuwenhuizen noemde de afgelopen zomer ‘heel erg extreem’ en wees op het grote belang van de binnenvaart: ‘Het raakt niet alleen de binnenvaartsector zelf, het raakt ook onze hele economie. Want waar veel mensen nog wel eens vergeten dat van al het vervoer 30% via de binnenvaart gaat, maar als je naar de bulkgoederen kijkt er wel 80% via de binnenvaart gaat. Dat merken we nu ook, of het nu gaat om het vervoer van zand en grind dat we in de problemen dreigen te komen, maar ook dat in het oosten benzinepompen niet meer bevoorraad kunnen worden en de nog veel grotere problemen in Nordrhein-Westfalen. Mijn collega daar zei dat er niet eens tankwagens genoeg zijn voor alternatief vervoer over de weg. We moeten echt naar de toekomst gaan kijken, naar integraal riviermanagement, met in de afweging ook de bevaarbaarheid. Dat past ook in de klimaataanpassing met modal shift naar het water. Dat moet wel gewoon kúnnen.’

Sturing beperkt
Op de vraag van verschillende Kamerleden wat in de toekomst gedaan kan worden aan bijvoorbeeld de ‘gigantisch smalle IJssel’, antwoordde de minister dat er maar beperkt gestuurd kan worden. ‘Je hebt daar toch bepaalde hoeveelheden water voor nodig. Wel kunnen we op meer plaatsen de diepte gaan peilen, wat we ook deze zomer hebben gedaan en misschien kunnen we het baggeren ook nog optimaliseren. Hiervoor gaan we in overleg met de sector.’ 
 
PVV-Kamerlid Roy van Aalst wees de minister op het belang van goede informatievoorziening voor de schippers, zodat ze niet de haven van Deventer binnenvaren, als tevoren al bekend is dat ze er niet meer uit kunnen. ‘De gemeente Deventer communiceert niet met schippers, dat zeggen ze ook gewoon. Hoe gaat de minister dat oplossen?’, wilde hij weten. Van Nieuwenhuizen: ‘Ik heb het de gemeente Deventer niet horen zeggen, maar zou ze erop aanspreken, omdat me dat geen manier van doen lijkt.’ 

Reacties (1)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • T.J. van Osch

    https://www.schuttevaer.nl/nieuws/havens-en-vaarwegen/nid30087-opinie-bouw-keringen-in-de-waal-om-water-vast-te-houden.html

Lees ook