Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Vopak: Energietransitie mag komen

ROTTERDAM

De onafwendbare terugloop van het verbruik van fossiele brandstoffen zou Koninklijke Vopak nachtmerries moeten bezorgen. Maar het oer-Hollandse bedrijf uit 1616, gespecialiseerd in de op- en overslag van oliën en gassen, beweegt rustig met de veranderingen mee.

1 / 2
Vopak laat de komende jaren 15 nieuwe roestvrijstalen opslagtanks verrijzen op zijn terminal in de Botlek, voor de opslag van het veelbelovende styreen. (Artist's impression Vopak)

Vopak laat de komende jaren 15 nieuwe roestvrijstalen opslagtanks verrijzen op zijn terminal in de Botlek, voor de opslag van het veelbelovende styreen. (Artist's impression Vopak)

  • Vopak: ‘Zodra de vraag verandert, richten wij ons op andere producten.' 

  • ‘Oliemarkt blijft voorlopig groeien'

Nieuwsanalyse door Dick den Braber
Bij het grote publiek is Vopak niet erg bekend. Maar de onderneming was in 2017 goed voor 1,3 miljard euro omzet en heeft wereldwijd ruim 5700 werknemers in dienst. Vopak speelt een grote rol in de opslag en overslag van vloeibare en gasvormige chemie- en olieproducten. In totaal heeft het bedrijf een opslagcapaciteit van 35,9 miljoen kuub, verdeeld over 66 terminals in 25 landen. Het ontstond in 1999 bij een fusie van Koninklijke Pakhoed NV met Koninklijke Van Ommeren NV en heeft wortels die teruggaan naar 1616.

Optimistisch
Als Vopak de energietransitie wil overleven, zal het moeten meebewegen. De overstap van fossiele naar groene energie zal tenslotte de komende 30 jaar nog wel de agenda's beheersen. Momenteel haalt het tankopslagbedrijf bijna de helft van zijn omzet uit de op- en overslag van olieproducten zoals stookolie, benzine en kerosine.

In het NRC Handelsblad van 25 mei toont bestuursvoorzitter Eelco Hoekstra zich echter optimistisch wat de toekomst van zijn bedrijf betreft: ‘We zien de transitie als een enorm mooie gelegenheid om het bedrijf een nieuwe toekomst te geven. Als de productstromen gaan veranderen, moeten we daar klaar voor zijn.' Om die reden investeert Vopak momenteel volgens hem steeds meer in gas en chemie en veel minder in olie.

Styreen
Zo maakte Vopak in april bekend 15 nieuwe roestvrijstalen opslagtanks - samen goed voor 63.000 m3 - te gaan bouwen voor de opslag van onder meer styreen. De tanks vormen een uitbreiding van de huidige 196 tanks op het terminalterrein in de Botlek. In 2020 moeten ze gebruiksklaar zijn.

Het besluit om opslagtanks voor styreen te bouwen vloeit voort uit adviezen van onder meer een eigen team van 15 analisten. Dat riep Vopak zo'n acht jaar geleden in het leven, meldde De Telegraaf 31 mei in een interview met dezelfde Eelco Hoekstra.

Deze analisten hebben de ingewikkelde taak om de belangrijkste ontwikkelingen in de handel van vloeistoffen te voorspellen. ‘Wij hebben van de 50 grootste vloeibare commodity's (bulkgoed - DdB) toekomstscenario's gemaakt', verklaart Hoekstra in het artikel. ‘Dan heb je het bijvoorbeeld over ruwe olie, gas en methanol, waarvan wij helemaal in kaart hebben gebracht wat daarmee in de toekomst gaat gebeuren.'

Hetzelfde geldt voor styreen. Dat goedje gaat de komende 20 jaar een belangrijke rol spelen in de verduurzaming van Europa, gelooft hij. ‘Met styreen kun je kunststof maken dat lichter en sterker is dan bijvoorbeeld hout of leer.'

Hiermee biedt styreen (officieel ethenylbenzeen) volgens hem meerdere kansen om de CO2-uitstoot in Europa te helpen terugdringen. Met sterke kunststof kunnen autofabrikanten namelijk lichtere wagens produceren. Dat helpt om brandstofauto's zuiniger te laten rijden en vergroot het bereik van elektrische auto's.

Verder heeft styreen uitstekende isolerende eigenschappen. Handig om huizen te isoleren en zo het energieverbruik terug te dringen.

Alternatieven
Om de energietransitie te kunnen blijven bijbenen investeert Vopak dus meer in gas en chemie. Nu zorgt het verstoken van gas voor minder uitstoot van schadelijke stoffen en CO2 dan olie, maar het blijft een fossiele brandstof. En styreen helpt dan wel om Europa de komende jaren te verduurzamen, maar het stinkende goedje wordt uit aardolie gewonnen.

Toch maakt Vopak zich ook voor de langere termijn niet zo'n zorgen. De opslagcapaciteit van Vopak zal namelijk nodig zijn om de producten die in de plaats komen voor fossiele vloeistoffen te bewaren.

‘Zodra de vraag verandert, richten wij ons op andere producten.'
Gezien de verwachte groeiende elektrificatie van de economie kijkt Vopak ook al naar mogelijkheden om waterstof op te slaan, meldt Hoekstra in voornoemd NRC-artikel. ‘Daar verwachten we veel van.'
Vorig jaar februari schreef Schuttevaer al over onderzoek van onder meer energieleverancier Uniper (voorheen Eon) en de Rotterdamse BP Raffinaderij naar de optie om waterstof te gebruiken als ‘energiedrager' van overgeproduceerde elektriciteit uit groene (wind)energie. Met elektrolyse kun je water namelijk splitsen in waterstof en zuurstof. De benodigde elektriciteit kan bij de windparken vandaan komen. Daarmee krijg je dus groene waterstof. Die kan Vopak vervolgens mooi opslaan in zijn tanks. Hoe meer, hoe liever.

Toch kan het bedrijf hier zijn kaarten voorlopig nog niet op inzetten. Of het zover gaat komen is namelijk nog helemaal niet duidelijk. De toepassing van deze techniek staat nog in de kinderschoenen, erkent Hoekstra. Vopak heeft er dan ook nog niet in geïnvesteerd. ‘Maar we denken en praten wel mee.'

Groei
Overigens blijven de opslagtanks voorlopig nog nodig voor fossiele brandstoffen. Sterker, de oliemarkt blijft de komende jaren nog wel groeien, stelt de bestuursvoorzitter. In landen als India, China, Brazilië en Zuid-Afrika neemt de olieconsumptie volgens hem toe. Hierdoor zal de wereldwijde vraag naar olie de komende vijf, zes jaar zeker blijven groeien, klimaatafspraken ten spijt.

Ten slotte wijst Hoekstra erop dat uiteindelijk de consument met zijn gedrag de vraag naar fossiele dan wel hernieuwbare energie beïnvloedt, niet Vopak. ‘Ik bepaal niet of mensen in een benzineauto of een elektrische auto stappen. De consument is uiteindelijk toch degene die door zijn gedrag de keuzes maakt. Nu zie je het aantal auto's wereldwijd stijgen, evenals het aantal woningen en airco's. Door hard werken kunnen we de groei van de olievraag afvlakken, maar echt keren, dat is nog niet aan de orde.'

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook