‘Schaalvergroting containervaart moet stoppen’

De havens van Hamburg en Antwerpen vinden dat er een eind moet komen aan de schaalvergroting in de containervaart. Dat meldt het FD. ‘Het is tijd voor een collectieve bezinning’, zegt de Antwerpse havendirecteur Eddy Bruininckx in de krant.

De havens voelen zich gedwongen mee te gaan in de race van rederijen om almaar grotere schepen in de vaart te nemen. Daarvoor moeten de havenfaciliteiten voortdurend worden opgeschaald. Voor Hamburg en Antwerpen wordt vooral de bereikbaarheid van de haven voor megaschepen een steeds groter probleem. De havens verwijzen naar een recente studie van de OESO, waaruit zou blijken dat de productiviteitsgroei van steeds grotere schepen haar grens nadert.

Havenbedrijf Rotterdam reageert schouderophalend. Volgens topman Allard Castelein is de schaalvergroting onstuitbaar en onomkeerbaar. ‘Met elkaar kijken hoe je de effecten slim adresseert is natuurlijk altijd goed’, zegt hij in het FD.
Rotterdam heeft ook makkelijk praten met havens aan diep water en op de Tweede Maasvlakte de modernste terminals van Europa. Vandaag wordt de nieuwe containerterminal van RWG officieel geopend. (PN)  

‘Schaalvergroting containervaart moet stoppen’ | Schuttevaer.nl

‘Schaalvergroting containervaart moet stoppen’

De havens van Hamburg en Antwerpen vinden dat er een eind moet komen aan de schaalvergroting in de containervaart. Dat meldt het FD. ‘Het is tijd voor een collectieve bezinning’, zegt de Antwerpse havendirecteur Eddy Bruininckx in de krant.

De havens voelen zich gedwongen mee te gaan in de race van rederijen om almaar grotere schepen in de vaart te nemen. Daarvoor moeten de havenfaciliteiten voortdurend worden opgeschaald. Voor Hamburg en Antwerpen wordt vooral de bereikbaarheid van de haven voor megaschepen een steeds groter probleem. De havens verwijzen naar een recente studie van de OESO, waaruit zou blijken dat de productiviteitsgroei van steeds grotere schepen haar grens nadert.

Havenbedrijf Rotterdam reageert schouderophalend. Volgens topman Allard Castelein is de schaalvergroting onstuitbaar en onomkeerbaar. ‘Met elkaar kijken hoe je de effecten slim adresseert is natuurlijk altijd goed’, zegt hij in het FD.
Rotterdam heeft ook makkelijk praten met havens aan diep water en op de Tweede Maasvlakte de modernste terminals van Europa. Vandaag wordt de nieuwe containerterminal van RWG officieel geopend. (PN)