De Duitse binnenvaartorganisatie Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB) had om de vaarwegverruiming gevraagd en is teleurgesteld. Het ministerie liet een quick scan uitvoeren, waaruit bleek dat de investering zich niet terugverdient. Met andere woorden: het vervoer neemt niet zodanig toe dat het de investering waard is en volgens de quick scan zal dat ook in de toekomst niet het geval zijn.
Volgens het BDB zou bij verhoging van de bruggen echter wel degelijk sprake zijn van een toename van het containervervoer over water. Het BDB is het dan ook niet eens met de uitkomsten van de quick scan.
Er werd onderzoek gedaan naar de volgende trajecten: Duisburg-Dortmund, Wesel-Minden-Hannover, Wesel-Hamm, Wesel-Dortmund en op aftakkingen van het Rhein-Hernekanaal, Wesel-Dattelnkanaal, Dortmund-Emskanaal en het Datteln-Hammkanaal.
Onduidelijk is volgens het BDB of bij de broodnodige vernieuwing van bouwvallige bruggen, die de komende jaren wel moet worden uitgevoerd, een verhoging alsnog kan worden meegenomen.