Ingenieurs houden Antwerpen bij de tijd

Zonder het Waterbouwkundig Laboratorium (WL) in Borgerhout bij Antwerpen zouden de uitdiepingsprogramma’s voor de Westerschelde nooit tot stand zijn gekomen. De ingenieurs en nautici van het laboratorium bereidden de komst voor van de mega-carriers op Antwerpen. Die aanlopen leveren enorme baten op voor de economie.

Ingenieurs houden Antwerpen bij de tijd

Schelde klaar voor Triple E-klasse containerschepen
‘Flirten met de grenzen van veiligheidsnormen’
Door Justin Gleissner
De trafiek van grote containerschepen op Antwerpen kende dan ook een spectaculaire opgang: in 2007 liepen slechts drie schepen met meer dan 10.000 teu de haven binnen; in 2009 waren dat er al 53 en dit jaar worden 190 eenheden met vergelijkbare capaciteit in Antwerpen verwacht. De meeste van deze carriers kunnen tot 13.000 teu bergen. Antwerpen volgt de ontwikkeling van de scheepvaart op de voet, heeft dan ook een groot vertrouwen in de toekomst en eist haar plaats op in de Champions League van de Europese havens. Het WL is daarbij ongetwijfeld de grote gangmaker, aldus ceo Eddy Bruyninckx van het Havenbedrijf Antwerpen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Ingenieurs houden Antwerpen bij de tijd | Schuttevaer.nl

Ingenieurs houden Antwerpen bij de tijd

Zonder het Waterbouwkundig Laboratorium (WL) in Borgerhout bij Antwerpen zouden de uitdiepingsprogramma’s voor de Westerschelde nooit tot stand zijn gekomen. De ingenieurs en nautici van het laboratorium bereidden de komst voor van de mega-carriers op Antwerpen. Die aanlopen leveren enorme baten op voor de economie.

Ingenieurs houden Antwerpen bij de tijd

Schelde klaar voor Triple E-klasse containerschepen
‘Flirten met de grenzen van veiligheidsnormen’
Door Justin Gleissner
De trafiek van grote containerschepen op Antwerpen kende dan ook een spectaculaire opgang: in 2007 liepen slechts drie schepen met meer dan 10.000 teu de haven binnen; in 2009 waren dat er al 53 en dit jaar worden 190 eenheden met vergelijkbare capaciteit in Antwerpen verwacht. De meeste van deze carriers kunnen tot 13.000 teu bergen. Antwerpen volgt de ontwikkeling van de scheepvaart op de voet, heeft dan ook een groot vertrouwen in de toekomst en eist haar plaats op in de Champions League van de Europese havens. Het WL is daarbij ongetwijfeld de grote gangmaker, aldus ceo Eddy Bruyninckx van het Havenbedrijf Antwerpen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer