RWS wil veiligheid kruising Ridderkerk verbeteren

Rijkswaterstaat (RWS) directie Zuid-Holland wil de veiligheid op de kruising Noord, Lek en Nieuwe Maas verbeteren en wil graag dat schippers hun mening inbrengen. Volgens een geïnterviewde schipper is er echter niet veel mis met de veiligheid op de kruising. De komende maand kunnen schippers op de kruising een RWS-boot langszij verwachten. Eind mei moeten de resultaten bekend zijn en dan volgen maatregelen.

RWS wil veiligheid kruising Ridderkerk verbeteren

Schippers kunnen enquêteurs aan boord verwachten

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • Één bewoner die klaagt is niet gelijk aan ALLE bewoners die klagen. Eenieder heeft recht op zijn/haar vrije meningsuiting. Waarom deze bewoner de keus heeft gemaakt om op deze plek te willen gaan wonen is onbeantwoord gebleven. De risico’s waarover hij spreekt bestaan al lang. Net zozeer als de risico’s over de weg en in de lucht.
    Echter het kunnen spreken namens anderen is een volledig andere kwestie. In de aan de rivier staande Fabrieksloods is zo goed als iedereen content met de bijzondere ligging aan het water. Een bewuste keuze van de kopers. De tijdelijke fastferry aanlegplaats blijkt een waar genoegen. In een vergadering van deze bewoners is uitgesproken dat men het heerlijk zou vinden als de aanlegplaats permanent zou worden.
    Een polemisch vraagstuk ontstaat snel, zo blijkt maar weer eens.
    Een persoon die zijn beklag doet, de politiek die het om welke reden dan ook handig vindt, de pers die weer een waan van de dag bericht heeft. En vervolgens is iedereen er mee in de weer en vragen wij ons af hoe we als land de overheidskosten beter kunnen beheersen?
    Het is wel weer mooi geweest.

    Geplaatst door: sophie van wijk op
  • Ja P Versluis rws is vaak erg grappig behalve de boetes dan :))))))

    Geplaatst door: Sebastiaan De Groot op
  • Hebben jullie al gedacht aan 1 april……………..

    Geplaatst door: P Versluis op
  • Breek die flat af. Binnen de veiligheidszone van een drukbevaren waterweg gebouwd. Typische bestuurlijke onbekwaamheid van de Gem Ridderkerk.
    Hoeveel geld is daar door de project ontwikkelaar onder de tafel door gegaan. wethouder ?

    Geplaatst door: Boy Sulzer op
  • Vanaf nu de regelmentaire geluidsseinen gebruiken, is het taalprobleem opgelost en hebben de bewoners echt wat te klagen.
    Weet je de geluidsseinenniet meer geen probleem een attentiesein ( lange stoot plm 4 seconden ) mag ook.
    succes

    Geplaatst door: Kees de Waardt op
  • Ik weet dat in de flat langs het water een aantal schippers wonen, die kunnen de situatie denk ik wel aardig inschatten. Een van de bewoners ken ik, zij hebben absoluut geen problemen met de schepen die er langs varen. Ik hoor van deze mensen dat er regelmatig ” near missers” zijn. Ga zelf regelmatig met de ferry van Ridderkerk naar R’dam, vindt het ponton inderdaad niet zo fijn liggen direct om de hoek.

    Geplaatst door: Geert Sap op
  • daar in die huizen woont een groep mensen die net zo lang blijft zeuren en zagen i.v.m. hun woongenot dat de scheepvaart daar een snelheid beperking krijgt bv 5km . een afstand tot de wal voorgeschreven krijgt minstens 80m.het liefste liet die man vaarstrook lijnen op hangen voor de vaarweg gebruikers.en let op dit is geen onzin, die bewoners krijgen hun zin .

    Geplaatst door: wil van der star op
  • Heb het idee, dat verschillende mensen de weg aan het kwijt raken zijn. Hoe lang varen we nu al over deze kruising zonder overheid bemoeienis.
    Als iedereen normaal kanaal 10 aan heeft in de buurt van deze kruising en normaal communiceerd, is er niets aan de hand.Ik zou als RWS wat meer handhaven op de communicatie en het gedrag van de snelle veren in het oog houden. En wat betreft die bewoners in hun appartementen, er zijn in Nederland nog duizende van die dingen te koop ver weg van deze “levens gevaarlijke plaats” waar de “drijvende bommen” voorbij komen. Dacht dat de splitsing er al was voordat deze afschuwlijke dozen werden gebouwd. Ik begrijp sowieso niet welke koekebakkers vergunning hebben gegeven voor deze dozen, zonder dat er een bepaalde veiligheids afstand in acht is genomen. Risico analyse’s worden vandaag de dag overal voor/over gemaakt. Behalve in Ridderkerk schijnt het. Wens iedereen veel sterkte met het oplossen van dit levens gevaarlijke probleem.

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Goed zo,kan ik mijn elektronische enkelband(AIS)terug naar de fabrikant brengen.

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • Echt onnodig, waar er wel wordt begeleidt ( Tiel, Weurt, Millingen, St Andries) onstaan nog steeds onveilige situaties.Vaak omdat de verkeersbegeleiders niet accuraat optreden en geen gezag gebruiken, met name tegen slecht vesrtaanbare buitenlanders. Kom er 1 keer per week langs en nog nooit een onveilige situatie meegemaakt dus maar lekker laten zou ik zeggen, weggegooid geld.

    Geplaatst door: Gerrit Bosma op
  • weer een werkverschaffingprojet voor de rws

    Geplaatst door: arie de waardt op
  • het is te gek voor woorden om daar een post .kost ook weer geld geen toegevoegde waarde
    van de wal ken je nooit de situatie in zien.
    die dit verzonen heeft . denk ook wat te weten volgens mijn ais / mariefoonkontakt genoeg.
    zie nergens in waar posten zijn met toegevoegde waarde langs de waal en het amsterdam rijnkanaal

    Geplaatst door: dirk goudriaan op
  • Hele mooie theorie Hein!!!
    Maar je bent de praktijk toch nog niet vergeten he….??
    Er wordt daar vaker SB-SB gedaan door de uitvaart Lek die de Noord in wil als dat er gewoon in wordt gevaren.
    En dat is ook gelijk de onoverzichtelijke situatie waar ik het over heb, en als dan de onervaren schippers niet voldoende rekening houden met de heersende stroming heb je al snel meer ruimte nodig als verwacht.
    Of als je in plaats van 2.50 eens een keer 3.50 ligt…..

    Geplaatst door: Arno Montfrooij op
  • Alstublieft geen verkeerspost erbij, alleen het lijkt wel, of de schippers steeds slechter de situatie kunnen inschatten.

    Onoverzichtelijke kruising is niet waar, net als de crisis, creëer je die zelf. Afvaart Lek wil altijd te vroeg links af, vaar het vaarwater open. waar je in wilt varen. En de kind kan de was doen. Zelfs zonder VHF.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Lek Noord Nieuwe maas.
    Een bushalte op een kruising is niet zo verstandig.
    Maar zouden de stuurlieden die daar te roer staan weten wat en hoe kon al veel misverstand voorkomen worden
    .Mijn inziens zouden een paar duidelijke en verlichte borden al veel oplossen . Het is net als het Hollandsdiep met kruising Kil en de Boven Merwede met de Beneden en Nieuw Merwede Gebrek aan nautische kennis wat hoofd en neven vaarwaters zijn.

    Jan,

    Geplaatst door: jan van der vlist op
  • Een verkeerspost aan het eind van de Dordtse kil zou ik echt verspilling vinden!
    Als alleen maar iedereen zou weten van de voorrangsregels ter plaatse (hoofd VW Kil – richting Volkeraksluizen) ben je al halverwege. Maar nog steeds zijn er eikels die denken dat ze afvarig gewoon de rechter wal kunnen aanhouden en dan maar doorscheuren…., uiteraard is uitluisteren ook helemaal niet nodig…..
    Uitvaart Kil is ook veel overzichtelijker en het stroomt er niet zo lastig als bij de Noord splitsing.

    Geplaatst door: Arno Montfrooij op
  • @Eddie van der Vliet,

    Goed idee, echter het oude VHF nummer is niet langer vrij, binnenkort wordt het kanaal gerecycled en ingezet op de MV en MV II.

    Verder is het huidige gebied bva het havenbedrijf nu eenmaal daar eindigend, net ten oosten van de Brienenoord. Holl.IJssel, Lek en Noord behoren in het gebied van RWS(Zuid-Holland).

    Geplaatst door: Karel Cornelissen op
  • Moeilijke materie, want voorgaande reacties hebben alleen een terecht punt. Jong of oud, onervarenheid hebben we allemaal last van (gehad?). Voor sommige is het al wat jaartjes geleden, maar ervaring komt alleen met de jaren. Ben je weer eens p water waar je lang niet geweest bent, ben je dan ook nog zo ervaren?

    Een punt van discussie is hier echter de taal-vaardigheid van de passerende roergangers/stuurlieden. Zelfs als we de zelfde (moeder-)taal spreken, kan een afspraak achteraf toch nog onduidelijk blijken te zijn.

    Als we de vraag anders stellen: Stel de NL-overheid heeft geld om één nieuwe post bij te bouwen en te bemannen. Waar is die dan het meest gewenst?
    Monding Dordtse Kil óf aan het einde van de Noord? Ik zou zeggen bij het einde van de Noord. Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening.(N=1)

    Overigens dacht ik begrepen te hebben dat er aan het Hollands Diep vergevorderder plannen zijn om een Verkeerspost bij de Monding van de Dortse Kil te gaan realiseren.

    Geplaatst door: Karel Cornelissen op
  • Ik zie hier meer nut voor een verkeerspost dan bij bijv Millingen. De sector brienenoord weer in de lucht zetten en daarbij zijn bereik uitbreiden tot over de kruising.

    Geplaatst door: Eddie van der Vliet op
  • Het is idd jammer dat de omwonenden moeten wijzen op een gevaarlijke situatie!!
    Er zijn daar al heel wat deuken gevaren en schepen een stukje korter geworden…., vergeet niet dat je niet alles wat gebeurt te weten komt.
    Mijn mening is dat dit kruispunt te druk en onoverzichtelijk is om
    niets te regelen, altijd wisselende stromingen, schepen die alleen maar groter worden en schippers die alleen maar jonger worden (lees minder ervaring hebben).

    Geplaatst door: Arno Montfrooij op
  • Het is ook iedere keer weer het zelfde gezeur.
    overal waar er wooncomplexen gebouwd worden beginnen de bewoners te klagen.

    Geplaatst door: Patrick l op
  • Hoe kan het toch dat mensen vanaf de wal de situatie inschatten, bijna aanvaringen melden?
    Hebben ze ook marifoon verkeer ,de afspraken mee geluisterd? Vaak kan iets van afstand zonder nautische kennis vreemd uitzien maar toch door schippers als heel normaal en dagelijkse bezigheid worden gezien.
    Maar weer een post zitten de meeste schippers denk ik niet op te wachten.

    Geplaatst door: Marco Seine op

Reageer

RWS wil veiligheid kruising Ridderkerk verbeteren | Schuttevaer.nl

RWS wil veiligheid kruising Ridderkerk verbeteren

Rijkswaterstaat (RWS) directie Zuid-Holland wil de veiligheid op de kruising Noord, Lek en Nieuwe Maas verbeteren en wil graag dat schippers hun mening inbrengen. Volgens een geïnterviewde schipper is er echter niet veel mis met de veiligheid op de kruising. De komende maand kunnen schippers op de kruising een RWS-boot langszij verwachten. Eind mei moeten de resultaten bekend zijn en dan volgen maatregelen.

RWS wil veiligheid kruising Ridderkerk verbeteren

Schippers kunnen enquêteurs aan boord verwachten

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • Één bewoner die klaagt is niet gelijk aan ALLE bewoners die klagen. Eenieder heeft recht op zijn/haar vrije meningsuiting. Waarom deze bewoner de keus heeft gemaakt om op deze plek te willen gaan wonen is onbeantwoord gebleven. De risico’s waarover hij spreekt bestaan al lang. Net zozeer als de risico’s over de weg en in de lucht.
    Echter het kunnen spreken namens anderen is een volledig andere kwestie. In de aan de rivier staande Fabrieksloods is zo goed als iedereen content met de bijzondere ligging aan het water. Een bewuste keuze van de kopers. De tijdelijke fastferry aanlegplaats blijkt een waar genoegen. In een vergadering van deze bewoners is uitgesproken dat men het heerlijk zou vinden als de aanlegplaats permanent zou worden.
    Een polemisch vraagstuk ontstaat snel, zo blijkt maar weer eens.
    Een persoon die zijn beklag doet, de politiek die het om welke reden dan ook handig vindt, de pers die weer een waan van de dag bericht heeft. En vervolgens is iedereen er mee in de weer en vragen wij ons af hoe we als land de overheidskosten beter kunnen beheersen?
    Het is wel weer mooi geweest.

    Geplaatst door: sophie van wijk op
  • Ja P Versluis rws is vaak erg grappig behalve de boetes dan :))))))

    Geplaatst door: Sebastiaan De Groot op
  • Hebben jullie al gedacht aan 1 april……………..

    Geplaatst door: P Versluis op
  • Breek die flat af. Binnen de veiligheidszone van een drukbevaren waterweg gebouwd. Typische bestuurlijke onbekwaamheid van de Gem Ridderkerk.
    Hoeveel geld is daar door de project ontwikkelaar onder de tafel door gegaan. wethouder ?

    Geplaatst door: Boy Sulzer op
  • Vanaf nu de regelmentaire geluidsseinen gebruiken, is het taalprobleem opgelost en hebben de bewoners echt wat te klagen.
    Weet je de geluidsseinenniet meer geen probleem een attentiesein ( lange stoot plm 4 seconden ) mag ook.
    succes

    Geplaatst door: Kees de Waardt op
  • Ik weet dat in de flat langs het water een aantal schippers wonen, die kunnen de situatie denk ik wel aardig inschatten. Een van de bewoners ken ik, zij hebben absoluut geen problemen met de schepen die er langs varen. Ik hoor van deze mensen dat er regelmatig ” near missers” zijn. Ga zelf regelmatig met de ferry van Ridderkerk naar R’dam, vindt het ponton inderdaad niet zo fijn liggen direct om de hoek.

    Geplaatst door: Geert Sap op
  • daar in die huizen woont een groep mensen die net zo lang blijft zeuren en zagen i.v.m. hun woongenot dat de scheepvaart daar een snelheid beperking krijgt bv 5km . een afstand tot de wal voorgeschreven krijgt minstens 80m.het liefste liet die man vaarstrook lijnen op hangen voor de vaarweg gebruikers.en let op dit is geen onzin, die bewoners krijgen hun zin .

    Geplaatst door: wil van der star op
  • Heb het idee, dat verschillende mensen de weg aan het kwijt raken zijn. Hoe lang varen we nu al over deze kruising zonder overheid bemoeienis.
    Als iedereen normaal kanaal 10 aan heeft in de buurt van deze kruising en normaal communiceerd, is er niets aan de hand.Ik zou als RWS wat meer handhaven op de communicatie en het gedrag van de snelle veren in het oog houden. En wat betreft die bewoners in hun appartementen, er zijn in Nederland nog duizende van die dingen te koop ver weg van deze “levens gevaarlijke plaats” waar de “drijvende bommen” voorbij komen. Dacht dat de splitsing er al was voordat deze afschuwlijke dozen werden gebouwd. Ik begrijp sowieso niet welke koekebakkers vergunning hebben gegeven voor deze dozen, zonder dat er een bepaalde veiligheids afstand in acht is genomen. Risico analyse’s worden vandaag de dag overal voor/over gemaakt. Behalve in Ridderkerk schijnt het. Wens iedereen veel sterkte met het oplossen van dit levens gevaarlijke probleem.

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Goed zo,kan ik mijn elektronische enkelband(AIS)terug naar de fabrikant brengen.

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • Echt onnodig, waar er wel wordt begeleidt ( Tiel, Weurt, Millingen, St Andries) onstaan nog steeds onveilige situaties.Vaak omdat de verkeersbegeleiders niet accuraat optreden en geen gezag gebruiken, met name tegen slecht vesrtaanbare buitenlanders. Kom er 1 keer per week langs en nog nooit een onveilige situatie meegemaakt dus maar lekker laten zou ik zeggen, weggegooid geld.

    Geplaatst door: Gerrit Bosma op
  • weer een werkverschaffingprojet voor de rws

    Geplaatst door: arie de waardt op
  • het is te gek voor woorden om daar een post .kost ook weer geld geen toegevoegde waarde
    van de wal ken je nooit de situatie in zien.
    die dit verzonen heeft . denk ook wat te weten volgens mijn ais / mariefoonkontakt genoeg.
    zie nergens in waar posten zijn met toegevoegde waarde langs de waal en het amsterdam rijnkanaal

    Geplaatst door: dirk goudriaan op
  • Hele mooie theorie Hein!!!
    Maar je bent de praktijk toch nog niet vergeten he….??
    Er wordt daar vaker SB-SB gedaan door de uitvaart Lek die de Noord in wil als dat er gewoon in wordt gevaren.
    En dat is ook gelijk de onoverzichtelijke situatie waar ik het over heb, en als dan de onervaren schippers niet voldoende rekening houden met de heersende stroming heb je al snel meer ruimte nodig als verwacht.
    Of als je in plaats van 2.50 eens een keer 3.50 ligt…..

    Geplaatst door: Arno Montfrooij op
  • Alstublieft geen verkeerspost erbij, alleen het lijkt wel, of de schippers steeds slechter de situatie kunnen inschatten.

    Onoverzichtelijke kruising is niet waar, net als de crisis, creëer je die zelf. Afvaart Lek wil altijd te vroeg links af, vaar het vaarwater open. waar je in wilt varen. En de kind kan de was doen. Zelfs zonder VHF.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Lek Noord Nieuwe maas.
    Een bushalte op een kruising is niet zo verstandig.
    Maar zouden de stuurlieden die daar te roer staan weten wat en hoe kon al veel misverstand voorkomen worden
    .Mijn inziens zouden een paar duidelijke en verlichte borden al veel oplossen . Het is net als het Hollandsdiep met kruising Kil en de Boven Merwede met de Beneden en Nieuw Merwede Gebrek aan nautische kennis wat hoofd en neven vaarwaters zijn.

    Jan,

    Geplaatst door: jan van der vlist op
  • Een verkeerspost aan het eind van de Dordtse kil zou ik echt verspilling vinden!
    Als alleen maar iedereen zou weten van de voorrangsregels ter plaatse (hoofd VW Kil – richting Volkeraksluizen) ben je al halverwege. Maar nog steeds zijn er eikels die denken dat ze afvarig gewoon de rechter wal kunnen aanhouden en dan maar doorscheuren…., uiteraard is uitluisteren ook helemaal niet nodig…..
    Uitvaart Kil is ook veel overzichtelijker en het stroomt er niet zo lastig als bij de Noord splitsing.

    Geplaatst door: Arno Montfrooij op
  • @Eddie van der Vliet,

    Goed idee, echter het oude VHF nummer is niet langer vrij, binnenkort wordt het kanaal gerecycled en ingezet op de MV en MV II.

    Verder is het huidige gebied bva het havenbedrijf nu eenmaal daar eindigend, net ten oosten van de Brienenoord. Holl.IJssel, Lek en Noord behoren in het gebied van RWS(Zuid-Holland).

    Geplaatst door: Karel Cornelissen op
  • Moeilijke materie, want voorgaande reacties hebben alleen een terecht punt. Jong of oud, onervarenheid hebben we allemaal last van (gehad?). Voor sommige is het al wat jaartjes geleden, maar ervaring komt alleen met de jaren. Ben je weer eens p water waar je lang niet geweest bent, ben je dan ook nog zo ervaren?

    Een punt van discussie is hier echter de taal-vaardigheid van de passerende roergangers/stuurlieden. Zelfs als we de zelfde (moeder-)taal spreken, kan een afspraak achteraf toch nog onduidelijk blijken te zijn.

    Als we de vraag anders stellen: Stel de NL-overheid heeft geld om één nieuwe post bij te bouwen en te bemannen. Waar is die dan het meest gewenst?
    Monding Dordtse Kil óf aan het einde van de Noord? Ik zou zeggen bij het einde van de Noord. Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening.(N=1)

    Overigens dacht ik begrepen te hebben dat er aan het Hollands Diep vergevorderder plannen zijn om een Verkeerspost bij de Monding van de Dortse Kil te gaan realiseren.

    Geplaatst door: Karel Cornelissen op
  • Ik zie hier meer nut voor een verkeerspost dan bij bijv Millingen. De sector brienenoord weer in de lucht zetten en daarbij zijn bereik uitbreiden tot over de kruising.

    Geplaatst door: Eddie van der Vliet op
  • Het is idd jammer dat de omwonenden moeten wijzen op een gevaarlijke situatie!!
    Er zijn daar al heel wat deuken gevaren en schepen een stukje korter geworden…., vergeet niet dat je niet alles wat gebeurt te weten komt.
    Mijn mening is dat dit kruispunt te druk en onoverzichtelijk is om
    niets te regelen, altijd wisselende stromingen, schepen die alleen maar groter worden en schippers die alleen maar jonger worden (lees minder ervaring hebben).

    Geplaatst door: Arno Montfrooij op
  • Het is ook iedere keer weer het zelfde gezeur.
    overal waar er wooncomplexen gebouwd worden beginnen de bewoners te klagen.

    Geplaatst door: Patrick l op
  • Hoe kan het toch dat mensen vanaf de wal de situatie inschatten, bijna aanvaringen melden?
    Hebben ze ook marifoon verkeer ,de afspraken mee geluisterd? Vaak kan iets van afstand zonder nautische kennis vreemd uitzien maar toch door schippers als heel normaal en dagelijkse bezigheid worden gezien.
    Maar weer een post zitten de meeste schippers denk ik niet op te wachten.

    Geplaatst door: Marco Seine op

Reageer